Gå til innhold

To turboer i Camaro..

Ranger emnet


Stig73CamaroZ28

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter to turboer som skal inn i Camaroen min. Og i denne forbindelse har jeg kontaktet Tom Nelson fra Nelson Racing Engines i USA. Og han skrev i mailen til meg at jeg kunne montere direkte innsprøytning og to turboer a "72 tangential 81 ar q ex wheel" ?? Dette låt litt gresk for meg, så derfor spør jeg her inne om hva dette betyr? Skjønner at det gjelder størrelsen på turbinene.. Men hvilke er hva? 72 eksos og 81 kompressor? Og hvor leter jeg etter slike turboer?

Han skrev videre at med innsprut og to slike turboer så hadde jeg 1000+hp til gatebruk i min 400motor. Og det hadde jo faktisk holdt ei stund det da.. Tanken var å bruke bilen til drag også etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det han ber deg skaffe er to Turbonetics T72 turboer,med tangentiellt eksoshus,0.81 A/R på samme og Q-trim turbinhjul... Ihvertfall gjetter jeg på det,inntil mer info dukker opp.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det han ber deg skaffe er to Turbonetics T72 turboer,med tangentiellt eksoshus,0.81 A/R på samme og Q-trim turbinhjul... Ihvertfall gjetter jeg på det,inntil mer info dukker opp.. :)

 

Aha:) Takker for infoen, det var nok sikkert det han mente ja:)

Hva er prisen på to slike da tror du?

 

>Revolvo med 1000 hk må du vel bygge innmat for en liten slump også

 

 

Ja selvsagt må jeg det også. Hadde tenkt å ta hele motoren i deler for å sette den sammen med litt kvalitetsgreier. Men der må jeg alliere meg med noen som har litt mer peiling på sånt enn hva jeg har selv.. Har aldri trimmet en V8 før, og kjenner heller ikke til hvilke deler som er de beste greiene. Men hadde nå tenkt på smidde stempel, nye lager, stivere ventilfjærer og muligens koste på balansering også. Får se hvor mye det tar av etterhvert som jeg begynner:) Det er jo ofte sånn at mye vil ha mer, så da er det sikkert like greit å gjøre det meste med det samme motoren er demontert. Jeg har heldigvis god tid da, skal iallefall bruke vinteren og våren på å samle kunnskap og deler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha:) Takker for infoen, det var nok sikkert det han mente ja:)

Hva er prisen på to slike da tror du?

Avhenger av om det skal være kulelagret eller ikke... Vill gjetting,ca 20-22 for et par. Jeg må grave igjennom lista og se hva de går for først. Dollaren er fin om dagen... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gjør gjerne det, så jeg får et lite bilde av hvilket budsjett jeg må sette opp.. Men hva har det seg at jeg blir anbefalt å montere injection når jeg skal ha ut mest mulig med turbo? Injection leverer vel kun max innenfor et bestemt område avh av dyser og sånn?! Mens forgassere leverer mer jevnt over hele registeret.. Flere små forgassere sammen med turbo skal visst være tingen har jeg lest et sted.. Hadde egentlig grublet litt på hvordan det ville vært med forgassere fra motorsykkel? Eller snøscooter.. Mikuni eller noe sånt?! Kunne jo hatt 1 forgasser pr sylinder på V8'n. ;) Og lufta inn fra intercooleren via et fordelingsrør på toppen, halvveis stikkende opp fra panseret og greier.. Hva med å bygge air-condition til intercooleren? Hadde dette vært noe? Ja hodet er sprekkeferdig av spørsmål og tanker og snåle ideer her... ,p hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gjør gjerne det, så jeg får et lite bilde av hvilket budsjett jeg må sette opp..
Man får visst bare T72'en som kulelagret derfra nå om dagen.... da kommer et par på grovt sett 30K.
Men hva har det seg at jeg blir anbefalt å montere injection når jeg skal ha ut mest mulig med turbo? Injection leverer vel kun max innenfor et bestemt område avh av dyser og sånn?! Mens forgassere leverer mer jevnt over hele registeret..
Det der er helt motsatt... Forgassere virker bare her og der med turbo,EFI funker over alt bare det er justert.
Flere små forgassere sammen med turbo skal visst være tingen har jeg lest et sted.. Hadde egentlig grublet litt på hvordan det ville vært med forgassere fra motorsykkel? Eller snøscooter.. Mikuni eller noe sånt?! Kunne jo hatt 1 forgasser pr sylinder på V8'n. ;) Og lufta inn fra intercooleren via et fordelingsrør på toppen, halvveis stikkende opp fra panseret og greier..
Går an å lade gjennom et antall Mikuni- eller Keihin-gassere,jeg har gjort det flere ganger...men ingen gassere liker seg i overgangen fra sug til trykk...får veldig mye lurving og popcorneffekt av det.
Hva med å bygge air-condition til intercooleren? Hadde dette vært noe?
Så lenge du ikke skal holde fullt flere km av gangen kan du bruke en vannkjølt IC med stor tank i bagasjen og en voksen radiator et eller annet sted...og separat pumpe. Da kjøler den greit en god stund. Men for enkelhets skyld er en diger frontmontert luft-til-luft greiest.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får visst bare T72'en som kulelagret derfra nå om dagen....

da kommer et par på grovt sett 30K.

 

 

30 høvdinger ja, det koster å ligge på topp..;) Men da har jeg iallefall en sum å forholde meg til for to turboer.. Så kommer grenrør, intercooler og sånt utenom.

 

 

Det der er helt motsatt... Forgassere virker bare her og der med turbo,EFI funker over alt bare det er justert. Går an å lade gjennom et antall Mikuni- eller Keihin-gassere,jeg har gjort det flere ganger...men ingen gassere liker seg i overgangen fra sug til trykk...får veldig mye lurving og popcorneffekt av det.

 

Ok, vil ikke ha noe putring heller.. Leste en lang reportasje i ett bilblad om det der. Og der prøvde de å overbevise om å heller bruke flere og små forgassere enn en stor. Og det samme gjaldt vel turbo også. Flere små.. Men det er noen år siden jeg leste dette da, og de sier jo det samme ang bilstereo for eksempel. Heller flere 10" enn en stor 15".. Men jeg syns det der blir smak og behag og velger heller flere store 15" og ferdig med det liksom;) Og samme gjelder turbo. Og ang turbo så var det i utg punktet 2 lastebilturboer jeg hadde lyst til å prøve å montere.. Blir det for grovt tror du? De ladder vel greit de? Eller blir jeg nødt til å bruke T72 som hjelpeturbo da? hehe.. ,p Vet ikke hvor stor forskjellen er mellom T72 og f. eks en FH16 turbo?!

 

 

Så lenge du ikke skal holde fullt flere km av gangen kan du bruke en vannkjølt IC med stor tank i bagasjen og en voksen radiator et eller annet sted...og separat pumpe. Da kjøler den greit en god stund. Men for enkelhets skyld er en diger frontmontert luft-til-luft greiest.

 

 

Ja du har vel rett, det er vel det enkleste. Og det fungerer nok sikkert greit for meg også.. Det er bare det at jeg er så opptatt av å teste ut hva som er det optimale av allt.. ,p Som for eksempel tørr-is rundt intercooleren på drag og sånn.. Ikke ellers siden driten smelter fort. Men enhver motor går best ved lufttemperatur på rundt +2 - 0 grader celsius. Og det oppnår man ikke ved luft til luft en varm sommerdag på stripa.. Kanskje vannkjøling med isbiter.. ,p hehe.. Kan bygge inn en isbitmaskin i bagasjerommet som slipper isbiter rett i radiatoren.. hehe. Nei nå sklei det ut her.. ,p

Men at det er viktig å få kjølt ned lufta til nærmere nullpunktet, og gjerne gi den litt fuktighet i samme slengen.. Det har jeg tro på.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er helt motsatt... Forgassere virker bare her og der med turbo,EFI funker over alt bare det er justert. Går an å lade gjennom et antall Mikuni- eller Keihin-gassere,jeg har gjort det flere ganger...men ingen gassere liker seg i overgangen fra sug til trykk...får veldig mye lurving og popcorneffekt av det.

 

 

Men jeg hadde en Volvo 244 med B21 forgasserturbo en gang i tiden.. Og den gikk som et forrykende uvær.. Kjørte på 1,2 i trykk, og den fusket ikke den bare dro og dro fra bunn til jeg feiget ut på gassen.. Og enda ville den mer.. Jeg måtte feige ut pga for høyt turtall i overdriven, og da gikk det faktisk bittelitt unna.. Begge vindusviskerne løftet seg 7-8cm fra der de normalt skal ligge og fløt på motvinden.. ,p Og jeg feiget ut pga motoren hylte om nåde. Men draget var fortsatt det samme.. :)

Himla artig doning, så lenge girkassa og kryssene holdt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 høvdinger ja, det koster å ligge på topp..;) Men da har jeg iallefall en sum å forholde meg til for to turboer.. Så kommer grenrør, intercooler og sånt utenom.
Jepp. Og de har en respons du aldri finner i en turbo satt opp originalt på en lastebil. Mr. Nelson vet hva han gjør.

 

Ok, vil ikke ha noe putring heller.. Leste en lang reportasje i ett bilblad om det der. Og der prøvde de å overbevise om å heller bruke flere og små forgassere enn en stor. Og det samme gjaldt vel turbo også. Flere små.. Men det er noen år siden jeg leste dette da, og de sier jo det samme ang bilstereo for eksempel. Heller flere 10" enn en stor 15".. Men jeg syns det der blir smak og behag og velger heller flere store 15" og ferdig med det liksom;) Og samme gjelder turbo. Og ang turbo så var det i utg punktet 2 lastebilturboer jeg hadde lyst til å prøve å montere.. Blir det for grovt tror du? De ladder vel greit de? Eller blir jeg nødt til å bruke T72 som hjelpeturbo da? hehe.. ,p Vet ikke hvor stor forskjellen er mellom T72 og f. eks en FH16 turbo?!
I bilbladene sier de at et flow-forhold mellom innsug og eksos er optimalt hvis flowen på eksosen er 75% av innsugflowen. Lager man en ProStock motor med det som guideline ligger man 175-225 hk under hva man kunne fått ut. Man skal ikke tro alt man leser... En FH16-snurre er "skakk"... den har uforholdsmessig stor eksosdel i forhold til hva kompressoren leverer. Går å bruke,men milevis fra optimal..

 

Ja du har vel rett, det er vel det enkleste. Og det fungerer nok sikkert greit for meg også.. Det er bare det at jeg er så opptatt av å teste ut hva som er det optimale av allt.. ,p Som for eksempel tørr-is rundt intercooleren på drag og sånn.. Ikke ellers siden driten smelter fort. Men enhver motor går best ved lufttemperatur på rundt +2 - 0 grader celsius. Og det oppnår man ikke ved luft til luft en varm sommerdag på stripa.. Kanskje vannkjøling med isbiter.. ,p hehe.. Kan bygge inn en isbitmaskin i bagasjerommet som slipper isbiter rett i radiatoren.. hehe. Nei nå sklei det ut her.. ,p

Men at det er viktig å få kjølt ned lufta til nærmere nullpunktet, og gjerne gi den litt fuktighet i samme slengen.. Det har jeg tro på.. ;)

Å kjøle den ned så langt kommer laaaangt etter det å få resten til å spille på lag... med feil innsug eller kam eller turboer eller all of the above så er lufttempen irrelevant...da blir den ikke best uansett. ;) Og hvis du ikke har detonasjonsproblemer,så skipper vi fuktigheten... den tar bare opp plass i porten som du heller kan ha ren luft i.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg hadde en Volvo 244 med B21 forgasserturbo en gang i tiden.. Og den gikk som et forrykende uvær.. Kjørte på 1,2 i trykk, og den fusket ikke den bare dro og dro fra bunn til jeg feiget ut på gassen.. Og enda ville den mer.. Jeg måtte feige ut pga for høyt turtall i overdriven, og da gikk det faktisk bittelitt unna.. Begge vindusviskerne løftet seg 7-8cm fra der de normalt skal ligge og fløt på motvinden.. ,p Og jeg feiget ut pga motoren hylte om nåde. Men draget var fortsatt det samme.. :)

Himla artig doning, så lenge girkassa og kryssene holdt..

Jepp...går ut ifra at den hadde en Weber DAT turbo-forgasser eller så? De har innebygget kompensasjonskrets for å funke over hele. Vanlige gassere til sykkel f.eks. har ikke det,og misliker overgangen sug-trykk sterkt. I de tilfellene valget er mellom EFI og trykksatte vanlige gassere,er EFI førstevalget. Alltid. Kjørbarheten blir en helt annen. Og med 1000+ hk,trenger du ikke 50 hk mer,du trenger å få det brukbart... Jeg fant ut det med 276 hk på bakhjulet på sykkelen at kjørbarhet er fint. Og jeg byttet til EFI,og siden jeg ikke fikk dårlig sug med store throttler (store gassere liker ikke lav lufthastighet,EFI bryr seg ikke) så fikk jeg 326 hk på samme trykk med 4x46mm EFI-spjell som jeg fikk 276 med 34mm gassere...og like fin tomgang. Spiste kaken og beholdt den. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp...går ut ifra at den hadde en Weber DAT turbo-forgasser eller så? De har innebygget kompensasjonskrets for å funke over hele. Vanlige gassere til sykkel f.eks. har ikke det,og misliker overgangen sug-trykk sterkt. I de tilfellene valget er mellom EFI og trykksatte vanlige gassere,er EFI førstevalget. Alltid. Kjørbarheten blir en helt annen. Og med 1000+ hk,trenger du ikke 50 hk mer,du trenger å få det brukbart... Jeg fant ut det med 276 hk på bakhjulet på sykkelen at kjørbarhet er fint. Og jeg byttet til EFI,og siden jeg ikke fikk dårlig sug med store throttler (store gassere liker ikke lav lufthastighet,EFI bryr seg ikke) så fikk jeg 326 hk på samme trykk med 4x46mm EFI-spjell som jeg fikk 276 med 34mm gassere...og like fin tomgang. Spiste kaken og beholdt den. :)

 

Jeg har ikke spekulert noe over hva slags forgasser det var i den volvoen, det er endel år siden. Men syns den minnet om Zenith sånn av utseende, sånn som jeg husker den. Husker også at det var to turbotrykksmålere, den ene viste trykket som turboen ladet til enhver tid, mens den andre "hang igjen" på trykket om du skjønner.. Det var en svart firkanta boks med ribber som det sto TURBO på som visstnok holdt igjen på turbotrykket sånn at man ikke tapte trykk på girskift.. Jeg har ikke så god greie på turbo, men du vet sikkert hva jeg prater om. :)

 

Den sykkelen din høres virkelig ut som et skikkelig artig leketøy:) 326hk på en så lett sykkel må jo være helt sykt å kjøre.. Hadde en YZ250 helcross når jeg var 17, syns det var sykt å kjøre. Men den hadde jo bare knapt 60hk på 98kg. Blir jo bare en moped i forhold.. ,p

 

Ja hvis jeg nå greier å få henta ut 1000hk fra Camaroen, så tenker jeg fokus blir å få motoren til å gå reint og ikke bli allt for slitsom å kjøre etter veien med. Det kommer jo ikke akkurat til å bli dagligdags kost å slippe de kreftene løs, så da er nok ikke de 50 ekstra hestene all verdens til tap som du sier. Kjørbarhet er helt klart viktigere da ja:)

 

Syns det er veldig greit å få innspill fra noen som virkelig har peiling og vet hva de prater om, siden jeg selv kan lite og kjenner få som har noe særlig vettugt å tilføre. Ja Mr Nelson kan sine saker, men det tror jeg du også kan utfra hva jeg har sett her på forumet:) Og siden Nelson er en veldig opptatt mann er dine tips og råd gull verdt for meg mens jeg ennå er i startgropa av mitt prosjekt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke spekulert noe over hva slags forgasser det var i den volvoen, det er endel år siden. Men syns den minnet om Zenith sånn av utseende, sånn som jeg husker den. Husker også at det var to turbotrykksmålere, den ene viste trykket som turboen ladet til enhver tid, mens den andre "hang igjen" på trykket om du skjønner.. Det var en svart firkanta boks med ribber som det sto TURBO på som visstnok holdt igjen på turbotrykket sånn at man ikke tapte trykk på girskift.. Jeg har ikke så god greie på turbo, men du vet sikkert hva jeg prater om. :)
Kan ikke si at bokser til å holde igjen turbotrykket får det til å ringe noen bjeller... men det er nok en tidlig boostcontroller av noe slag.

 

Den sykkelen din høres virkelig ut som et skikkelig artig leketøy:) 326hk på en så lett sykkel må jo være helt sykt å kjøre.. Hadde en YZ250 helcross når jeg var 17, syns det var sykt å kjøre. Men den hadde jo bare knapt 60hk på 98kg. Blir jo bare en moped i forhold.. ,p
Giring til over 300 virkelige på fjerde gir gjør den noe mer kontrollerbar... :D ...da løfter den ikke så fort på femte.

 

Ja hvis jeg nå greier å få henta ut 1000hk fra Camaroen, så tenker jeg fokus blir å få motoren til å gå reint og ikke bli allt for slitsom å kjøre etter veien med. Det kommer jo ikke akkurat til å bli dagligdags kost å slippe de kreftene løs, så da er nok ikke de 50 ekstra hestene all verdens til tap som du sier. Kjørbarhet er helt klart viktigere da ja:)
Kjører ofte fortere med en bil med 200 hk mindre og mer kjørbarhet... så sant det ikke bare går rett frem da.

 

Syns det er veldig greit å få innspill fra noen som virkelig har peiling og vet hva de prater om, siden jeg selv kan lite og kjenner få som har noe særlig vettugt å tilføre. Ja Mr Nelson kan sine saker, men det tror jeg du også kan utfra hva jeg har sett her på forumet:) Og siden Nelson er en veldig opptatt mann er dine tips og råd gull verdt for meg mens jeg ennå er i startgropa av mitt prosjekt:)
:well: :wonder: :thanks

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:well: :wonder: :thanks

 

 

 

Bare hyggelig;)

 

Hva ville forresten du gjort med motoren hvis du skulle gjort dette bygget? Og i hvilken rekkefølge? Regner med at det meste bør oppgraderes innvendig i motoren for at det skal bli noe særlig holdbart..

Og samtidig vil jeg prøve å unngå å havne opp i summer som gjør at jeg like greit kunne fått tak i en brukt ferdig trimmet motor med samme effekt.. Aller helst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig;)

 

Hva ville forresten du gjort med motoren hvis du skulle gjort dette bygget? Og i hvilken rekkefølge? Regner med at det meste bør oppgraderes innvendig i motoren for at det skal bli noe særlig holdbart..

Og samtidig vil jeg prøve å unngå å havne opp i summer som gjør at jeg like greit kunne fått tak i en brukt ferdig trimmet motor med samme effekt.. Aller helst..

Med 400 cu.in. og 2 stk T72'er så trenger du ikke stort mer enn 0.8 Bar trykk for å tippe 1000 hk med margin...

Blir ikke så voldsom belastning på bitene da. Smidde stempel og et sett råder for "peace of mind",ventilfjærer for å matche kammen som du bør lage spesifikt til ditt bruk,resultatet blir mye bedre,og det koster ikke stort mer enn en hyllekam. Seff,det beste er å oppgradere hele motoren og kunne lade enda mindre,men det koster ofte mer enn det smaker (så sant du ikke plutselig finner ut at 1500 hk hadde vært mer kult. Da du gå veien uansett,og det er billigere i lengden å bygge den "ferdig" 1 gang. ) Da kan du jo bare øke trykket og mappe den for det. Tar du snarveien og bygger den med et minimum av mods til å begynne med,så må du bygge den opp helt på nytt for de neste 500 hk... Da blir det fort dyrt når du legger sammen.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår