Gå til innhold

M-s Volvo. trenger råd.

Ranger emnet

Skyline_401

Anbefalte innlegg

Hei!

Kan noen ha hjulpet meg med MegaS.

hva jeg trenger får å klare å få start på motoren?

hvem sensorer jeg trenger?, å hva jeg trenger?.

Har en 230et 88mod, men det er vel vanntemp,og luftsensor der.

er det noe av det jeg får brukt ? og hva må jeg ha i tillegg.

og kjøre fordelerløs er vel det beste?

hvor er det best å handle?

håper på svar..

Takk ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenning har jeg ikke erfaring med, men resten driver jeg med akkurat nå :)

* Viktigste sensoren: Lambda. Husk at du trenger en controller, ikke bare føleren.

* TPS (sensor på spjeldhuset). Kjøpte min på KRB.

* Lufttemp

* Lufttrykk (vakum-slange fra innsuget og til ms-boksen)

* Vanntemp

* RPM (hallsensor) Her prøvde jeg med svinghjulssensoren, noe jeg tror skal fungere helt fint, bare at jeg har ikke fått det til enda =P

Hmm.. Trur det er bortimot det :)

Edit: Hvor er "The city of volvo"? Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger en TPS i tilleg til det du allerede har. Hent fra skroten. "Pottmeter style".

Enkleste er nok det beste i denne sammenheng når det gjelder tenning. Bruk tenningsluttsteg ifra en Volvo med 230A motor. Og bruk org coil og fordeler. Funker veldig bra det!

Ruzlebiff.... Om du har satt opp MS`en din for HAL giver og bruker volvos org så er det ikke rart du får problemer. For den er av induktiv type. Og svinhjulet har 60-2 pulser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører msns. Bruker volvos vanntemp (032/026) og lufttempsensor (001), tps fra nyere volvo (001), fordeler med hallgiver fra motor med lh 2.2 motorstyring orginalt. Tenningen er med én coil via fordeler.

Skal man kjøre fordelerløst må man ha en trigger til i tillegg til hovedtrigger (for å fortelle hvilken sylinder som er i ødp).

I tillegg kjører jeg med innovative lc1 bredbandslambda, som jeg ikke er veldig fornøyd med, men har funka til tider ihvertfall..

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger en TPS i tilleg til det du allerede har. Hent fra skroten. "Pottmeter style".

Enkleste er nok det beste i denne sammenheng når det gjelder tenning. Bruk tenningsluttsteg ifra en Volvo med 230A motor. Og bruk org coil og fordeler. Funker veldig bra det!

Ja okei! bruker vel en TPS fra 850 da?

er det fort gjort å installere? må man lodde veldig mye ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tps fra 850 funker bra, du får en på skroten til en hundrings.

ganske fort gjort hvis du har drevet litt med el før. Må jo lage et ledningsnett og lodde på noen kontakter her og der.

Det som tar tid er å sette seg inn i virkningsmåte og alle de alternativer man har med ms - ettersom dette er et universelt "prøv og feil"-prosjekt.

Ang lodding av selve ms'n kan du jo velge å kjøpe en ferdig lodda boks, med mindre du er veldig glad og flink til å lodde.

Personlig anbefaler jeg å kjøpe ferdig lodda boks hos http://www.extraefi.co.uk - veldig hyggelig og kompetent fyr som har vært med å utvilke msns koden. MS med tenning altså.

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tps fra 850 funker bra, du får en på skroten til en hundrings.

ganske fort gjort hvis du har drevet litt med el før. Må jo lage et ledningsnett og lodde på noen kontakter her og der.

Ang lodding av selve ms'n kan du jo velge å kjøpe en ferdig lodda boks, med mindre du er veldig glad og flink til å lodde.

det er bra. kjøper nok ferdig, hvor bestilte du din da?:)

hva er ca prisen du betalte for msns og bredbandlambda ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bra. kjøper nok ferdig, hvor bestilte du din da?:)

hva er ca prisen du betalte for msns og bredbandlambda ?

Kjøpte min fra extraefi.co.uk (oppdaterte innlegget mitt over).

Lc1 koster 200 dollar. Msns boksen koster deg vel 300 pund. Så tilsammen blir det nok en 5000 spenn eller noe rundt der.

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider