Gå til innhold

"Skyldig" i å betale årsavgift på bil jeg ikke eier

Ranger emnet

Zemeckis

Anbefalte innlegg

• Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjenstår bare å se om det dukker opp noe i posten da. Har faktisk en misstanke om at hun som er eier på bilen nå kjenner han jeg solgte bilen til veeldig godt. Hvis det ikke er hun kvinnfolket som var med å hente bilen.

Men jeg leverte inn salgsmeldig til biltilsynet 28/2-07. Og 2/3-07 ble bilen "registrert" på nåværende eier.

Har på en måte litt skyld i at jeg ikke skrev skriftlig kontrakt på at kjøper skulle betale årsavgifta, men han var fast bestemt på at han skulle vrake bila før 20.mars og tenkte at alt skulle være i orden og at han godtok at jeg sendte årsavgift fakturaen pr.mail.

- Volvo 240 83`(Solgt)

- Volvo 245TIC 89`

-Member of VOLVOklubbenTrøndelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest alle innlegge her, men min kommentar er at dersom du ikke har skrevet dette spesifikt i en kontrakt med ny eier, vil du ha deg selv å takke når kravet kommer.

For å unngå å havne i slike kjipe situasjoner, må man gå ut fra at alle er uærlige - kjøpere som selgere. Ved å ha en kontrakt der slike ting spesifiseres, sparer man seg for mye piss.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest alle innlegge her, men min kommentar er at dersom du ikke har skrevet dette spesifikt i en kontrakt med ny eier, vil du ha deg selv å takke når kravet kommer.

For å unngå å havne i slike kjipe situasjoner, må man gå ut fra at alle er uærlige - kjøpere som selgere. Ved å ha en kontrakt der slike ting spesifiseres, sparer man seg for mye piss.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får se hvordan saken blir. Skal få hjelp av stefaren min til å skrive et brev til tollvesenet og forklare de situasjonen. Men kan egentlig kreve at saken går inn for inkasso etter bare en purring? Mener det er 3-4 purringer før saken går til inkasso. Eller tar jeg feil?

- Volvo 240 83`(Solgt)

- Volvo 245TIC 89`

-Member of VOLVOklubbenTrøndelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.. har samme problemet selv.. solgt em bil til en kar so eg har fått vete i etter tid ikkje er heilt til å stole på.. han skulle betale årsavgjift å om rgistere den fortest mulig. pga bilen var avsjlitigs bjæret pga manglende forsikrin. etter en stund fikke eg høre at han hadde solgt bilen igjen å den nå var avsjiltet å sto som dele bil.. har fått 1 reging å 2 purringer på årsavgjiften.. har å i kontrakten at kjøpe betaler årsavgjift.. han har helder ikkje om registrert bilen.. så tekins sett er de eg som eier bilen i dag.. han svarer helde ikkje på telefon.. jeg vet vhor bilen står så går dette til innkasso så henter eg bilen å vraker den å selger deler slik eg får betalt årsavgjiften.

Volvo 242 Dl 81 mod

Volvo 240 Gle 86 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer man egentlig så mye lengre med en kontrakt mellom to privatpersoner?

Ja. Veldig mye lengre. Så langt man vil, faktisk. I alle fall så langt som nødvendig. Dette blei bare tull :-)

En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig osv, men det viser seg jo gjentatte ganger at en muntlig avtale er umulig å bevise. En skriftlig avtale er derimot veldig kjekk å ha, for den kan du vise frem til retten eller andre som måtte ha glede av å se den, og hvis du har gjort jobben ordentlig da, står det jo svart på hvitt at kjøper er ny eier fra en gitt dato og at han plikter å betale omregistrering av kjerra.

Det er vel ikke verre enn det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Veldig mye lengre. Så langt man vil, faktisk. I alle fall så langt som nødvendig. Dette blei bare tull :-)

En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig osv, men det viser seg jo gjentatte ganger at en muntlig avtale er umulig å bevise. En skriftlig avtale er derimot veldig kjekk å ha, for den kan du vise frem til retten eller andre som måtte ha glede av å se den, og hvis du har gjort jobben ordentlig da, står det jo svart på hvitt at kjøper er ny eier fra en gitt dato og at han plikter å betale omregistrering av kjerra.

Er klar over det, men hvis andre part ikke møter opp i forliksråd o.s.v., og samtidig står uten bokført inntekt, slik at ev utblivelsesdom på trekk av lønn ikke lar seg gjennomføre, og vedkommende ikke har eiendeler som er registert på seg. Skal mye til før du kan ta en TV f.eks.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva du definerer som mye lenger.

Tollvesenet gir mer eller mindre fan i hva en kontrakt mellom to personer sier. De krever penger fra eier per 1.1., som har til 23/7 å betale, ellers blir det inkasso.

Selvsagt kan eier per 1.1. anmelde (o.l) ny eier, men det er fremdeles eier per 1.1. som sitter med buksevann fra Tollvesenets side.

Den eneste sikre måten å få gjort det på, er å inkludere årsavgifta i salgssummen.

En kontrakt som påpeker at hvem som skal betale hjelper selvsagt, men det er forbanna mye arbeid å få ting i orden om vedkommende man krangler med ikke er spesielt villig til å betale. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over det, men hvis andre part ikke møter opp i forliksråd o.s.v., og samtidig står uten bokført inntekt, slik at ev utblivelsesdom på trekk av lønn ikke lar seg gjennomføre, og vedkommende ikke har eiendeler som er registert på seg. Skal mye til før du kan ta en TV f.eks.

Det var da voldsomt :-)

Da må han i fengsel, da. Men hvis han har kjøpt bil av deg, kan man om ikke annet ta den.

Det er faktisk litt morsomt, for da driter de i den egentlige verdien er gjenstanden, de selger den bare for nøyaktig den summen de skal ha dekket... Så hvis din ENESTE eiendel her i verden er en bil til verdi av kr 50 000, og du skylder 10 000, kan bilen din bli tvangssolgt for 10 000 kr. Synd, trist, leit.

Men nok om det. Jeg tror ikke det er en realistisk problemstilling at noe må tvangsselges. Alle har en eller annen form for penger, enten i form av sparepenger, lønn eller trygd. Jeg har sjelden eller aldri hørt om noen som har betalt en bil uten penger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider