Gå til innhold

Jobber du som lakkerer?

Ranger emnet

wilk

Anbefalte innlegg

Tidligere fikk jeg inntrykk av det var mye hobby og amatør lakkerere som skrev i denne delen av forumet, men nå i det siste virker det som det har kommet til en del proffer som har litt peiling.

Jeg har lakkert noen år, både store og små ting, personbiler, busser, fly og lastebiler, og jeg har brukt mange forskjellige lakkprodukter.

Pr. i dag lakkerer jeg med Standox Standohyd, DuPont Cromax og DuPont Imron Elite daglig, og er dritfornøyd med disse produktene. Både grunninger og fyllere er bra, basefargene passer stort sett 100% og klarlakkene er sinnsykt bra.

Hva lakkerer dere med, og hvordan er erfaringene deres med forskjellige produkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Holder på å utdanne meg til lakkerer.. skal i lærling nå..

men litt OT vet du hvor man får kjøpt 3i1 ? (Fyller,Grunner og siste husker jeg ikke)

Brukte det på utplassering hos Bilskadesenteret og fant ut at den var riimelig kjekk å bruke også holder jeg på å pusse opp fangeren så jeg tenkte jeg skulle bruke den..

Produsent er jeg litt usikker på... :confused:

/ Audi 90 2.3E Quattro \

Quattro + Diff. Sperre bak + Finnmarks Vinterføre.. Trenger jeg å si noe mer? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utdannet lakkerer, og har jobbet som lakkerer siden 1988, har drevet med lakkering av tyngre kjøretøy, (buss/lastebil) gravemaskiner og andre typer maskiner, helikopter, industri, personbiler, custom lakkering og mye annet, har lakkert med Sikkens Autobase, Autocryl og BT,, Dupont Centari 400, 500, 600, 5000, 6000 og Chromax, Steel Autolakk, ICI, Spies Hecker Permacron og Permahyd, HOK, Standox, Super Traffic, DeBeer, Nippon, Monopol, Glasurit serie 18, 21, 22, 54, 55 og 90, sprøyter for tiden Glasso serie 90, men skal over på Sikkens igjen om noen uker.

5310 Fylleren til Spies er enormt bra, og den gamle 8030 klarlakken til Spies var veldig god å legge, god glans og flyt, sikkens sin gamle 3000 klarlakk var suveren, glasso sin 923-35 er og ganske så bra, men 923-135 er nok den som blir mest brukt av meg for øyeblikket, pga ganske kjapp tørking

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass Boss.. Jeg har lakkert siden 93.

Hvorfor går du fra Glasso til Sikkens? Jeg kuttet ut Sikkens / Lesonal til fordel for Cromax, og det var en helt ny verden. Jeg synes Sikkens Autowave tørker dritseint i forhold.

Har og lakkert med Permacron og Permahyd, og syns det var ok. Sikkens BT er en sjefslakk til tyngre biler, god finish og enkel å sprøyte.

Monopol er vel stort sett MS lakk og gasser litt for mye mellom strøkene og jeg synes det er litt vanskelig å beregne hvor mye den tåler før det blir for mye / lite på. Fordelen med Monopol er at det er bindemiddelsystem og det finnes 23 forskjellige bindere, så en kan bruke samme tintere på både tre, plast og stål underlag.

Hva synes du om DeBeer og Nippon, er det brukanes?

Jeg bruker DuPont 3550S klarlakk og den "nye" Standox VOC Top Clear klarlakken, dritgoe begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, grunnen til at jeg går fra Glasso til Sikkens, er i hovedsak at jeg slutter i den lugubre bakgårds sjappa jeg jobber i nå, fikk tilbud om jobb hos et annet og bedre firma, og dei har hatt Sikkens så lenge jeg kan huske.

DeBeer'n er ikke verdt boksa den er tappet på, den likte jeg veldig dårlig, Nippon er såpass mange år siden jeg prøvde, at jeg husker ikke hvordan den var, var ikke så mye jeg sprøytet den da.

Jeg bytta ut Glasso til fordel for Spies Hecker sin Permahyd for endel år siden, den var mye kjappere og bedre å legge enn Glasso sin var den gangen, og nå gikk vi tilbake til Glasso, fordi den nå er kjappere og raskere tørk på klarlakken enn SH sin, men bakdelen er jo flere 3 sjikts farger da, noe som bidrar til lengre sprøyte tid på basen.

Men SH har blitt litt verre dei siste åra ang dekkevne og slikt da.

Men jeg likte veldig godt Specktro Flex grunninga til SH, er godkjen til bruk innvendig, og i motorrom uten å legge topplakk over, og du kan lage den i hvilken som helst farge du vil, så den savner jeg

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snart (forhåpentligvis) muligheten til å kalle meg selv billakkerer. Er meldt opp til fagprøven nå så blir vel å ha den rett etter ferien.

Selv har jeg kun sprøytet med Glasso sin serie 90 og 22, og siden jeg ikke har brukt noe annet (sprøytet med Sikkens på skolen, men da gikk alt bare på hell og lykke så tar ikke den med en gang) er jeg kjempefornøyd med det! :)

-Why Drive When You Can Drift..-

*Nissan SilEighty -92

*Mitsubishi Carisma -96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har gått alle skolene. men ennå ikke funnet meg en lærebedrift som bil lakkerer. så for tiden selger eg bildeler.

min egen sprøyte erfaring er bare glasurit serie 22 og 90, men har hørt fra de ulike bedriftene eg har hatt sommerjobb og vert utplassert hos at glasurit er dyrere i pris enn andre merker, videre har jeg erfart at ppg har mye høyere glans enn dupont. mulig det har med lakkereren å gjøre men tviler på det når det er 20 personer i hver bedrift at alle resultatene er så ulike mellom dupont og ppg (håper eg ikke trakker noen på tærene nå)

Mine biler:

Chevrolet Camarao z28 1985 (strøken orginal)

Chrysler Neon 1995 (amcarneon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snart (forhåpentligvis) muligheten til å kalle meg selv billakkerer. Er meldt opp til fagprøven nå så blir vel å ha den rett etter ferien.

Selv har jeg kun sprøytet med Glasso sin serie 90 og 22, og siden jeg ikke har brukt noe annet (sprøytet med Sikkens på skolen, men da gikk alt bare på hell og lykke så tar ikke den med en gang) er jeg kjempefornøyd med det! :)

lykke til!!! :D

gi en lyd på hvordan det gikk!

er vel akkuret et år til jeg skal ta fagprøven også nå..

- volvo 240, 88 mod.

er kanskje gammel og rusjen, men jeg er GLAD i bilen min jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rart du ikkje har klart å få lære plass her i bergen. Det e jo stor etterspørsel. du har vell ikkje spurt alle steder. Bruker glasso. e veldi fornøyd

har spurt veldig mange steder men, ja det er stor etterspørsel, men ikke etter lærlinger.. har i senere tid blitt tilbydt 3 læreplasser men takket nei pga jeg har en annen kontrakt som eg må holde.

Mine biler:

Chevrolet Camarao z28 1985 (strøken orginal)

Chrysler Neon 1995 (amcarneon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider