Gå til innhold

Hvorfor er norsk politi så sure?

Ranger emnet

Mondeo

Anbefalte innlegg

Nå nærmer du deg :-) Flink gutt. Av de jeg har lista opp der, er det nok ingen andre enn militærpolitiet som har opplæring på laser fartsmåler.

MP med andre ord?

Har i allfall søkt meg til MP i luftforsvaret selv;P

Har satt meg opp til opptak september 2008, med tanke på utdanning.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 120
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da kan jeg informere deg om at du i utgangspunktet blir kalt inn i Hæren (Forsvarets Militærpolitiskole på Sessvollmoen er felles for alle forsvarsgrener, men du kalles likevel inn i Hæren i utgangspunktet), og så blir du eventuelt overført til annen forsvarsgren ved uteksaminasjon fra MP-skolen, avhengig av hvilket tjenestested du skal til. Hvis du på død og liv vil være i Luftforsvaret, må du søke deg til Bodø, Ørland eller Madla (sistnevnte har 50/50-fordeling mellom sjø og luft).

Men det er i utgangspunktet krav til plettfri vandel for å komme inn på MP-skolen, så da må du holde deg på godfot med onkel politi hvis du har lyst til å komme inn. Mulig at det kan sees gjennom fingrene med at du har mistet lappen en gang, så lenge du informerer om det og "fremstår som en angrende synder"...hehe...

Har plettfri vandel jeg.

Bare litt lokalt "svartelistet".

Kjenner tre som er MP som har vært uten lappen mye lengre enn meg for å si det sånn.

Husker ikke helt hvordan denne søkemåten fungerte, men ørland(der jeg bor) og bodø var med i allefall.

Marinen var også med et sted inni der...ikke så nøye på hvor det er hen, bare jeg kommer dit jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har mista lappen, har du ikke plettfri vandel. Forenklede forelegg teller ikke med, men forelegg, slik som du fikk da du mista lappen, teller med på "rullebladet".

Men som sagt, de (Forsvarets sikkerhetsavdeling, som er de som skal vurdere om du får sikkerhetsklarering) ser ofte gjennom fingra med det så lenge det ikke har skjedd flere ganger eller i følge med mange andre overtredelser.

Marinen, som du kaller det, eller Sjøforsvaret, har MP på Haakonsvern (Bergen) og på Madla (Stavanger).

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda.

Har plettrfi vandel og er sikkerhetsklarert.

Bote jeg fikk er også omgjort til forenklet fårelegg tror jeg.

Mente jeg ble urettferdig behandlet av politiet, så jeg ringte direkte til jusristen som hadde saken..det tok akkurat 5 minutter, så ble sperrefristen opphevet, og bote ble forenklet.

Ikke spør hvordan jeg greide det, for det er det ingen som kommer til å få svar på!

Mista egentlig lappen i 13 måneder, men avgjørelsen ble annulert etter 4.

kan ha noe med at jeg har en egen evne til å overtale folk å snakke dem rundt grøten da.

Derfor har jeg GOD grunn til å mene nøyaktig hva jeg mener om politiet.

Det som ble gjort mot meg i vinter var et grovt tilfelle av maktmisbruk, og jeg ble ikke trodd.

Ringte halve Norge rundt HVER JÆVLA DAG i 4 måneder for å bevise min uskyld, og det lønnte seg.(i helger og på privat telefon,gjerne sødagsmorgen)

Sendte i gjennomsnitt 3 klagebrev i uka.

Så blir man utsatt for noe man mener er urettferdig, så er det bare å tro på det og sette i gang å lage leven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal politiet være så sinna når de stopper deg, jeg har både positive og negative erfaringer, men mest negative.

Jeg kan ikke si at jeg respekterer en som snakker nedlatende til meg og nesten skriker til meg, men en som hadde vært litt mer folklig og snakket til meg på en ordentlig måte og forklart situasjonen ifra hans ståsted hadde jeg hørt på og tatt ordene hans til ettertanke, har møtt slike politi betjenter og ikke noe og si om de, men er mange sorte får som ødelegger for alle andre.

Har en no spesiell historie, jeg jobber som dørvakt og har gjort det i 4 år nå, på vei hjem fra jobb halv 5 om morran for 2 år siden så får jeg problemer med servoen, veit ikke hva som er problemet, men bilen er tung på rattet, ligger i fartsgrensa, + - 10-15 km enkelte steder.

Tenkte jeg sku svinge oppom verkstedet til en kompis og sjekke problemet med servoen og like før jeg svinger av hoved veien så

Passerer jeg en politibil som står mørklagt i et kryss, jeg ser den ikke og svinger av veien like etterpå, men er vinter føre og jeg kommer ikke opp en bakke, parkerer og går opp til verkstedet for og hente lommelykt og no verktøy, hadde mistanke om at det var reima som slura.

Jeg er vel borte i 10 min tenker jeg, kommer ned til bilen min og der står politiet, lurer på hvorfor jeg stakk av, jeg forklarer situasjon som den er, men får høre at de har hørt bedre skrøner før, de skal se vognkort og førerkort og det får de, så lurer de på hvor jeg har vært og jeg forklarer, så skal de ha meg til og være med og gå den runda jeg har gått og så må jeg legge til at dette var vinterstid, det var kaldt og blåste, så jeg nektet og gå den runda, jeg forklarte veien og sa de kunne gå selv, noe den ene gjorde, han kom tilbake og hadde vist funnet noen spor som gikk utenfor veien og borti noen kratt, det hadde de konkludert med at var meg og da måtte jeg vist være med opp dit, jeg blei med og ene politimannen blei igjen, når vi kom ned igjen var bilen min flytt på og hadde sklidd inn i ett tre med koffert lokket, jeg lurte jo på hvordan dette hadde skjedd men fikk beskjed om at bilen bare hadde begynt og skli av seg selv, men jeg så at det hadde vært noen inni bilen for var no papirer som var flytt og hanskerommet sto oppe, men kom ikke noe vei, de prata nedlatende og jeg var kriminell, nytta ikke og komme seg unna dem nei.

Jeg blei sinna og det blei starta en skikkelig diskusjon, jeg er gla jeg klarte og holde på den selvbeherskelsen jeg hadde, ellers hadde jeg vel sitti inne den dag i dag.

De maste og lurte på hva jeg hadde gjømt unna oppi de kratta, jeg hadde jo ikke vært inni der engang, men så kom det en bil til med 2 nye betjenter og hund, som skulle søke i de kratta.

Da begynte jeg og bli ganske oppgitt og sa at de kunne jo la bikja søke i bilen min først hvis det var dop de trodde jeg prøvde og gjemme, men nei, det ville de ikke, de tok et søk oppi skauen der, fant ingen ting og hundepatruljen dro etter en time, gikk over bilen min og fant ikke noe galt og dro til slutt.

Var på politistasjon dagen etter og leverte inn en klage, men fikk jo beskjed om at det var jo ganske mistenkelig at jeg sto der og 2 politimenn mot en med tanke på at bilen hadde flytt seg og blitt bulka, hadde vel ikke kommet langt der.

Men, hvis vu summerer litt her, jeg har ikke noe på rullebladet, ikke ei bot, ingenting på meg før det her og heller ingen grunn til og ha meg under oppsyn, så ingen grunn til og mistenke meg for noe ifra før, men alikevel så sto jeg da oppi den veien og krangla med de 2 betjentene og etterhvert hundepatrulje ifra halv 5 til halv 8, 3 timer sto jeg der og frøys.

Hvor mye kosta det staten?

En bil og 2 betjenter, helg og natt + hundepatrulje der i en time, det er noen tusenlapper og hva fikk de ut av det, ingenting og hadde de noen grunner til og begynne, ikke ifra mitt ståsted ihvertfall, skjønner at de var mistenksomme, men ikke no rulleblad eller noe ifra før, jeg lukte tilogmed opp panseret og fant ut at vifte reima var slakk og viste dem det, men hjalp ikke, de hadde bestemt seg for at jeg var en kriminell.

Forebyggende arbeid er jo noe politiet jobber med, jeg ser ikke helt at dette var forebyggende heller.

Men ferdig med den saken, det er for mange supercops, man kommer ingen vei med maktmisbruk, dermed den politimann som er folklig og snakker til deg på en ordentlig måte, han får sin fortjente respekt.

Og siden jeg har vært dørvakt i noen år så har jeg vært mye borti politiet og ringt dem ofte for og få hjelpt til og løse situasjoner som har oppstått, men ofte opplevd og ikke få hjelp, mått sitti på folk lenge fram til politiet kom, men andre kvelder så har de stått ute forann utestedet nesten hele kvelden og vist seg fram.

De er der og lager et helvete når man absolutt ikke trenger dem, men når man er ei knipe og virkelig må ha hjelp, da dukker de ikke opp.

Men, for all del, fins også mange ålreite folk i politiet også, men de driver til en viss grad et service yrke og da må man også egne seg til det.

Ingen som ansetter en grinete og uhøflig resepsjonist, er jo den person som møter deg som er firmaets ansikt utad mot folket, det burdte politiet tenke litt mer på, det er den betjenten man møter på gata, i trafikken eller midt i ei ulykke som er politiets ansikt utad og som du danner deg et inntrykk etter.

Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda.

Har plettrfi vandel og er sikkerhetsklarert.

Bote jeg fikk er også omgjort til forenklet fårelegg tror jeg.

Mente jeg ble urettferdig behandlet av politiet, så jeg ringte direkte til jusristen som hadde saken..det tok akkurat 5 minutter, så ble sperrefristen opphevet, og bote ble forenklet.

Ikke spør hvordan jeg greide det, for det er det ingen som kommer til å få svar på!

Mista egentlig lappen i 13 måneder, men avgjørelsen ble annulert etter 4.

kan ha noe med at jeg har en egen evne til å overtale folk å snakke dem rundt grøten da.

Derfor har jeg GOD grunn til å mene nøyaktig hva jeg mener om politiet.

Det som ble gjort mot meg i vinter var et grovt tilfelle av maktmisbruk, og jeg ble ikke trodd.

Ringte halve Norge rundt HVER JÆVLA DAG i 4 måneder for å bevise min uskyld, og det lønnte seg.(i helger og på privat telefon,gjerne sødagsmorgen)

Sendte i gjennomsnitt 3 klagebrev i uka.

Så blir man utsatt for noe man mener er urettferdig, så er det bare å tro på det og sette i gang å lage leven.

Vel og bra at du tar til motmæle når du føler det urettferdig behandlet, og det er hyggelig å høre at du nådde frem med ditt budskap!

Har aldri hørt om at de kan gjøre om forelegg til forenklet forelegg med et tastetrykk, men hvis det går an, så er det jo veldig bra for din del. Spesielt siden måten du ble tatt på ikke var helt tradisjonell.

Men over til noe annet: Du sier at du er sikkerthetsklarert. Hvorfor det? I hvilken sammeneheng trenger du dette? Hvilken myndighet foretok klareringen? Og hvilken sikkerhetsgradering er du klarert for?

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel og bra at du tar til motmæle når du føler det urettferdig behandlet, og det er hyggelig å høre at du nådde frem med ditt budskap!

Har aldri hørt om at de kan gjøre om forelegg til forenklet forelegg med et tastetrykk, men hvis det går an, så er det jo veldig bra for din del. Spesielt siden måten du ble tatt på ikke var helt tradisjonell.

Men over til noe annet: Du sier at du er sikkerthetsklarert. Hvorfor det? I hvilken sammeneheng trenger du dette? Hvilken myndighet foretok klareringen? Og hvilken sikkerhetsgradering er du klarert for?

Er nesten daglig til stede på Ørland hovedflystasjon.

Har vel laveste klarering dvs. treningskort, men har allikavel tilgang på bruk av forsvarets utstyr.

Søkte om utvidet rett etter fyllte 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nesten daglig til stede på Ørland hovedflystasjon.

Har vel laveste klarering dvs. treningskort, men har allikavel tilgang på bruk av forsvarets utstyr.

Søkte om utvidet rett etter fyllte 18 år.

Akkurat. Da tror jeg ikke de har tatt seg bryet med å sikkerhetsklarere deg, for det er litt av en jobb, men du kan ha fått autorisasjon til å bevege deg på gitte områder på flystasjonen. Men OK, da snakker vi samme språk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foreldre som jobber der da.

Så har gått ut og inn portene der siden før jeg kunne gå omtrent.

Resten av familien er i allefall sikkerhetsklarert.

Begge mine foreldre har kort merket O...gamle C-kortet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foreldre som jobber der da.

Så har gått ut og inn portene der siden før jeg kunne gå omtrent.

Resten av familien er i allefall sikkerhetsklarert.

Begge mine foreldre har kort merket O...gamle C-kortet

Jaja, jeg kjenner ikke forholdene på Ørland SÅÅÅÅ godt :-)

Hva er det de driver med da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel vært greie. Lurt på hva jeg kjører siden bilen den gang kun var i to eksemplarer i landet.

Stod å snakket men en politimann jeg kjenner litt privat og en porsche kommer sidelengs på veien ovenfor i godt drag hvor han sier "Må jo få lov å leke seg litt da...". Den var god.

Ble stoppet i Oslo med amerikaneren som nevnt først her da bakruta var gått føyken. Var på vei til glassmester. Fyren gikk rundt med kølle og dytta på alt han ikke likte. Litt store dekk? Soting av ruter? Bakrute knust? Fikk kjøre videre uten noe mangellapp. Hvorfor det? Hvorfor stå med kølla ute og dytte på bilen?

03 V70 D5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel vært greie. Lurt på hva jeg kjører siden bilen den gang kun var i to eksemplarer i landet.

Stod å snakket men en politimann jeg kjenner litt privat og en porsche kommer sidelengs på veien ovenfor i godt drag hvor han sier "Må jo få lov å leke seg litt da...". Den var god.

Ble stoppet i Oslo med amerikaneren som nevnt først her da bakruta var gått føyken. Var på vei til glassmester. Fyren gikk rundt med kølle og dytta på alt han ikke likte. Litt store dekk? Soting av ruter? Bakrute knust? Fikk kjøre videre uten noe mangellapp. Hvorfor det? Hvorfor stå med kølla ute og dytte på bilen?

var vel kommunist da.. likte ikke amerika og amcars.. hehe!!

ville se om han kunne lage noen bulker i stålet og greier.. hehe!

eller bare nettopp blitt frablåst av en amcar :P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

traff en hestkuk i dag. ute å kjørte i en kamerat sin bmw 320 med sportseksos og var vistnok observert av flere patruljer spinnenes rundt i byen. litt vansklig å spinne med full bil og sliten motor på tørr asfalt.

Fikk en skyllebøtte av dimensjoner med trusler om å miste lappen, 5000kr "advarsel" osv. Fikk først beskjed om å kjøre hjem uten å vise meg i byen resten av kvelden og ville miste lappen hvist han så meg i byen. 2 min seinere kunne jeg bare kjøre som jeg ville siden jeg virket som en koselig kar. Noen burde virkelig ha ett smilekurs eller to. det beste er vel att han vistnok bare er aspirant.

men fikk noe fornuftig ut av han: Det er lov å kjøre med tåke\park på natta i godt opplyste områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider