Gå til innhold

Tang Amperemeter til bil???

Ranger emnet

Summit88

Anbefalte innlegg

som topic sier, noen som vet hvor det er muligheter for å kjøpe tang amperemeter til bil? hvis dette finnes?

vill ikke ha vanlig amperemeter pga tap i kabel og sånn.

Ser for meg et display man kan montere inne i bilen og ledning ut til ''tangen'' som går rundt + kabelen og viser inne i bilen hvor mye strøm anlegget trekkker fra batteriet;-)

Regner med jeg ikke er den eneste som har tenkt på dette??:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

vel.. tror ikke det er spesielt praktisk å ha et sånt ampermeter rundt ledningen... men der finnes spesielle induktive sylyndrer som du legger ledningen igjennom (de er små plast dingser med en spole inni) som man igjen kobler til et instrument som viser hvor mye strøm der går i en spesifik kabel... har sedd de til 230v og 400v så det skulle ikke forundre meg at det finnes til 12v å... snakk med ditt nermeste elektrofirma eller et stort firma som heter Elfa.. du finner elfa på nett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel.. tror ikke det er spesielt praktisk å ha et sånt ampermeter rundt ledningen... men der finnes spesielle induktive sylyndrer som du legger ledningen igjennom (de er små plast dingser med en spole inni) som man igjen kobler til et instrument som viser hvor mye strøm der går i en spesifik kabel... har sedd de til 230v og 400v så det skulle ikke forundre meg at det finnes til 12v å... snakk med ditt nermeste elektrofirma eller et stort firma som heter Elfa.. du finner elfa på nett...

troor egentlig vi mener det samme,, det blir jo et tang amperemeter bare tanga er rundtm ledningen og displeyet er inni coupen.

Jobber som lærling på et elektro firma så jeg skal spørre de på jobb i mandan.. skal sjekke ut Elfa på nett nå;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer da ikke og se for meg at det er så stort tap i vanlige ampere-meter som du får kjøpt "over alt"? I og med så og si alle bruker dette?

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ok.. nei et tang ampermeter er et ampermeter med displayet i selve "tanga" som du kan åpne opp å klipe på ledninger... dette vi prater om nå er mere beregnet for fastmontasje siden de som regel ikke kan åpnes men ledninga må tres inpå

åja;) sjekket ut elfa men fant bare tangamperemeter ingenting beregnet på fastmontasje på bil

http://www.elfa.se/elfa-bin/thumbs.pl?Like-/Vekselstr%26%23248%3Bmstenger&6875&3602&6861&6862&4367&255691&10266&4368&4366&2005645&4828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer da ikke og se for meg at det er så stort tap i vanlige ampere-meter som du får kjøpt "over alt"? I og med så og si alle bruker dette?

tar meg den frihet og siterer oleoleole fra tråden på: http://www.bilforumet.no/bilstereo/67382-amperemeter.html

Et amperemeter gir brått mye tap, med mindre det viser opptil 200A og har 50mm2 kabeltilkoblinger.

Det ideelle er å ha funnet et tangamperemeter slik at man drar en kabel med en tang på enden som man setter enkelt og greit rundt kabelen man skal måle. Hvis dette finnes, eller blir funnet ta gjerne kontakt med meg :D Denne målemetoden har null tap, mens et vanlig amperemeter som naturligvis blir koblet i serie har masse tap pga. kabellengder, motstand i måleshaiten osv.

Jeg anbefaller ikke biltema amperemeter i alle fall, da risikere man at kablene brenner opp:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jaja, da har jeg lært noe nytt i dag også :) Men det må da gå an og få tak i ett tangamperemeter som man kan ha permanent på kabler? Hvis ikke er det visst søren på tide at de finner det opp :P

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jaja, da har jeg lært noe nytt i dag også :) Men det må da gå an og få tak i ett tangamperemeter som man kan ha permanent på kabler? Hvis ikke er det visst søren på tide at de finner det opp :P

dette bør finnes ja, hvis ikke er det noen som må finne det opp;-) Det hadde vært veldig kurrant å hatt et ala Defa Warm Up display med måling av ampere og volt da:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i en ledning med en vis mengde strøm i (ampere) lages det og et vist elektromagnetisk felt rundt (tenk deg en spole.. elektromagnet) å i de ampermetrene med en sån passiv måling så har man en sekunder spole (Den plast dingsen som man trer over kabelen) som plukker opp styrken på feltet og overfører dette signalet til et måleur (da ofte analogt men finnes sikkert i digital utgave)

fordelen med dette er at ampermeteret trenger ikke være dimensjonert for og tåle 1000 ampere... (store elektromotorer osv) man trenger bare små tynne ledninger til og fra sekunderspolen som ligger rundt kabelen...

mye billigere komponenter og mye sikrere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i en ledning med en vis mengde strøm i (ampere) lages det og et vist elektromagnetisk felt rundt (tenk deg en spole.. elektromagnet) å i de ampermetrene med en sån passiv måling så har man en sekunder spole (Den plast dingsen som man trer over kabelen) som plukker opp styrken på feltet og overfører dette signalet til et måleur (da ofte analogt men finnes sikkert i digital utgave)

fordelen med dette er at ampermeteret trenger ikke være dimensjonert for og tåle 1000 ampere... (store elektromotorer osv) man trenger bare små tynne ledninger til og fra sekunderspolen som ligger rundt kabelen...

mye billigere komponenter og mye sikrere...

Enig:-)

men har du sett dette i til salgs noe sted?

kunne betalt ganske mye for å fått dette i bilen min:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke indusert over spenning på likestrøm så da er det brukt masse elektronikk og halleffektgiver i DC tangamperemeter, jeg har ett Fluke 337 og det koster ca 4000. Tror dette er litt råflott i bilsammenheng, bruk shuntmotstand, ofte er de oppgitt med 60mV spenningsfall ved full strom eks 300 ampere strøm så er spenningsfallet 60mV. Det er ikke noe nevneverdig tap i denne sammenhengen, er det for bilstereo så høyne ladespenningen til 15v så får du mere effekt i forsterkerne dine.

x-Kadett c cosworth 526 hk http://www.grombil.com

x-Ktm 525 SuperMotard

Ducati 998 testastretta

Lenke til kommentar
Del på andre sider