Gå til innhold

Beste subben?

Ranger emnet

zpaidermainn

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe 2 12" subber. Men lurer litt på hva som er best?

prisklasse 1500-7000 pr subwoofer.

Disse er de jeg vurderer:

Eeartquake Magma (2stk)

RF hx2 power (1 muligens 2 stk)

RF hx2 punch (2 stk)

JBL W12GTI (1 muligens 2 stk)

Pioneer TS-W5000SPL (1 stk)

Cadence Beast 12-DR (2 stk)

Maudio MA120XL (2 stk)

Noen som har noen ord om hver av dem, hvem er best? ytelse/pris, trykk, lydkvalitet.. evt andre erfaringer..

Alle tilbakemeldinger mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er ikke sikker enda. kommer an på hva det blir av subbene og hva de trenger.

Har tenkt på:

1 stk Rockford Fosgate 1001BD

1stk evt 2stk Audison LRx 1400

1stk Audison VRx 1500

1 stk Cadence ZRS-10 klasse d, 2500 w i 1ohm

1stk Ultimate DD1-1300S

er de jeg har sett på. Men er åpen for muligheter, men vil helst ha det så billig som mulig :p

men spørsmålet er jo egentlig hvilken av subbene som er best, så kjøper jeg forsterker til deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje litt lurt å si hva du skal bruke den til. Litt stort pris sprang du har. skal du ha no som spiller krafrig, høyt og sinnsykt så ville jeg anbefalt så klart den legendariske Cerwin Vega! Stroker. Her snakker vi db subb av dimensjoner.

Går du ned på 2000 kr har du jo maaaasssse å velge mellom. Mine anbefalinger for godlyd:vibe black air, for blanda lyd: c v vmax eller vibe space.

gi meg litt mere specefik info om hva du skal ha så er det litt lettere å hjelpe

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, stroker fungerer da det, det er jo bare høy lydd og trykk da. Er vel ikke så fin lyd i dem har jeg hørt. men den er jo den desidert styggeste subben som fins da ;)

Hvem fører vibe da? er ikke det sånn billigmerke da? man får jo stort sett det man betaler for.. eller ?

Ingen som anbefaler de jèg har satt opp altså? Jeg vil spille sinnsykt høyt, kraftig (trykk), og sist men ikke minst fint/pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strokeren er da ikke stygg. Jeg (soundpressure) selger vibe og det er ikke mye billigmerke. Det er laget på egen fabrikk i England og ikke en sånn ching chong fabikk i østen. De er ikke så veldig dyre og de spiller sinnsykt. Bare spør han som kaller seg bass84 her på forumet. Han sto utenfor buttikken til soundpressure og testet subbene sine. Dama som driver butikk i i samme bygget kunne ikke høre hva kundene hennes sa engang og dette var ikke halv styrke engang. viktig ting å tenke på er at disse også spiller pent. skal legge ut noen bilder her jeg av den nye demo bilen til vibe. Mercedes ML 55 AMG. heftig heftig

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel prøve å legge fram min mening her da... Ihvertfall når det gjelder de sub'ene jeg føler jeg har noe å si om.

Den mest lettdrevne sub'en her, er nok JBL sin. Den trenger 4-5ganger så liten forsterker som de fleste andre her, for å spille like høyt. 3-4ganger så liten som Pioneer sin. Men fordelen med lettdreventhet, kan gå på bekostning av lydkvalitet. Da spesielt på veldig høy guffe. Jeg sier KAN...

Pioneer sin er nok et skikkelig beist. Ihvertfall om du har en forsterker som klarer å levere nok saft. Da snakker vi minimum 2000watt RMS. Helst mer også... IKKE skryte watt, men ekte reelle tall.

De andre tre som jeg vet noe om, er de to RF'ene og Cadence'n. Disse tre er veldig gode også. Men krever max effekt for å spille skikkelig. Putter du på en for liten forsterker, vil dem ikke låte bra. Gi dem en skikkelig forsterker, og de leverer godsakene. Fordelen med en tungdreven sub, er at den leverer god lyd, selv når det spilles høyt. (Det er jo flere faktorer som spiller inn her, men utgangspunktet er at kassen er riktig, og elvfølgelig bare om forsterkeren er i stand til å levere kraft nok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

Får vel prøve å legge fram min mening her da... Ihvertfall når det gjelder de sub'ene jeg føler jeg har noe å si om.

De andre tre som jeg vet noe om, er de to RF'ene og Cadence'n. Disse tre er veldig gode også. Men krever max effekt for å spille skikkelig. Putter du på en for liten forsterker, vil dem ikke låte bra. Gi dem en skikkelig forsterker, og de leverer godsakene. Fordelen med en tungdreven sub, er at den leverer god lyd, selv når det spilles høyt.

Han burde jo egentlig kjøpe min Power 12" og bd1501... da har den bassene har lyst på og han har nok power til å drive den skikkelig :)

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er JBL lettdriven? Den ser jo ut som et beist og er dyrere enn f.eks Rf hx2 power..

Pioneeren er utelukket. da blir det mer penger på subben, og mindre penger på forsterkeren, pga budsjettet :( Å bruke litt for mye penger på subben som fører til litt for lite penger på forsterkeren er vel ugunstig. Er vel bedre med litt for mye på forsterkeren og litt for lite på subben..

Bisarre: Hva må til for å drive en stk rf hx2 power da? og hva med 2 stk?

Rf hx2 punch? og 2 stk

og cadence 1 og 2 stk?

Kan du anbefale hva hver sub trenger?

ALJ_GSi: må få opp de bildene da :)

Rockford Seat:

Hvor mye skal du ha da? er vel spilt til helvette tenker jeg? ;)

De DD subbene ja. Har tittet en del på amerikanske sider i det siste, og der er de fleste subbene som står her i lista "ukjent" bare Rockford som har litt markedsandeler. De dd subbene er ganske mye omtalt og får en del skryt.

Er jo helt andre merker som er populære der borte.. Litt rart detta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

Aner ikke... Har aldri sett dem, eller hørt dem.

Men ut ifra spec'en, så ser de omtrent ut som RFR'en til RF... Eller kanskje en mellomting av RFR og Storm serien til Lightning Audio.

Må ta deg en tur til sverige da.. i fjor spilte to dd subber ny rekord med 172,9db , og det er kun med to subber:D

Dem er sinsyk, dem må du begynne og selge..;)

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider