Gå til innhold

1979 244DL/ GTX evighets prosjekt

Ranger emnet


crosspipe

Anbefalte innlegg

da var hele kofferten spaklet, da mangler det bare skjermen utvendig. går fort framover nå.

skal fylle litt på tanken i dag å ta en liten prøvetur å skjekke at alt fungerer som det skal. håper bare bakpotta kommer snart.

 

nå ligner det bil. snart ferdig med alt som skal gjøres.

 

lurer enda på hva det releet er til..

går 4 ledninger inn som jeg har funne. står rett på andre siden av torpedoveggen på fører siden. står en sikring under et lite gummilokk oppå toppen. noen som vet hva dette releet er til?

1995 Mitsubishi Galant 1,8 bruksbil

1980 Chevrolet caprice classic 5,7

[x]1989 Mercedes Benz 190 E 2,3sportline [x]1986 Mercedes Benz 190 E 2,0 [x]1988 Mercedes 250D [x]1987 volvo 245 2,3 B230A [x]1979 volvo 244 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 139
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

har eneste et rele jeg ikke finner ut hva går til. er firkantig som alle andre men har en sikring under et gummi lokk å er 4 eller 5 kontakter. husker ikke helt.

kan ta bilde av det. noen som vet hva det går til?

klipte med et uhell over ene kapelen. har ikke hatt noe invirkning på lys eller noe elektrisk jeg har funnet hitil.

 

Bilder hjelper en del ja :)

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt bilder av det som er skjedd i det siste.

er mye som ikke er bilder av.

 

det berømte releet jeg ikke viste hva var:

DSC02462.jpg

DSC02463.jpg

DSC02464.jpg

DSC02465.jpg

 

noen som vet hva dette går til?

 

intergjøret.

DSC02450.jpg

 

 

 

rust arbeidet er straks ferdig spaklet å gjort klart.

slik det ser ut nå:

etter mye pussing, banning å sliting så ble det slik.

DSC02454.jpg

DSC02453.jpg

DSC02452.jpg

 

har ikke tenkt å gjøre noe mer rust arbeid i første omgang. har andre ting om er høyer prioritert.

 

 

utvendig:

 

fronten slik den bestandig har vært.

DSC02458.jpg

 

 

bak:

DSC02456.jpg

 

etter justering på potta:

DSC02466.jpg

 

har et stort problem med motoren nå som jeg holder på å finne ut av. er det ikke det ene problemet, så er det noe annet. tror jeg tar meg en pause fra volvoen snart. mangler motivasjon.

 

komentarer sålangt?

1995 Mitsubishi Galant 1,8 bruksbil

1980 Chevrolet caprice classic 5,7

[x]1989 Mercedes Benz 190 E 2,3sportline [x]1986 Mercedes Benz 190 E 2,0 [x]1988 Mercedes 250D [x]1987 volvo 245 2,3 B230A [x]1979 volvo 244 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til og bli bra nå;) Hva er problemet med motorn nå?

kjenner til det problemet med mangel på motivasjon ja:/

 

går ikke, får ikke start, får ikke turtall når den endelig starter, ventil tikking(tenningan er ca rett), koker uten termostat(gåen vannpumpe igjen tror jeg)kjøleveska er kald i tanken men kokvarm i radiatoren, motor olja er kokvarm, å noen andre små ting.

mistenker en gåen tettering.

 

ja det er et kjent problem egenkli. har mista lysta å gjøre noe mer nå. vær gang jeg nesten er ferdig med en ting så ryker en annen.ganske typiek egenkli hehe. tror jeg skal plokke fraverandre å gjøre det skikkelig neste gang... er bare litt iritert akkurat nå.

 

skal skjekke hva det er så fort jeg får motivasjon.

1995 Mitsubishi Galant 1,8 bruksbil

1980 Chevrolet caprice classic 5,7

[x]1989 Mercedes Benz 190 E 2,3sportline [x]1986 Mercedes Benz 190 E 2,0 [x]1988 Mercedes 250D [x]1987 volvo 245 2,3 B230A [x]1979 volvo 244 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være luft i kjølevæska. Derfor den koker uten termostat.. Vannet skal være slik at du kjenner varmen i tanken, mens på den øverste slangen til radiatoren skal det være ubehagelig å holde handa på..

 

Motoroljen skal være temmelig varm.. Husker ikke helt graderen i hodet, men er såpass at man sier au om man tar på peilepinnen..

 

Ventilene er bare å shimse opp.. Koster noen kroner for ett shims på volvo.. (Husker ikke prisen nå).

 

Hvorfor mistenker du en gåen tettering?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være luft i kjølevæska. Derfor den koker uten termostat.. Vannet skal være slik at du kjenner varmen i tanken, mens på den øverste slangen til radiatoren skal det være ubehagelig å holde handa på..

 

Motoroljen skal være temmelig varm.. Husker ikke helt graderen i hodet, men er såpass at man sier au om man tar på peilepinnen..

 

Ventilene er bare å shimse opp.. Koster noen kroner for ett shims på volvo.. (Husker ikke prisen nå).

 

Hvorfor mistenker du en gåen tettering?

 

som nevt tidliger, tar det når jeg får motivasjon hehe.

 

luft i kjølesystemet er en mulighet da radiatoren leker som en siltil tider. så den må byttes. termostatener kaputt så kjører uten.

 

men motoren er på kokepunkt, å det er ikke normalt.

i dette tilfellet så er jeg ikke sikker på hvorfor.

 

shims tror jeg ikke er så dyrt. husker heller ikek prisen.

 

tror det kom litt feil ut. men den ringen som står på kammen er kansje gåen. den var dårlig husker jeg da jeg bytta kam. men den koster sikkert ikke mange kroner.

1995 Mitsubishi Galant 1,8 bruksbil

1980 Chevrolet caprice classic 5,7

[x]1989 Mercedes Benz 190 E 2,3sportline [x]1986 Mercedes Benz 190 E 2,0 [x]1988 Mercedes 250D [x]1987 volvo 245 2,3 B230A [x]1979 volvo 244 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivasjonen får du fort tilbake når du får ei løsning som virker utrolig logisk.. Tro meg.. :p

 

Uansett.. Hvis du bare har startet motoren bare noen få minutter tilsammen, og ikke har fått ut lufta, er dette grunnen til at motoren er på kokepunktet.. For å sjekke om vannpumpa er gåen, er det bare å se om den lekker vann ut av "inspeksjonshullet".. Hvis den er i orden, er det bare å fyre opp motoren, skru varmeapp på full varme, ta av lokket på tanken da lufter motoren seg selv..

 

Om ringen på kammen er dårlig, skal det være olje i registerdekslet.. Er det det, er den ringen eller evt en av de andre 2 ringene i framkant på motoren gåen.. Ringen kjøper du billigst på industributikker.. Volvo er dyrest.. Men alle har samme kvalitet om du kjøper med rett nr.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivasjonen får du fort tilbake når du får ei løsning som virker utrolig logisk.. Tro meg.. :p

 

Uansett.. Hvis du bare har startet motoren bare noen få minutter tilsammen, og ikke har fått ut lufta, er dette grunnen til at motoren er på kokepunktet.. For å sjekke om vannpumpa er gåen, er det bare å se om den lekker vann ut av "inspeksjonshullet".. Hvis den er i orden, er det bare å fyre opp motoren, skru varmeapp på full varme, ta av lokket på tanken da lufter motoren seg selv..

 

Om ringen på kammen er dårlig, skal det være olje i registerdekslet.. Er det det, er den ringen eller evt en av de andre 2 ringene i framkant på motoren gåen.. Ringen kjøper du billigst på industributikker.. Volvo er dyrest.. Men alle har samme kvalitet om du kjøper med rett nr.

 

 

ja vet det.

 

motoren er kjørt ca 10 timer. så sku tro lufta var ute. sto ien time i motbakke å gikk..

den leker ikke, men skal prøve som du sier. må bare få start på den først hehe.

 

rigister dekslet er av. men er ingen tegn til oljesøl i motor rommet. men skal skjekke det å..

 

takk for tipsene, skal prøve di å se hva som skjer:)

1995 Mitsubishi Galant 1,8 bruksbil

1980 Chevrolet caprice classic 5,7

[x]1989 Mercedes Benz 190 E 2,3sportline [x]1986 Mercedes Benz 190 E 2,0 [x]1988 Mercedes 250D [x]1987 volvo 245 2,3 B230A [x]1979 volvo 244 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk start på bilen etter mye om å men. fikk å en god del luft ut av systemet men er en del igjen. så skal ta det i kveld jeg står opp..

1995 Mitsubishi Galant 1,8 bruksbil

1980 Chevrolet caprice classic 5,7

[x]1989 Mercedes Benz 190 E 2,3sportline [x]1986 Mercedes Benz 190 E 2,0 [x]1988 Mercedes 250D [x]1987 volvo 245 2,3 B230A [x]1979 volvo 244 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis motoren er tregstartet, og du ikke har gjort noe med forgasseren, løsne skruen til fordeleren, og vri på den mens noen sitter i bilen å starter.. Når bilen går best lar du den være der, til du får tak i stroboskop eller hva det heter.. (Tenningslampe ihvertfall).. Om du har tenningslampe, still den på ca 12-14grader fortenning.. Da den går best..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis motoren er tregstartet, og du ikke har gjort noe med forgasseren, løsne skruen til fordeleren, og vri på den mens noen sitter i bilen å starter.. Når bilen går best lar du den være der, til du får tak i stroboskop eller hva det heter.. (Tenningslampe ihvertfall).. Om du har tenningslampe, still den på ca 12-14grader fortenning.. Da den går best..

 

alle rede prøvd. var slik jeg fikk start på bilen i utgangspunte med å vri på fordeleren.

skal få tak i tenningslampe med tiden. først må jeg få start på den igjen. har en misstanke at bensinpumpa har takket for seg.. rart med tanke på at bilen gikk i går kveld.

1995 Mitsubishi Galant 1,8 bruksbil

1980 Chevrolet caprice classic 5,7

[x]1989 Mercedes Benz 190 E 2,3sportline [x]1986 Mercedes Benz 190 E 2,0 [x]1988 Mercedes 250D [x]1987 volvo 245 2,3 B230A [x]1979 volvo 244 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Om du tar av slangen til forgasseren fra pumpa å stikker den i ei halvliters colaflaske, skal flaska være ca halv etter 5-7 sekunder på starteren. Var slik jeg testa min pumpe. Der var den ca halv etter rundt 20 sekunder. Men uansett.. Sikker på at fordeleren ikke står 180 grader feil? Står alle tannhjulene på merkene? Er merke på tannhjulet til pumpe/fordeler også som skal peke ca mot venstre forskjerm.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Om du tar av slangen til forgasseren fra pumpa å stikker den i ei halvliters colaflaske, skal flaska være ca halv etter 5-7 sekunder på starteren. Var slik jeg testa min pumpe. Der var den ca halv etter rundt 20 sekunder. Men uansett.. Sikker på at fordeleren ikke står 180 grader feil? Står alle tannhjulene på merkene? Er merke på tannhjulet til pumpe/fordeler også som skal peke ca mot venstre forskjerm.

 

skal prøve det.

rart om fordeleren står 180 grader feil, motoren har jo vært i gang. ca 10 timer har den gått di siste dagene. hadde start på den sist i går..

alle merkene står der dem skal, alt går rundt men ingen tenning. lukter ikke bensin heller.. prøvde å file i nesten 10 sek å gikk fram å da bruker det lukte litt bensin når man har nesten full hendel, men luktet ikke noe. er bensin på tanken.

 

skal skjekke bensinpumpa i morgen.

1995 Mitsubishi Galant 1,8 bruksbil

1980 Chevrolet caprice classic 5,7

[x]1989 Mercedes Benz 190 E 2,3sportline [x]1986 Mercedes Benz 190 E 2,0 [x]1988 Mercedes 250D [x]1987 volvo 245 2,3 B230A [x]1979 volvo 244 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår