Gå til innhold

88mod b230f døde plutselig etter hump i veien

Ranger emnet


Erik Braseth

Anbefalte innlegg

Eiern av bilen fikk tak i nytt rele, fra mekonomen tror jeg det var. Med det starta bilen, men gikk ujavnt og dårlig før den igjen døde. Releet var da glovarmt.

 

Bare for å prøve fant vi tak i to vanlige 30-85-86-87 releer og kobla på de istedet for volvoreleet. Oppdaga da at et av releene (nå husker jeg såklart ikke hvilket) bare sto og dura når det var kobla til og fikk strøm. Plukka ut det releet og kjørte strøm rett gjennom og da klikker det i et relee som er stripsa fast på kjølevæsketanken og tomgangsregulatoren dura som et uvær (tror nå det er den som henger under innsuget der, sylinderforma grå sak med kontakt i enden og to slanger koblet til). Starta ikke da heller.

 

Fant så ut at det ikke var gnist på noen av pluggene når motoren ble dratt på starteren. Plugger og pluggledninger er ca nytt.

 

Noen som har koblingsskjema for lh2.2? Virker iallefall som om noe ikke er som det skal være med det dobbeltreleet til bensinpumpa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Drar fram denne igjen i forsøk på å løse problemet.

 

Har ingen gnist. Regreim er hel, alle merker stemmer osv. Coilen er fin (glemte dog å måle om det er spenning inn på den). Tenningsmodulen blir sinnsykt varm (dette er vel ikke helt normalt).

 

Noen som tør gjette på hva som bør prøves først? Hall-sensoren eller tenningsmodulen?

 

Bilen/motoren døde altså momentant etter å ha kjørt ned i et saftig hull i veien. Stoppet rett og slett på grunn av slaget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da tenker du på bensinreleet (det store hvite til venstre i midtkonsollen)? Legger man en laske mellom pin 10 og 87/2 (bensinrele "på") så går pumpene og bensin kommer fram, så det er vel ikke et problem. Problemet er at det mangler gnist.

 

Hvordan du kan mene at ladespenningen er et problem får du nesten forklare litt bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laderegulatoren min fuska på min bil engang med 17 volt ladespenning som resultat.. ble jævlig godt lys kan man si.. fikk bytte endel pærer her og der :)

Hadde k-jet. så det påvirket ikke motoren..

 

Men hvis releene blir varme så kan høy ladespenning være årsaken eller sef. overledning en plass!

 

Kommer det strøm til tenningsmodul og coil men ingen gnist så er det enten fordi modul ikke jorder coil når den får beskjed eller at hallgiver ikke fungerer..

 

men ettersom du får bensin så er hallgiver ok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som tydeligvis har skjedd var at kontakten til hallsensoren, som stikker ut i underkant av fordeleren, rett ved torpedoveggen hadde slått i torpedoveggen og knust. Samt revet av noen ledninger

 

Superlim og litt fingerferdighet for å skjøte sammen ledningene = fungernede bil :)

 

Da vil jeg gratulere meg selv med ny, fungerende, bil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halleluja !

 

Eller som de sier i Bergen for tia. . . BALLELUJA! you know.. fotball.. :)

 

Jeg hadde faktisk samme problem på en gammel bil jeg hadde en gang, hoppa ned i et høl, og der døde bilen. Bilen ble skrota, og dagen etter fikk jeg vite at jeg kunne byttet " en liten del ", og fått bilen på veien igjen.... hehe...

-

Omega-A

Det er ikke tøft å være død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår