Gå til innhold

Hvorfor er norsk politi så sure?

Ranger emnet

Mondeo

Anbefalte innlegg

Har lagt merke til noe i lengre tid, men det toppa seg litt i helga.

Var på EM runden i rallycross hos søta bror, og de som har vært der vet sikkert at det er liv der, mer eller mindre døgnet rundt. Ankom ved 16 tida på fredag, og ble stoppet i kontroll på tur inn på området. Sjekket førerkort, vognkort, og et lite overblikk over kjøretøyene. Alt foregikk i en hyggelig tone, alt i orden, ha en kjempefin helg o.s.v.

Snakket med polisen flere ggr i løpet av helga på deres patruljering inne på området, og hele tiden blide og hyggelige. Passerte en MB 123 4d cab, med 12 stk ombord, og polisen bare smilte.

Ble også stoppet i promillekontroll på en butikktur på lørdag. Igjen en rolig og avslappet tone, polisen var intressert i hvordan det gikk på banen, og i det hele tatt. Rett og slett en hyggelig opplevelse.

Søndag var det tid for hjemreise, og etter 1 km i Norge er det kontroll (ved Lutnes) Brysk dame, som lurte på hvor vi hadde vært, hvor vi skulle, og hvorfor (!) Vanlige leksa med dokumenter, og promille. Sjekk av lys o.s.v. Alt i orden så langt, selv om jeg fikk beskjed om å ordne nytt vognkort til prøveskiltene på campingvogna. Det var visstnok uleselig.

Så var det kvotene da: Sa som sant var, at vi (2stk) har med tre-fire flasker med rusbrus, og et par ølbokser, som faktisk var kjøpt i Norge, og en åpnet kartong med Prince..

Det trodde hun rett og slett ikke på, og ba meg finne frem resten, for vi hadde nok vært på bolaget. Forklarte da at det er ca 15 mil fra Høljes til Torsby, som vel er nærmeste bolag. Fortsatt var hun ikke fornøyd. hun fikk da grei beskjed om å finne det hun lette etter selv, og det litt fort, for vi måtte hente et barn før natta. Ga også klar beskjed om at hun enten fikk bevise at vi hadde ureint mel i posen, eller å legge om tonen litt. Jekket seg ned litt da, og jeg fikk igjen papirene og beskjed om å kjøre pent hjem.

En kamerat som kom litt senere hadde vært utsatt for stort sett det samme, men av en mannlig konstabel

Har sendt en klage til Hedmark Politidistrikt i dag

Har blitt stoppet i kontroll tidligere i både Sverige og Danmark, og der er tonen en helt annen. Du er ikke mistenkt for noe i utgangspunktet, mens her hjemme er det inntrykket jeg har at du er skyldig i utgangspunktet, og det er opp til deg å bevise at du ikke er det. (Snakker rutinekontroll, ikke rettsak)

Tonen er brysk, må hele tiden bevise hvem som har makt, og motsier du dem rasler de med håndhjernene, og skal arrestere deg for å hindre dem i å utføre jobben sin.

Flere som har opplevd noe av det samme?

Vet seff at ikke alle er like, men det virker som en del av kulturen innad i politiet er på kant med god folkeskikk.

Politiet i USA har slagordet To Serve And Protect. Første del av det ville nok vært noe å tenke på for Ingelin Killengren og hennes undersåtter. De er tross alt i et serviceyrke.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 120
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

enig med der der azza.. norsk politi kan være et helsvette å komme utfor!

har i grunn att flaks så langt jeg.. spess den gangen jeg kjørte rundt med avskiltings regga bil (hadde ikke hvert på eu kontroll 3-4mnd over time..)

klokken halv 2 om natten, i porsgrunn, ble stoppet pga at jeg hadde gasset ut av bensin stasjonen.. de trodde jeg flykta fra de.. hehe!

men nok om det, jeg rodde og rodde og rodde, og slapp unna.. fikk kjøre hjem (tønsberg) og hørte aldri mer fra de.. hehe

de hadde en tone som sa, "jeg har makten, men er ikke maktgal.."

så alt gikk fin for seg :)

men hører jo stadig om de det ikke går greit for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen du får førerkort er du kriminell i norge. Dessuten vet vi alle at de fleste som er purk ble mobbet gjennom oppveksten og skal nå ta hevn iført den blåe skjorta.

"Lenge nok har vi labbet rundt med blomster og fredsplakater for å bli skamslått av snutekøller, sparket av snutehester, tygget opp av snutebikkjer og lagt i jern av tobente slaktegriser med blanke knapper som slikkes rene av småborgerskapets døtre! Og vi har fått nok!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra dere stiller dere i rekka med de andre småbarna her inne som syter og klager hver gang de blir pratet til av politiet..

"Kjører uten godkjent bil jeg og gasser ut av en bensinstasjon.. Faen ta politiet som prater til meg da azz"

Voks opp a..

Åja.. send klagen til Dr_s eller håkon siden noen sier imot dere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra dere stiller dere i rekka med de andre småbarna her inne som syter og klager hver gang de blir pratet til av politiet..

"Kjører uten godkjent bil jeg og gasser ut av en bensinstasjon.. Faen ta politiet som prater til meg da azz"

Voks opp a..

Enig i at gjør man noe ulovlig så får man tåle å få tilsnakk, og usakligheter klarer vi oss fint uten

Men jeg er ikke noe småbarn lengre, og det var heller ikke passasjeren. Vi kom kjørende i en 2007 modell Mazd..Ford Ranger i 100% org stand, med en helt grei campingvogn på slep. Tror heller ikke noen av oss ser ut som kjeltringer.

Forventer faktisk at man blir møtt med en litt annen innstilling fra en offentlig etat da, og det skal bli veldig spennende å se om de gidder å svare på klagen

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært utsatt for purken mange ganger. noen av de mer fortjent. hvordan tonen deres er- har mye sammenheng med hvem det er. på den lokale politistasjonen kommer det veldig an på hvordan en har

kontakt med dem. kan nevne ok politifolk i disse tilfellene:

kjøre båt uten lanterner, og var mindreårig. kun bot for ikke 16

2 på moped i fartsgrensen med hjelm og kjørejakke, fikk kjøre videre.

ble tatt med 0.725 i promille i båt (grense ved 0.8) vi var 8stk mer eller mindre fulle i åpen båt regga for 6- alle vest på. midt på natten. fikk kjøre videre (merkelig nok)

stoppet med lett mc. ingen av oss 2 hadde hjelm eller mer enn kjeledress. vinterferien 2+grader ute, ikke skilt, ikke sertfikat, ikke gode nok bremser. 5000kr i bot.. noe som egentlig e helt ok med tanke på at det var ganske uforsvarlig..men då var de hiss.. og vedkommende som stoppet oss har flere kompisser vært borti før også. stoppet bla en kompiss med moped som kjørte rolig uten trim når de var på patrulje (motorhispania rx) og forlangte å prøve den for å sjekke om det var trim. han fant en litt dårlig bakbremse- og tok skiltet og gav krav om at det skulle være ordnet innen 2dager. (hvor stor betydning har en bakbremse på en "r-sykkel"? bremsen fungerte jo såpass at det akkurat ikke skrenset på tørr asvalt uten forbrems (dvs med vektforskyvningen forbremsen gir- så ville det mest sannsynlig ha sluppet bak)

har mange slike historier. og de bunner i stor grad ned i hvordan en møter politiet. om en er tøff i trynet, eller har image som det (type langt hår og tatoveringer, symboliserer at vedkommende er i gråsonen fra før) så "hjelper" det politiet langt på vei i sin forståelse av situasjonen. er det samme som om at alle gutter på 18år er skyldig i alle trafikkulykker de er med i (bla en kompiss som mistet lappen fordi han ble påkjørt av en dame i 50årene som ikke holdt vikeplikt. han kjørte i 60 i 50sone.

- bmw 335i 86mod

- vw passat 99mod 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de skal være frekke å ødelegge dagen din kan du være frekk og ødelegge dagen dems. De forventer alltid at folk skal være skikkelig "redde" dem, da er det morro å være skikkelig ovenpå og frekk tilbake. Men man bør vite at man ikke har gjort noe ulovlig først da :P

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voks opp a..

gasset ikke ut i 110 da.. bare ga gass da jeg så det kom en bil ned bakken (langt unna..så ikke det var snutebil en gang) ville bare komme ut i veien før den kom ned (da det var go plass..) og ga litt gass for at den bilen skulle slippe å sakke ned..

lov å tenke..

og jeg syter ikke for at jeg ble stoppet, og som jeg sa, de var veldig hyggelige.. hadde null stress..de lot meg jo kjøre videre selv om..

så før du åpner kjeften din, så tenk litt selv da,

og les litt, skrev jo at jeg ikke har hatt stress med snuten, kun flaks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok med at de endelig har fått makt etter å ha blitt mobba på skolen under oppveksten eller noe sånt.

fornuftig sagt. hvor gammel er du da gutten min? 15?

http://www.mopedportalen.no er nok stedet for deg noen år til

jeg har blitt stoppet utallige ganger av politiet i såkalte rutinekontroller hvor de spør om vognkort og førerkort og samtidig spør om hvor jeg kommer fra, hvor jeg skal og om jeg har hatt kontakt med politiet før. måten de spør på er som oftest nedlatende og hoven. jeg har prøvd og møte dem på forskjellige måter. både rappkjefta og ydmyk men syns ikke det har gjort noe med den dårlige holdnigen deres. dette gjelder spesielt politikvinner. de glemmer litt fort at det er en service de skal utføre..

Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller likt som Skrotnisse ang. politibehandling jeg ja.. Bortsett fra et par kjempehyggelige politimenn i Mo I Rana, som påpekte at prøveskilta mine gikk ut om 5 min, men de kunne gi meg skyss til en kompis som bodde i Mo sentrum :) her jeg bor kjenner alle alle, så der er det greit.. Bortsett fra et maktgalt kvinnfolk da.. Alltid kvinnfolk som er skikkelig gærne syns jeg det virker som? En kompis som er pol`ti sier det samme...

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært utsatt for purken mange ganger. noen av de mer fortjent. hvordan tonen deres er- har mye sammenheng med hvem det er. på den lokale politistasjonen kommer det veldig an på hvordan en har

kontakt med dem. kan nevne ok politifolk i disse tilfellene:

kjøre båt uten lanterner, og var mindreårig. kun bot for ikke 16

2 på moped i fartsgrensen med hjelm og kjørejakke, fikk kjøre videre.

ble tatt med 0.725 i promille i båt (grense ved 0.8) vi var 8stk mer eller mindre fulle i åpen båt regga for 6- alle vest på. midt på natten. fikk kjøre videre (merkelig nok)

stoppet med lett mc. ingen av oss 2 hadde hjelm eller mer enn kjeledress. vinterferien 2+grader ute, ikke skilt, ikke sertfikat, ikke gode nok bremser. 5000kr i bot.. noe som egentlig e helt ok med tanke på at det var ganske uforsvarlig..men då var de hiss.. og vedkommende som stoppet oss har flere kompisser vært borti før også. stoppet bla en kompiss med moped som kjørte rolig uten trim når de var på patrulje (motorhispania rx) og forlangte å prøve den for å sjekke om det var trim. han fant en litt dårlig bakbremse- og tok skiltet og gav krav om at det skulle være ordnet innen 2dager. (hvor stor betydning har en bakbremse på en "r-sykkel"? bremsen fungerte jo såpass at det akkurat ikke skrenset på tørr asvalt uten forbrems (dvs med vektforskyvningen forbremsen gir- så ville det mest sannsynlig ha sluppet bak)

har mange slike historier. og de bunner i stor grad ned i hvordan en møter politiet. om en er tøff i trynet, eller har image som det (type langt hår og tatoveringer, symboliserer at vedkommende er i gråsonen fra før) så "hjelper" det politiet langt på vei i sin forståelse av situasjonen. er det samme som om at alle gutter på 18år er skyldig i alle trafikkulykker de er med i (bla en kompiss som mistet lappen fordi han ble påkjørt av en dame i 50årene som ikke holdt vikeplikt. han kjørte i 60 i 50sone.

politiet har ikke lov og teste en moped uten lov fra føreren!

greit nok at han fikk lov da visst mopeden var org.

har selv en politi til nærmeste nabo men han er heldigvis en av dem som fortsatt er menneskelige.

for et par år siden var vi ca 4 stk her i et veldig lite nabolag og alle med trimmet moped uten lappen.. skjønner at vi kan ha plagd naboene litt.

etter en jævlig lang stund sa han til den ene av oss at han hadde fått en klage, men så lenge vi ikke kjørte 2 stk på en moped så var alt i orden;)

men så for en stund siden var d en annen lokal purk som stoppet meg for d jeg ikke hadde baklys, og jeg hadde full trim.

selfølgelig såg han at jeg manglet et blinklys og 2, pluss at den bråkte litt for mye. sendte meg rett på biltilsynet!!

sur drittpurk. for d første skal du ikke på bt om d ikke er trim du er tatt for, og for d andre bør de for faen kunne jobben sin.

da jeg og en kompis ble stoppet av samme fyr litt senere sa jeg dette til han og prøvde å forklare, men han ble bare sur og ville ikke diskutere d med meg. da kjørte han forresten etter oss opp en skogsvei for å se hva vi gjordet på. jævla idiot.

og en purk som ikke lukter full trim er jo ikke helt god.

Mvh Tage Midtun

volvo 940 97 turbo

volvo 245 86 racarvogn

245 glt 87 (vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke noe erfaring med politi utenfor norges grenser, men de er ikke alltid like hyggelige å møte på, en begynner å lure da en blir stoppet av politiet for hull i eksosanlegget, og han står å brøler å skriker som om jeg akkurat hadde skutt kongen, og jeg skulle bli straffa for all mulige tenklige ting, jeg var verdt null og var en skam for samfunnet... ja, jeg hadde hull i eksosanlegget, men er da faen meg måte på oppførsel, den andre politi konstablen måtte roe ham ned å be ham sette seg i politibilen, så fikk jeg en beskjed om å ikke kjøre i byen, å få det fikset snarest mulig, var det så vanskelig å si? trenger ikke gaule å kalle folk navn for å gi den lille beskjeden...

men, ikke alle er så galne, den eneste gangen jeg har fått farts bot, var politimannen veldig imøtekommende og vennlig, sa at 42 i 30 sone var vel litt fort i byen midt under silda jazzen (lokal festival)

ble også stoppa i Mustangen en gang, bare fordi politimannen hadde lyst å kikke på bilen, han synest den var kul :p

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde noe av det samme i dag.

Vi fikk en tlf fra Politiet på Hedmark, om en kunde av oss som hadde problemer med en nattsafe skuff. De ville ha oss ut for å fikse denne. Jeg ringer tilbake til politiet, da de også ville ha en ETA på ankomsten. Jeg spurte høflig om de kunne prøve å lukke den igjen (de er 2 stk i patruljebilen som står på stedet)

Ja, det skulle de forsøke.

Ga beskjed om at de kunne bruke litt makt og at skuffen skulle igjen, og at de gjerne kunne ta frem rambukk, hvis de hadde det.

Etter ca 15 min ringte jeg opp igjen, og lurte på hvordan det gikk. Joda, de hadde fått igjen skuffen de, med litt hjelp fra nabo butikken, en jernvare, hadde de fått fjernet en mynt som sperret, de hadde låst opp og igjen skuffen et par ganger så den fungerte fint.

Jeg takket for hjelpen og i det vi skulle avslutte, så smeller det fra fyren på operasjonsentralen: Vi sender regning vi.

Jeg bare, Ja, he he det er bare å gjøre (på en spøkefull måte)

Han bare, ja, vi kommer til å gjøre det også! (På en ikke fullt så hyggelig tone)

Jeg bare eehh... satt igjen med en følelse av at han ikke hadde pult siste 30 åra lissom. Wtf? :coplight

Bilforumet.no
Irc Admin
- 2011 Volvo V60 R-Design
- 2003 Toyota Rav4
- 1998 Mitsubishi Eclipse GSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

politiet har ikke lov og teste en moped uten lov fra føreren!

greit nok at han fikk lov da visst mopeden var org.

har selv en politi til nærmeste nabo men han er heldigvis en av dem som fortsatt er menneskelige.

for et par år siden var vi ca 4 stk her i et veldig lite nabolag og alle med trimmet moped uten lappen.. skjønner at vi kan ha plagd naboene litt.

etter en jævlig lang stund sa han til den ene av oss at han hadde fått en klage, men så lenge vi ikke kjørte 2 stk på en moped så var alt i orden;)

men så for en stund siden var d en annen lokal purk som stoppet meg for d jeg ikke hadde baklys, og jeg hadde full trim.

selfølgelig såg han at jeg manglet et blinklys og 2, pluss at den bråkte litt for mye. sendte meg rett på biltilsynet!!

sur drittpurk. for d første skal du ikke på bt om d ikke er trim du er tatt for, og for d andre bør de for faen kunne jobben sin.

da jeg og en kompis ble stoppet av samme fyr litt senere sa jeg dette til han og prøvde å forklare, men han ble bare sur og ville ikke diskutere d med meg. da kjørte han forresten etter oss opp en skogsvei for å se hva vi gjordet på. jævla idiot.

og en purk som ikke lukter full trim er jo ikke helt god.

haha.. polite kan sende alle biler å moperde på bt om di mener at den trenger en sjekk

Volvo 242 Dl 81 mod

Volvo 240 Gle 86 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider