Gå til innhold

Beste subben?

Ranger emnet


zpaidermainn

Anbefalte innlegg

Originally posted by Hifonic

Digital designs hadde jo verdensrekord med en sub i fjor. 173,2dB. Faktisk er Digital Designs laget for å spille penest mulig. Blir mye brukt i hjemmekino annlegg i millionklassen... Satt i en boble med 4 15" digital designs. Spilte sinnsykt bra. volum var da på 12 av 60 på spilleren.. Torte ikke mer

 

spørsmålet er jo om man skal ha en DB drag sub, som ofte er litt treige til vanlig musikk, best egnet til lave frekvenser og stor slag lengde, men ikke alltid..

 

har en kamerat som har 2 10" JL Audio, de spiller helt ok, og er kjappe og spilte 143DB på rudskogen med en kicker forsterker til rundt 7000,- den spilte forresten rundt 13xdb med en grundig forsterker :D ble litt imponert der jah. disse er i hvertfall kajppe og spiller helt ok, og klare db drag helt ok.... men de er litt dyre..

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

har en kamerat som har 2 10" JL Audio, de spiller helt ok, og er kjappe og spilte 143DB på rudskogen med en kicker forsterker til rundt 7000,- den spilte forresten rundt 13xdb med en grundig forsterker ble litt imponert der jah. disse er i hvertfall kajppe og spiller helt ok, og klare db drag helt ok.... men de er litt dyre..

 

Disse subene heter vel helst W3 eller W3V2 (versjon 2).

 

Koster vel omtrent 3.000 pr. sub.

 

Dritbra elementer det der og, men ikke i nærheten av w7. :D

 

I følge alle forumer i utlandet osv, er w7'en den regjerende kongen blant subwoofer elementer i bil..

 

Alle skal sammenligne mot den og slå den osv..

 

Mange som prøver å lage kopier av de og, men litt vanskelig når jl audio har patent på det meste. :D

 

10" w7 koster ca 9500,-

12" w7 koster ca 11-12000,-

13,5" w7 har importøren aldri hatt inne, men tipper ca 13-14000,-

 

Jeg har to stk 10W7, og tror jeg aldri kommer til å angre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by RiZLa

 

Disse subene heter vel helst W3 eller W3V2 (versjon 2).

 

Koster vel omtrent 3.000 pr. sub.

 

Dritbra elementer det der og, men ikke i nærheten av w7. :D

 

I følge alle forumer i utlandet osv, er w7'en den regjerende kongen blant subwoofer elementer i bil..

 

Alle skal sammenligne mot den og slå den osv..

 

Mange som prøver å lage kopier av de og, men litt vanskelig når jl audio har patent på det meste. :D

 

10" w7 koster ca 9500,-

12" w7 koster ca 11-12000,-

13,5" w7 har importøren aldri hatt inne, men tipper ca 13-14000,-

 

Jeg har to stk 10W7, og tror jeg aldri kommer til å angre.

 

Tror det er den dyre serien han har, han snakket i hvertfall om over 7000,- ny pris per stk, og disse er kanon, men og litt dyre.. :d

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CaliBreez

jeg er millionær før jeg kjøper meg så dyrt anlegg ass! hehe...

funker mer enn nok med et par subber i 2000 kr klassen for meg :P

 

men hva er best til ca 2000 kr da??? det som er det viktige allmenn spørsmålet :D

 

Lite penger eller? :D har ikke blitt noe mere på deg i løpet av natten heller :D

nei livet er en kamp, hvertfall økonomisk sett!!!

 

Nei beste subbene til 2000,- kroner er vell ganske individuelt og opp til en hver, ta å sjekk noe tester rundt om og se, men jeg ville hvertfall ha gått for noen 10" max 12", men kommer jo ann på hva lyd en vil ha, noen 12" kan bli litt treige i blandt, men også dette blir opp til en hver.....

 

pioneer sine nye serie 10" har hvertfall fått my bra kritikk, og disse ligger på rundt 1800,- pr stk mener jeg.....

 

mvh

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den klassen har man endel å velge i..

 

For sq hadde jeg garantert valgt Seas Lotus 12", renere sq er det vanskelig å oppdrive i denne prisklassen..

Hi-end.. :D

 

For en allround subwoofer, så hadde det vel blitt pioneer tsw-121spl eller ts-w101spl.. God sq og hard punch som sitter langt inni brystet!

 

For en ren spl sub i den klassen er det vel kanskje kicker comp vr som regjerer, eller helst pioneer tsw-121spl også faktisk som jeg har mer tro på når det gjelder spl. Kicker'n har ikke noe særlig sq å skryte av. Det har pioneer. Meget stram og definert bass fra den godklumpen.. :D

 

Andre å vurdere i den prisklassen :

 

Infinity Kappa Perfect

Alpine Type R

Rockford Fosgate HE2

Lightning Audio Strike VC2

Pioneer TSW-1001C/DVC (er vel ikke å oppdrive lenger, dumt at de sluttet med den)

Eton ***

IDQ

osv

 

 

Er sikkert noe jeg har glemt av, men dette er det jeg kom på. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er den dyre serien han har, han snakket i hvertfall om over 7000,- ny pris per stk, og disse er kanon, men og litt dyre.. :d

 

Da er det sikkert W6v2, tror de ligger i den prisklassen..

 

Uansett, hvis han hadde hatt den allmektige w7, så hadde en kicker forsterker til 7000,- bare kittet w7'n i lilletåen..

 

W7 vil ha mer å leke med!!

 

Kicker forsterker til 7.000 blir en kx.600.1 som leverer 600w i 2 ohm. Hvis han da har paralell koblet de to elementene på hver 3 ohm, så blir det 1.5 ohm. Da vil han i det tilfellet gi ca 350-400w til hvert element samt at han stresser forsterkeren siden den blir lastet ned til 1.5 ohm, noe som den ikke er beregnet. Da blir lydkvaliteten og kontrollen dårligere, siden dempingsfaktoren går ned. Samt at han sikkert hadde lukket kasse, da den blir enda mer tungdreven.

 

En 10w7 har det ikke særlig moro før han får det han vil ha 800++, helst langt over. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si egentlig. Kommer mye ann på hva den skal brukes til og , forsterkeren som skal trekke den, men må vel si at Resonant Engineering er vel noe av det som her imponert meg mest i forhold til pris. RE vil om kort tid bil tilgjengelig i Norge. Ellers har Eton noen meget spennende alternativer. Dem som kjenner Eton sine elementer til hjemmebruk, eller er bevandret i High-End høyttalere for hjemme bruk, vil nok nikke bekreftende til dette.

 

Det er mye snakk om slaglengde her på forumet, og veldig mye feil vedrørende dette. Det hjelper ikke en døyt med lang slaglende om motoren ikke er sterk nok til å holde membranens bevegelser i sjakk. En høy BL er ikke nødvendigvis en garanti, da det viktigste er at BL kurven er lineær. Ofte så publiserer produsenter elementets maksimale BL, og det hjelper lite om Kurven faller som en stein lenge før XMAX. Fordelen med lang slaglende, om motoren er sterk nok, er redusert forvregning innen for en fornuftig arbeidsområde. Særlig om du ikke kjører elementet til det ytterst. Lang slaglende medfører ofte en høy Le noe som gjør at elementet kun kan benyttes som sub, da forvregningen stiger ekstremt ofte over 80-100Hz.

 

Det som og er viktig med en langslags bass, er "mat". Dem krever ofte endel effekt i og med at den bevegelige massen er relativt høy. Har du derimot pulver nok, kan en langslagsbass være tingen, om den er velkonstruert vel og merke. Ellers ville jeg satset på en bass som er lettere å drive/holde kontroll på.

 

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Originally posted by RiZLa

Holder på med et litt snedig prosjekt selv jeg..

 

Pioneer DEX-P9 og DEQ-P9

 

2 stk JL Audio 10W7..

ref : http://www.caraudiomag.com/testreports/0210cae_jla/

 

2 stk JL Audio 1000/1 monoblokker til bassene.

 

1 stk JL Audio 300/2 til midbassene i dørene.

 

1 stk JL Audio 300/4 til mellomtone og diskant.

(blir muligens to stk 300/2 istedet for en 300/4, bestemmes etter komponentvalg i front)

 

Seas Lotus (4ohm) 17cm midbass i front,

eller to 2 stk Seas Excel 17cm (8ohm paralell)

 

Seas Excel 12 cm mellomtone

 

Diskant er foreløpig ikke bestemt, men noen kandidater er jo der ;

 

Morel Supremo

Scan Speak R2904

Seas Millennium

Scan Speak D2904

Morel MDT-40 (samme som sitter i Patos Lyric satelittsystem, for de som kjenner til det)

Seas Lotus

Bånddiskant fra Bohlender Graebener

 

Drømmediskanten er vel helst Scan Speak R2904 eller Morel Supremo. Men p.g.a plass så ser det ut til at det blir noen av de andre.. :/

 

Utstyr foruten dette er ;

 

2 stk blåe Exide Maxxima Batteri

Stinger 150amp dynamo ombygd for Honda (mye arbeid) :P

Stinger 3 farad super kondensator

Stinger Expert Signalkabler hele vegen

Stinger 0gauge (sølv) fra fremre batteri til bakre

Stinger 4gauge (sølv) fra bakre batteri til forsterkere

Supra Ply 3.4 (12awg) skjermet høyttalerkabel til alle elementene.

 

Var litt skeptisk til å bruke JL Audio forsterkere til å begynne med, da jeg ikke hadde hørt så mye om de. Men etter å ha testa litt og lest litt tester og hørt hva andre folk rundt om i verden sier om de så har jeg ikke lyst til å bruke noe annet, akkurat nå.

Blir vel byttet forsterkere etter hvert, hvis jeg ikke bytter bil først. :D

 

Hvordan gikk/går dette prosjektet? Har kjøpt meg Seas lotus reference som frontsett og skal vel ha en JL audio 8w7 som sub.

 

Ble lyden i kjerra di bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk/går dette prosjektet? Har kjøpt meg Seas lotus reference som frontsett og skal vel ha en JL audio 8w7 som sub.

 

Jo da.. Det går framover med det, men er ikke helt ferdig enda..

Tar en uke ferie neste uke for å greie å bli ferdig..

 

Men har forandret det meste som står i den listen over..

 

Solgt mye av det, og kjøpt inn nytt..

 

Zapco regjerer i bilen min nå.. :D

 

Side om prosjektet

 

Hvor mye watt skal du bruke på den w7'n?

 

Hva skal du primært ha den til? sq eller sql?

 

W6v2 er også et godt alternativ...

 

Det fins også bassere til lavere pris som holder godt mål med w7'n.. (IDmax, RE XXX, ED osv)

 

Gå for en 10W7 eller 12W7 istedet for 8W7 hvis du har nok plass..

 

Jeg kan jo hjelpe deg med pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by RiZLa

 

Jo da.. Det går framover med det, men er ikke helt ferdig enda..

Tar en uke ferie neste uke for å greie å bli ferdig..

 

Men har forandret det meste som står i den listen over..

 

Solgt mye av det, og kjøpt inn nytt..

 

Zapco regjerer i bilen min nå.. :D

 

Side om prosjektet

 

Hvor mye watt skal du bruke på den w7'n?

 

Hva skal du primært ha den til? sq eller sql?

 

W6v2 er også et godt alternativ...

 

Det fins også bassere til lavere pris som holder godt mål med w7'n.. (IDmax, RE XXX, ED osv)

 

Gå for en 10W7 eller 12W7 istedet for 8W7 hvis du har nok plass..

 

Jeg kan jo hjelpe deg med pris?

 

Vel. Jeg har en BMW 330Ci.

 

Frontsettet (Seas Lotus Reference) er allerede kjøpt inn og modifisering av dørsider er påbegynt. På utsiden av dørtrekket blir alt seende helt standard ut da.

 

Men så var det dette med bass da.

Det sitter noen søplete Harman-Kardon 6x9 opp-ned i en boks under hattehylla. I tillegg er det plass til et par 6" i hattehylla, men det er vel 5" som er der originalt. Planen er å hive inn en eller 2 8" bass med en liten og ikke minst LETT kasse (bilen skal også brukes til banekjøring. Noen løs basskasse i bilen er uaktuellt! Et alternativ er å ha en kasse montert fast i skiluka til baksetet, men håper at jeg kan få til noe i hattehylla.

 

W7 var en tanke, men jeg er åpen for forslag.

 

På forsterkersiden tenkte jeg en Dynabel 2 kanaler (2*170 watt) og en av samme type som passer til bassen jeg velger.

 

Det er lydkvalitet jeg er ute etter (SQ?), ikke SPL.

 

Ellers blir det PC med 7" wide-screen LCD om blir lydkilden. Selve PC'n blir montert bak i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BigBadWolf

(bilen skal også brukes til banekjøring.

 

Bilstereo og banekjøring? er vel en feil kombinasjon det? hehe..

Folk som har karbon herogder og en subkasse på 150kg i bagasjen er vel litt på villspor :)

I like my women like i like my scotch.. 12 years old and mixed up with coke

-03 Mazda 6

x93 Mazda 323 GT-R

x91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nlight

 

Bilstereo og banekjøring? er vel en feil kombinasjon det? hehe..

Folk som har karbon herogder og en subkasse på 150kg i bagasjen er vel litt på villspor :)

 

Nåja. Tenkte et moderat anlegg med god lyd. Samtidig prøver jeg å begrense vektøkningen. Derfor helst en sub som krever en liten kasse, samt å bruke sterke/lette/dyre materialer istedenfor tung og billig MDF.

 

Ha hatt 12" bass før med 25mm MDF og det er uaktuellt!

 

Skal bare ha litt bass som gir lyden riktig fylde, ikke noe som trykker øye-epla ut av hodet!

 

Da holder en liten 8" av god kvalitet, eller kanskje 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ellers kan du kjøpe mitt....

 

har :

 

4stk DLS w312b i MDFkasse

2stk Xelent 4x200W forsterkere

1stk Ratho renegade 3x200w forsterker

2stk Altec 6x9" med kasser

1stk Lanzar 1farad kondensator

1stk OPTIMA gelebatteri

1stk kenwood cdspiller (medfølger om du kjøper ALT....)

 

det meste ble innkjøpt før jul, men 1 av xelent forsterkerene er ca.4uker gammel, og kondisen er brukt litt over 1 mnd...

 

pris kan diskuteres, etter hvor mye du vil ha..

NY veilpris ligger på over 30.000, men vi kan ordne en deal med ca. 1/3 av det...

 

spiller 137db i bass i bilen min med dette...

 

 

ellers kan du jo ta en kikk på http://www.Xelent.no

hans utstyr har nåværende norgesrekorder =)

Toyota Levin AE101 GT APEX Supercharger

 

Passat stasjonsvogn 1,9tdi med diverse modifikasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BigBadWolf

Nåja. Tenkte et moderat anlegg med god lyd. Samtidig prøver jeg å begrense vektøkningen. Derfor helst en sub som krever en liten kasse, samt å bruke sterke/lette/dyre materialer istedenfor tung og billig MDF.

-------------------------------------------------------

Har hatt 12" bass før med 25mm MDF og det er uaktuellt!

 

Skal bare ha litt bass som gir lyden riktig fylde, ikke noe som trykker øye-epla ut av hodet!

 

Sakset dette fra en av mine tidliger poster, men mener dette er midt i blinken for deg!

 

Anbefaler på det sterkeste en titt på Phase Linear Aliante SI. Bygger du opp litt får du sikkert plass til 10" også.

Har ikke sett forhandlere av disse i Norge, men

Sound Base fører dem iallefall.

 

Når det gjelder elementer som krever lite volum er kanskje Boston Acoustics 8.5LF noe å tenke på.

 

De fleste forhandlere kan få tak i disse...

 

Håper dette var til hjelp. Selv mener jeg at Phase Linear Aliante SI serien må være som skreddersydd for deg. To 8" i hattehylla og en liten glassfibersak til å forsegle disse fra bagasjerommet vil bli toppers!

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår