Gå til innhold

Hvordan bytte hjullager framme på chevy G20 van?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Nå har det begynt og skrike og bære seg i høyre framhjul, det blir også varmt som få, så jeg gjetter meg til at hjullageret er gåent...

Hvordan bytter man dette?

Er det bare og skru av sentermutteren og pelle fra hverandre, eller må dette presses av og på?

Er det noen mulighet for og smøre hjullageret uten og demontere forresten?

Mvh.

Kjell Bøe

1981 Chevrolet van (daglig bil)

1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det begynt og skrike og bære seg i høyre framhjul, det blir også varmt som få, så jeg gjetter meg til at hjullageret er gåent...

Hvordan bytter man dette?

Er det bare og skru av sentermutteren og pelle fra hverandre, eller må dette presses av og på?

Er det noen mulighet for og smøre hjullageret uten og demontere forresten?

Det er ikke bremsen som ligger på heller??:titties:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det, det er skikkelig skrapelyd når jeg svinger noen ganger, og ikke når jeg kjører rett fram...

Jeg sjekket klossene når jeg bytta til sommerhjul i forrige uke :cheers: men skal ta av belegga så jeg får sett ordentlig (må jo av likevell) :chevy

Mvh.

Kjell Bøe

1981 Chevrolet van (daglig bil)

1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vær obs på at mange kloser har slitasjevarsler i form av en metallfjær som subber mot skiva. den lager en forferdelig lyd som kan samsvare med det du beskriver. og ofte vil den ene klossen slites mer enn den andre og derfor kan det se ut som du har masse belegg igjen på den ytterste klossen mens den innerste med varsler kan være utslitt.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det likevel er hjullageret som er gåent anbefaler jeg deg å kjøpe en Haynes manual for bilen. Det koster bare etpar hundrelapper.

Da får du opplyst de små tipsene som betyr så mye for at reparasjonen blir gjort slik den er ment.

Nå har jeg erfaring kun med Chevrolet Astro, men jeg vil tro fremgangsmåten er temmelig lik. Det ingenting som må presses av spindelen ved bytte av hjullager. Men lagerbanene som sitter inni rotoren/skiva må bankes ut. Når du kjøper nye hjullager følger nye lagerbaner med som du må banke på plass. Vær obs på at hver bane hører sammen med det lageret den er pakket sammen med.Hvis du bruker en dor av messing eller kobber blir ikke de nye banene skadet. Pass på å sette de inn riktig vei!

Å bytte hjullager er ikke teknisk vanskelig, men som sagt: Kjøp den boka.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider