Gå til innhold

Kjøling på VW Golf

Ranger emnet


halvorlu

Anbefalte innlegg

Har problemer med kjølingen på en VW Golf 96-modell. Temperaturen holder seg tilsynelatende fint rundt 90 når jeg kjører på høyt turtall (3000+), men øker raskt mot kokepunktet ved sakte kjøring. Radiatorvifta går aldri, og varmeapparatet gir bare kalddluft. Har hatt noe grums i kjølevannet som i hvert fall kan være årsaken til at varmeapparatet ikke virker. Har nå kjørt 30-40 min. med radiatorrens, uten at det ser ut til å ha hjulpet.

 

Hva kan gjøres for å løse dette? Holder det å få vifta i gang igjen, og hvordan kan det evt. gjøres? Sikringen er intakt og vifta går ved direkte kobling til batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et veldig lett problem.

Hvorfor varmeapparatet ikke virker kan være så mangt, men at bilen din blir for varm på tomgang og under sakte kjøring er termostaten din. Bytt termostat at den vil virke tilnermet perfekt igjen. At vifta ikke virker kan være cluchen til vifta, varmesensoren vis du har det (Vet ikke om du har ny eller gammel golf og hvilke modeller som er hva)

Mazda MX-3 V6 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termostaten har jeg allerede tatt ut og jeg kjører nå uten for å få best mulig gjennomstrømning. Vifta har to ledninger: En direkte til minus og en som går via en kobling på radiatoren. Mulig det er her problemet ligger. Vifta virker når jeg kobler direkte til batteriet, så jeg regner med at de ikke er clutchen som er gåen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål om du har jord på jordledningen. Har du det, mål om du har strøm inn på koplingen oppe på radiatoren, er det strøm der, bytt temperaturmåleren som da er den koplingen oppe på radiatoren. Vis den blir for varm når du kjører uten termostat og bilen blir for varm mere enn når du står stille og kjører under 30 km i timen så er det enten forholdsvis tett en plass inne i kjølesystemet ditt en plass, du har luft i kjølesystemet eller vannpumpa driver å kutter.

 

Prøv å spyl skikkelig gjennom hele kjølesystemet. Må gjerne spyle gjennom noe som løser opp dritt oxo. Fyll på ny kjøleveske og luft skikkelig. Hjelper ikke dette ville jeg ha gått rett mot vannpumpa. Reima er slakk/pumpa er oppbrukt.

Mazda MX-3 V6 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan du enkelt teste ved å nappe av kontakten(e) på temperatursensoren som sitter nede på en av sidene på radiatoren.

 

Så tar du en kort ledningsstump og to flate kabelsko og lager en jumpledning som du kobler mellom kontaktene slik at vifta går hele tiden.

Deretter kjører du en tur i lav hastighet eller lar motoren gå på tomgang en stund, hvis temperaturen da ikke er for høy bestiller du ny temperatursensor og bytter den.

Proff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår