Gå til innhold

To turboer i Camaro..

Ranger emnet


Stig73CamaroZ28

Anbefalte innlegg

Med 400 cu.in. og 2 stk T72'er så trenger du ikke stort mer enn 0.8 Bar trykk for å tippe 1000 hk med margin...

Blir ikke så voldsom belastning på bitene da. Smidde stempel og et sett råder for "peace of mind",ventilfjærer for å matche kammen som du bør lage spesifikt til ditt bruk,resultatet blir mye bedre,og det koster ikke stort mer enn en hyllekam. Seff,det beste er å oppgradere hele motoren og kunne lade enda mindre,men det koster ofte mer enn det smaker (så sant du ikke plutselig finner ut at 1500 hk hadde vært mer kult. Da du gå veien uansett,og det er billigere i lengden å bygge den "ferdig" 1 gang. ) Da kan du jo bare øke trykket og mappe den for det. Tar du snarveien og bygger den med et minimum av mods til å begynne med,så må du bygge den opp helt på nytt for de neste 500 hk... Da blir det fort dyrt når du legger sammen.

 

Hehe.. Akkurat. Ja som jeg også pleier å si, mye vil ofte ha mer;) MEN, uansett.. Jeg tror faktisk at jeg ikke vil satse på noe mer enn 1000hk!

Har sett en video der Nelson er ute og tester ei kjerre i gata der det finnes 2300 potensielle gamper, men som er "strupet" til 1000hk for anledningen. Og det er gjort pga at det ellers ville vært ganske farlig å drive å kjøre med bilen i trafikken. Og utifra hvor heftig de 1000 hestene fungerte bare på halv pedal nedover gata så fant jeg ut at det skulle være målet mitt. Og det står jeg ved:) 1000hk holder til det jeg skal bruke bilen til, nemlig ett og annet street legal race i ny og ne og ellers vil jeg den skal kunne cruises med iblant og kanskje tilogmed ha kjørbarhet nok til å kunne kjøres til og fra treff også.

Uten å må beregne ruta via alle de nærmeste bensinstasjonene aller helst.. ;)

 

Har jeg forresten nevnt at det er en Ford motor som står i Camaroen? :m'm: Vet ikke om du har kjennskap til 400M Cleveland motoren? Litt uvanlig, men den fungerer knallgodt og har godt dreiemoment helt fra tomgang og blir brukbart hissig på litt turtall også.

Skal visst være en solid motor, som har lengre slag enn en 460 motor og samtidig er kvadratisk visstnok. Bak denne har jeg ei forsterket C6 kasse. Alt dette sto montert allerede da jeg fikk tak i bilen, og jeg vet ikke om bakakselen er av Ford også.. Eneste jeg vet om denne er at den har 50/50 sperre..

Effekt på motoren pr i dag er helt ukjent, enkelte har tippet på rundt 500. Men det er umulig å tippe effekt utifra hvordan en bil spinner bortover en vei.. Tipper det er mest moment i motoren jeg. :cool:

Kanskje du vet sånn ca hvor mye effekt denne motoren kan yte med Performer innsug og Holley gasser? Hva kam angår vet jeg ikke hva som er gjort..

 

Her er forresten et bilde av kjerra:)

 

Photo025-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke spekulert noe over hva slags forgasser det var i den volvoen, det er endel år siden. Men syns den minnet om Zenith sånn av utseende, sånn som jeg husker den. Husker også at det var to turbotrykksmålere, den ene viste trykket som turboen ladet til enhver tid, mens den andre "hang igjen" på trykket om du skjønner.. Det var en svart firkanta boks med ribber som det sto TURBO på som visstnok holdt igjen på turbotrykket sånn at man ikke tapte trykk på girskift.. Jeg har ikke så god greie på turbo, men du vet sikkert hva jeg prater om. :)

 

 

det du nå snakker om er et enkelt turbosett fra R-sport som stod på den volvon og den boksn du tenkerp å er kun en enkel trykkboks som ble levert med det settet.

 

 

hvis du ikke har så mye peil på turbo og motorbygging så håper jeg du har en del kompiser som kan hjelpe deg litt på vei eller at du er stinn av gryn og lar turboed1 bygge motor for deg. hvis du bestiller nå er den kansje klar i år 2010-2020 ;) virker ikke akkurat som han har så mye tid til overs akkurat. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du nå snakker om er et enkelt turbosett fra R-sport som stod på den volvon og den boksn du tenkerp å er kun en enkel trykkboks som ble levert med det settet.

 

 

hvis du ikke har så mye peil på turbo og motorbygging så håper jeg du har en del kompiser som kan hjelpe deg litt på vei eller at du er stinn av gryn og lar turboed1 bygge motor for deg. hvis du bestiller nå er den kansje klar i år 2010-2020 ;) virker ikke akkurat som han har så mye tid til overs akkurat. :p

 

Det er riktig at jeg ikke har så voldsomt god peil på turbo, men tanken var å lære meg mest mulig om det. Og stinn av gryn er jeg vel heller ikke, selv om jeg ikke går på sosialen heller.. Men uansett hadde jeg tenkt å gjøre mest mulig selv, det er liksom litt av poenget at jeg skal bruke litt tid til å samle info og tips samt lære mest mulig av flest mulig..

Jeg har ikke noe hastverk med dette prosjektet, det får ta den tiden det tar. Har en god del annet å holde på med også, men dette er noe jeg hadde tenkt å kose meg med da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å må beregne ruta via alle de nærmeste bensinstasjonene aller helst.. ;)
Forbruket styres av graden av blyfot... :D 3-liter'n til TAZmaniac her på forumet bruker 90 liter på 18 min på full fjæl...

 

Har jeg forresten nevnt at det er en Ford motor som står i Camaroen? :m'm: Vet ikke om du har kjennskap til 400M Cleveland motoren? Litt uvanlig, men den fungerer knallgodt og har godt dreiemoment helt fra tomgang og blir brukbart hissig på litt turtall også.

Skal visst være en solid motor, som har lengre slag enn en 460 motor og samtidig er kvadratisk visstnok. Bak denne har jeg ei forsterket C6 kasse. Alt dette sto montert allerede da jeg fikk tak i bilen, og jeg vet ikke om bakakselen er av Ford også.. Eneste jeg vet om denne er at den har 50/50 sperre..

Et lass Ford-komponenter i en Camaro....snakk om pepper du må få i Chevy-kretser.. :D
Effekt på motoren pr i dag er helt ukjent, enkelte har tippet på rundt 500. Men det er umulig å tippe effekt utifra hvordan en bil spinner bortover en vei.. Tipper det er mest moment i motoren jeg. :cool:

Kanskje du vet sånn ca hvor mye effekt denne motoren kan yte med Performer innsug og Holley gasser? Hva kam angår vet jeg ikke hva som er gjort..

Stokke umulig å gjette... Grei ting da er jo bare å koste på seg en bremsing. :) All tvil borte som dugg for solen.

 

Edit: Hvis du ikke har lest A. Graham Bell's "Forced Induction"-bok så kan den anbefales...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller at du er stinn av gryn og lar turboed1 bygge motor for deg. hvis du bestiller nå er den kansje klar i år 2010-2020 ;) virker ikke akkurat som han har så mye tid til overs akkurat. :p

Jeg tid til overs? Massevis. Jeg sover jo faktisk om natta nå...og har hatt 48 timer ferie. Fryd og gammen. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbruket styres av graden av blyfot... :D 3-liter'n til TAZmaniac her på forumet bruker 90 liter på 18 min på full fjæl...

 

Jøss, ja det var ikke småtteri..damndamn Jeg fyllte ei 5liters kanne på Camaroen her før jul for å ha til å starte den opp en gang her i vinter. Og jeg startet den og lot den gå seg varm iallefall 3-4 ganger her i vinter uten å fylle noe mer.. Begynte å lure på hva som foregikk etterhvert siden den aldri gikk tom. Men den fikk jo ikke noe særlig med pådrag eller belastning da, så da bruker den sikkert ikke store skvetten. Var også ute og tok en runde i nabolaget her i vår på samme skvetten. Så den bruker mindre bensin enn hva jeg kan skjønne er mulig med en sånn motor. Og i tillegg lekker det litt fra gasseren når jeg pumper den før oppstart..? Tror jeg skal prøve å koble ei flaske med bensin for å se nøyaktig hvor mye den svelger unna når jeg fyrer den.

 

Et lass Ford-komponenter i en Camaro....snakk om pepper du må få i Chevy-kretser.. :D

 

Tja, får da høre litt fra tid til annen, men de fleste syns det er bare kult. Selvsagt de som er totalt chevy lirer jo utav seg hva de mener, men det er jo helt greit.:chevy Jeg har uansett ikke tenkt å la de påvirke mitt prosjekt så lenge jeg er meget godt fornøyd med Ford motoren:D

 

 

Stokke umulig å gjette... Grei ting da er jo bare å koste på seg en bremsing. :) All tvil borte som dugg for solen.

 

 

Ja det hadde vært arti å tatt en test på benken for å se hva jeg har pr i dag:) Jeg kjenner jo at den er rimelig villig når sperra slår inn på halvt pådrag i 3.gir vel og merke langs grusvei da. Men likevel, det merkes at jeg ikke behøver å presse motoren noe som helst før jeg må ratte imot for å følge veien.:drive2 Etter asfalten må jeg gi litt mer jern, men der også har den overrasket meg. Har den først revet seg løs vil den liksom ikke ta feste igjen før jeg letter på pedalen.. Så dette med at jeg vil montere turbo er jo egentlig mest for å virkelig sette på plass slike som har for hensikt å kritisere at jeg har en Ford motor i en Chevy:D:

 

Edit: Hvis du ikke har lest A. Graham Bell's "Forced Induction"-bok så kan den anbefales...

 

Den har jeg ikke hørt om engang? Hva omhandler den da? Det ligger vel i navnet, turbo og trykksetting av luft på motorer? Det var vel bare forfatternavnet som fikk meg til å assosiere med gamle telefoner.. hehe:ahahahhaha:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyllte ei 5liters kanne på Camaroen her før jul for å ha til å starte den opp en gang her i vinter. Og jeg startet den og lot den gå seg varm iallefall 3-4 ganger her i vinter uten å fylle noe mer.. Begynte å lure på hva som foregikk etterhvert siden den aldri gikk tom. Men den fikk jo ikke noe særlig med pådrag eller belastning da, så da bruker den sikkert ikke store skvetten.
Niks... er ikke som å varmkjøre en Rolls Royce Merlin i en P-51D... Da bruker du rundt en liter alene på priminga før du vrir om starteren,og innen magnet-tennings-sjekken er over før takeoff har du blåst 10-15 liter suppe avhengig av ute-tempen. :D. Men,det er jo 1650 Cu.In det da...

 

Den har jeg ikke hørt om engang? Hva omhandler den da? Det ligger vel i navnet, turbo og trykksetting av luft på motorer? Det var vel bare forfatternavnet som fikk meg til å assosiere med gamle telefoner.. hehe:ahahahhaha:
...ikke så rart,siden telefonmannen visstnok var turbo-mannens oldefar...og han er oppkalt etter ham. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks... er ikke som å varmkjøre en Rolls Royce Merlin i en P-51D... Da bruker du rundt en liter alene på priminga før du vrir om starteren,og innen magnet-tennings-sjekken er over før takeoff har du blåst 10-15 liter suppe avhengig av ute-tempen. :D. Men,det er jo 1650 Cu.In det da...

 

Ja, en 27liters Merlin vil nok ha litt mer suppe enn en drøy 6.5liters mopedmotor.. :op: Glad jeg slipper et sånt forbruk når jeg skal starte Camaroen:)

 

...ikke så rart,siden telefonmannen visstnok var turbo-mannens oldefar...og han er oppkalt etter ham. :)

 

 

Aha:) Syntes det navnet ringte ei "bjelle" serru:op:

Da skal jeg prøve å spore opp den boka, forstår at det kan være endel å lære fra den. Tusen takk for tipset;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår