Gå til innhold

Subarus (tvilsomme) kabling

Ranger emnet

excelsior

Anbefalte innlegg

I helga kjørte jeg min mors samboers 2006 modell Forester 2,0 VL (158hk) med automat. Som den snille personen jeg er tenkte jeg at jeg skulle fylle på spylervæske da det for tiden var snaut med det. Da subarus ingeniører har bestemt seg for å lage påfyllingshullet helt idiotisk så du MÅ søle, ble det naturlig nok litt spylervæske som gikk til spille, og rant ned i motorromet. Da jeg var ferdig med å fylle og satte meg inn for å kjøre, lyste dashbordet opp og hele tre varsellamper ble tent. Airbagfeil (SRS), bremsefeil (!ABS) og motorstyringsfeil (*BILDE AV MOTOR*).

Dette er jo forsåvidt vanlig, men det som ikke er vanlig er at lampene ikke slukket etter noen sekunder. Så jeg stoppet motoren og startet den på nytt. Da lyste bare SRS-lampa og den ville ikke slutte å lyse. Så i dag tok jeg med bilen til Subaru forhandlern, som konstaterte at det hadde kommet spylervæske på en airbag-sensor foran.

"Jaha" tenkte jeg, tåler den ikke mere? Så etter å ha vært hos forhandlern (som forsåvidt fiksa problemet) så tok jeg en nærmere titt i motorrommet. Nå er ikke jeg noen ekspert akkurat, men kablingen der framme, den var tvilsom. Ser jo ut som noen en kunne forvente fra en amatør (se bilder). Og å sette en følsom airbagsensor rett under påfyllingshullet for spylervæske er vel kanskje ikke så veldig smart.

Airbagsensorn:

02072007332.jpg

Ubeskyttet tilkoblingspunkt (disse var det flere av):

02072007341.jpg

Tvilsom kabling:

02072007336.jpg

02072007337.jpg

02072007340.jpg

Skal det virkelig være sånn? Aldri sett slik kabling før. Jeg kunne ha forstått det om den hadde fått ettermontert noe, men den er helt original.:wonder:

move your mind

Lenke til kommentar
Del på andre sider