Gå til innhold

Elektriske problemer.

Ranger emnet

Brukroa-trimning

Anbefalte innlegg

Hallo.

Skal selge bilen min nå og i den anledning så skal jeg rette på noen feil før jeg gir den fra meg. Bilen er en 81' Audi GT Coupè.

Feilene er:

- Blinklysene fungerer ikke.

- Baklyktene fungerer ikke.

Jeg har begynt å se på blinklysene men skjønner ikke hva som er feil. Kan noen forklare hvordan blinklys kretsen er satt opp? Gjerne et skjema på det:)

Mvh

Stig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekka at det ikke er sikring ja, og det er heller ikke releet for jeg har prøvd et anna et jeg veit virker. På den bilen her så siter jo relee bordet i sikringsboksen så det er vondt å se hva slags ledninger som går hvor, men blinkreleet har tre stikkere ikke sant? Så sjekka jeg kabelskoene der det satt og da var det ikke strøm på en (der "31" skal vaære, jord), også var det 12v på en sko hele tida (49a?) også var det 12v på den siste (49a) helt til jeg slo på blinklyset. Stemmer dette? Nødblinken fungerer heller ikke, og indikatorlampa i instrumenthuset lyser konstant når jeg slår på blinklyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg sa feil. Jeg mente at det er en astabil krets. Dette er en krets som er bygget opp av noen motstander og kondensatorer. Når du får strøm inn på denne kretsen vil den sende strøm ut pulserende, i form av digitalt 0 og 1. 0 og 1 er alltid like lange. Lengen bestemmes av størrelsesforholdet på motstandene og kondensatorene. Håper dette gjorde deg klokere og bare ikke mere forvirret.

Vis det er noe med releet bare bytt det. Er billigere å bytte det enn å få noen til å reparere det.

Men mål etter kortslutning mot karosseri. På jord skal det være kortslutning mot jord, på alle de andre skal det ikke være det.

Dette gjøres lett med et helt vanlig multimeter eller ohm meter.

Hør om relleet klikker. Vis det ikke klikker er det ratt det. Vis ikke klikker, mål spenningen over releet for å se om det får strøm. Får det strøm, mål alle ledningene ut mot jord for å se om noen er kortsluttet mot jord. Vis ingen er kortsluttet mot jord, mål jord ledningene dine ut fra alle pærene bak om de har kontakt med jord. Da burde du ha funnet feilen. (Tipper på at jord mangler på kretsen din jeg)

Mazda MX-3 V6 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke releet for det har jeg bytta en gang. Men er det riktig at det blir borte strøm på et av ledningene inn til releet når jeg skrur på blinklysbryteren? har sjekka at baklyktene har jord og resten av blinkerne framover. fant også ut av 4 av sikringene i boksen ikke fikk strøm inn!? det er litt vanskelig å se hva som går til hva her, fordi releene er bare satt inn i plastikken på selve sikringsboksen og kabelskoene som det sitter kobla til ligger på baksia av plasten. så er umulig å si hvor det forskjellige går henn inni der. hvor mange releer er det foresten i den blinklyskretsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige eier har tatt ut org motoren som satt i den og blinklys/baklykter fungerte mens den var hos han. Men det har aldri fungert mens jeg har hatt den og jeg gjorde ikke noen forandringer fra sånn den var mens han hadde den til første gang jeg prøvde det elektrikse. Hva kan klikke mens det ikke er ibruk da? Ir på div brytere å jordingpunkter? Men kan bakstykke på tenningslåsen ha gått da? Slik at den ikke gir strøm til alle kurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider