Gå til innhold

Hva er farene med en motor som har stått lenge?

Ranger emnet


maxgets

Anbefalte innlegg

Hva er "farene" ved en motor som har stått i noen år?

 

Skal kanskje ha en motor som er nybygd for 3-4 år siden og har blitt kjørt 5m frem og til bake en gang.

Er en ombygd is motor med gassere.

 

Hva må gjøres/sjekkes/byttes før den skal startes/kjøres?

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nitro-boy

du burde være litt skeptisk, siden motoren er nybygd og kjørt frem og tilbake 5m...

 

hva er det som er gjort med motoren a?

Er onkel som kjøpte en motor av kjell kirkebakken.

Det er en ombygd is motor som er portet,2 doble webere,sikkert noe kammer og litt sånt,men det er ikke det viktige.

For om det er noe feil med motoren er det pga den har stått en stund.

 

Derfor lurer jeg på hva som ryker av å stå sånn?

Ventiltetinger? pakninger generelt? andre ting?

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for ny olje i hvertfall! Ventiltetninger og simmeringer kan ha tørket ut og stempelfjærene kan ha satt seg! Kan være lurt og kjøre opp oljetrykket før oppstart! Kommer egentlig veldig an på hvordan den er lagret! Skift olje, få opp trykket og prøv! Du merker fort hvis noe er galt!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

Sørg for ny olje i hvertfall! Ventiltetninger og simmeringer kan ha tørket ut og stempelfjærene kan ha satt seg! Kan være lurt og kjøre opp oljetrykket før oppstart! Kommer egentlig veldig an på hvordan den er lagret! Skift olje, få opp trykket og prøv! Du merker fort hvis noe er galt!

 

hva er det verste som kan skje?

 

Hvordan "kjører man opp oljetrykket"?

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by maxgets

 

hva er det verste som kan skje?

 

Hvordan "kjører man opp oljetrykket"?

 

Du kjører bilen på startern uten å ha i feks ledningen til coilen. Så bilen ikke starter. Gjør dette til oljelampa har slukket.

 

Faren er vel at du får oljeforbruk på bilen, pga det som er nevnt tidligere... harde/ gamle ventil tetninger, stempel ringer som sitterfast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Asim

 

Du kjører bilen på startern uten å ha i feks ledningen til coilen. Så bilen ikke starter. Gjør dette til oljelampa har slukket.

 

Faren er vel at du får oljeforbruk på bilen, pga det som er nevnt tidligere... harde/ gamle ventil tetninger, stempel ringer som sitterfast...

Oki. takker.

 

så er bare å kjøre og passe på oljenivå da?

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by maxgets

 

hva er det verste som kan skje?

 

Hvordan "kjører man opp oljetrykket"?

Med en fordeleraksel og drill! Kanskje du ikke har noen fordeleraksel? Men merk hvordan fordeleren sitter, og ta den ut! Langt nedi hullet ser du en aksel med et spor, som passer mot enden på fordelerakselen! Finn et eller annet som passer i sporet og bruk en drill e. l til å dra dette rundt! Sett på tenninga og snurr til ojelampa slukner! Gjenmonter fordeler og start opp! Lykke til!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Asim

 

Du kjører bilen på startern uten å ha i feks ledningen til coilen. Så bilen ikke starter. Gjør dette til oljelampa har slukket.

 

Faren er vel at du får oljeforbruk på bilen, pga det som er nevnt tidligere... harde/ gamle ventil tetninger, stempel ringer som sitterfast...

 

Originally posted by Mondeo

Med en fordeleraksel og drill! Kanskje du ikke har noen fordeleraksel? Men merk hvordan fordeleren sitter, og ta den ut! Langt nedi hullet ser du en aksel med et spor, som passer mot enden på fordelerakselen! Finn et eller annet som passer i sporet og bruk en drill e. l til å dra dette rundt! Sett på tenninga og snurr til ojelampa slukner! Gjenmonter fordeler og start opp! Lykke til!

 

Hva er forskjellen på disse 2 metodene?

 

Går det fint å gjøre den første(virker enklest)?

 

Og må jeg bytte reg.reim før jeg fyrer opp eller er det bare best å gjøre det?

 

Noe mere i farten da?

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid brukt den første metoden, men tar gjerne ut tennpluggene i tillegg, for å få null kompresjon(ikke belaster råde/veiv-lager)

I tillegg til att oljelampa slukker ville jeg ha sett i oljepåfyllingslokke att det kommer olje på kammakselen mens motoren blir dratt på starteren, for å vite att det er trykk også i toppen/resten av motoren.

 

Olje-filmen fra sist motoren gikk (5m) er der sikkert enda (i minder grad sef), men det er jo ikke sot rundt stempelringene etter 5m, så de sitter sansyneligvis ikke fast!

 

Kan også være lurt å dra motoren rundt med skralle først, for å "kjenne på den".

 

Jeg kjøpte en gang en motor som hadde stått i bil ute og i fuktig garasje i nesten 5 år på en hugger.

Motoren hadde da gått 31000km.

Jeg bare skiftet olje/filter, tok ut pluggene, dro den på starter'n til oljelampa slukka og det kom olje på kammen, før jeg starta den. Den motoren går 100% bra den dag i dag! (3 år senere/nå ca100000km)

 

En reg.reim holder normalt 5 år, men siden den har stått stille så lenge, ville ikke jeg ha spart de pengene på å ta den sjansen!

 

NB! Kirkebakken kan sine saker! Er nok ikke det det står på!

 

Høres ut som en grom motor

 

Lykke til :D

Nissan Maxima QX-R A32 97mod

Nissan 200SX S13 90mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør absoulutt skifte olje og alt dette, men det som er veldig viktig er at du tørner motoren MANUELT, ikke på starter eller noe, men for hånd.Dette for å gi en litt "mildere" rotasjon enn f.eks en startmotor vil gi.. Tror ikke det skal være nødvendig å spinne oljepumpen manuelt før du tørner den.

 

Ellers bør den vel helst bare stå på tomgang til den er god å varm, litt rolig kjøring helt i begynnelsen, men så må du kjøre den hardt så den får slitt seg til, bare tull å pusekjøre den, den har svært godt av å få kjørt seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår