Gå til innhold

"Skyldig" i å betale årsavgift på bil jeg ikke eier

Ranger emnet

Zemeckis

Anbefalte innlegg

• Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Juristen skrev:
Det var da voldsomt :-)

Da må han i fengsel, da. Men hvis han har kjøpt bil av deg, kan man om ikke annet ta den.

Det er faktisk litt morsomt, for da driter de i den egentlige verdien er gjenstanden, de selger den bare for nøyaktig den summen de skal ha dekket... Så hvis din ENESTE eiendel her i verden er en bil til verdi av kr 50 000, og du skylder 10 000, kan bilen din bli tvangssolgt for 10 000 kr. Synd, trist, leit.

Men nok om det. Jeg tror ikke det er en realistisk problemstilling at noe må tvangsselges. Alle har en eller annen form for penger, enten i form av sparepenger, lønn eller trygd. Jeg har sjelden eller aldri hørt om noen som har betalt en bil uten penger :-)

Selger får ingen penger om kjøper går i fengsel.

Og så lenge bilen ikke er registert på ny eier, er det vel ikke bare bare å ta den heller. (Kan selvsagt hente den selv da)

Alle har en eller annen form for penger ja, men hvis vedkommende blir holdt i live av sosialkontoret er det ikke mye å hente. Pengene bilen ble betalt med må ikke være registert noe sted, og da blir det vanskelig å få tatt noe på lovlig vis

Og uansett så må selger betale pengene først, for staten er værre å ha på nakken enn Espen Lie:scared

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mondeo skrev:
Selger får ingen penger om kjøper går i fengsel.

Og så lenge bilen ikke er registert på ny eier, er det vel ikke bare bare å ta den heller. (Kan selvsagt hente den selv da)

Alle har en eller annen form for penger ja, men hvis vedkommende blir holdt i live av sosialkontoret er det ikke mye å hente. Pengene bilen ble betalt med må ikke være registert noe sted, og da blir det vanskelig å få tatt noe på lovlig vis

Og uansett så må selger betale pengene først, for staten er værre å ha på nakken enn Espen Lie:scared

Nå skulle du visst være veldig vanskelig :-) Men joda, hvis du på død og liv vil kverulere, så kan vi alltids se for oss en situasjon der jævelen ikke har et rødt øre. Det jeg prøver å få fram her er at det neppe er en særlig realistisk situasjon.

Mye kan muligens løses ved å oppsøke idioten som kjøpte bilen, gjerne på arbeidsplassen hans med sjefen hans til stede... Artig fenomen at alle oppfører seg mye bedre når sjefen er til stede.

Og Espen Lie er ikke så skummel som man skal ha det til :-P

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juristen skrev:
Nå skulle du visst være veldig vanskelig :-) Men joda, hvis du på død og liv vil kverulere, så kan vi alltids se for oss en situasjon der jævelen ikke har et rødt øre. Det jeg prøver å få fram her er at det neppe er en særlig realistisk situasjon.

Mye kan muligens løses ved å oppsøke idioten som kjøpte bilen, gjerne på arbeidsplassen hans med sjefen hans til stede... Artig fenomen at alle oppfører seg mye bedre når sjefen er til stede.

Og Espen Lie er ikke så skummel som man skal ha det til :-P

Er ikke vanskelig, har bare vært i situsjonen. Det lønner seg ikke å dra en sak mot slike personer for langt, det blir dyrere.

Ikke er det urealistisk heller, jeg tror jeg vet m en fire fem saker

Espen Lie er ikke så skummel nei, Staten er skummel

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mondeo skrev:
Er ikke vanskelig, har bare vært i situsjonen. Det lønner seg ikke å dra en sak mot slike personer for langt, det blir dyrere.

Ikke er det urealistisk heller, jeg tror jeg vet m en fire fem saker

Espen Lie er ikke så skummel nei, Staten er skummel

Jeg gir meg, jeg har begitt meg ut på en diskusjon jeg ikke kan vinne.

Jeg skulle likevel visst å vite hvor mange her inne som vet om fire-fem saker hvor folk har solgt biler hvor ny eier har nektet å registrere bilen og vært så fattig at han ikke kan dømmes til å betale. Jeg bare nevner det, fordi det høres helt utrolig ut at noen skal klare å rote seg borti så mange tilfeller av supersnusk :-)

Om det så forekommer fire-fem slike tilfeller i hele landet per år, ville jeg blitt overrasket. Enten har noen vært veldig uheldige, eller så selger man biler til veldig suspekte mennesker.

Men som sagt, I rest my case. Mondeo, du skal få æren av å gå seirende ut av denne "diskusjonen", dog på meget sviktende grunnlag ;o)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juristen skrev:
Jeg skulle likevel visst å vite hvor mange her inne som vet om fire-fem saker hvor folk har solgt biler hvor ny eier har nektet å registrere bilen og vært så fattig at han ikke kan dømmes til å betale. mennesker.

En kamerat av meg solgte for noen år tilbake en Sierra til ei dame for en grei sum. 3mnd senere fikk han en parkeringsbot i posten fra et parkeringsselskap i Tromsø, han bodde da i Svolvær og hadde vært en gang i Tromsø, vel og merke uten bil da han var ca. 10år:D

Ringte selskapet og fikk forklart at en Ford Sierra reg.nr XX XXXXX hadde fått et forelegg der og der, den og den datoen, I Tromsø. Det morsomme var at på dette tidspunktet var det 2mnd siden han solgte bilen:D

Noen som gjetter hva som hadde skjedd?

Joda, du gjettet riktig, nye eieren hadde ikke giddet å betale for omregistreringen og bare kjørt rundt og koset seg, fått seg en parkeringsbot osv.

Ble mang en samtale frem og tilbake mellom kompisen min og hu dama, endte med at han dro hjem til henne, så bilen utenfor huset hennes, ulåst.

Han tok med seg all stereo i bilen og solgte den til spottpris for å få dekket boten + gebyr.:D

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urk.

Jeg har ikke sagt at det er umulig at det skjer at noen kjøper bruktbil uten å registrere den (selv om det er lite sannsynlig). Noen folk er dumme eventuelt sløve og gir faen, men da vil det nok hjelpe å ta en telefon og be dem få fingeren ut av ræva, alternativt å anmelde dem.

Men jeg tror Mondeo er en av svært få som har kjennskap til fem tilfeller hvor folk har nekta å registrere bilen de har kjøpt OG samtidig er så fattige at det ikke går an å gå rettens vei for å få penger fra dem.

Ikke at noen har spurt meg, men det er min mening :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juristen skrev:
Urk.

Jeg har ikke sagt at det er umulig at det skjer at noen kjøper bruktbil uten å registrere den (selv om det er lite sannsynlig). Noen folk er dumme eventuelt sløve og gir faen, men da vil det nok hjelpe å ta en telefon og be dem få fingeren ut av ræva, alternativt å anmelde dem.

Men jeg tror Mondeo er en av svært få som har kjennskap til fem tilfeller hvor folk har nekta å registrere bilen de har kjøpt OG samtidig er så fattige at det ikke går an å gå rettens vei for å få penger fra dem.

Ikke at noen har spurt meg, men det er min mening :-)

Det var kanskje å ta i at alle har gått rettens vei. De fleste har gitt opp før det har gått så langt.

Men det har ikke å gjøre med å være sløv eller dum, derimot så gir mange faen.

Jeg kjenner en tre fire personer som gjør dette kontinuerlig. Blir noe bilbytting av og til

Og det er vel kanskje på grunn av slike at reglene ble forandret.

Men en anmeldelse i slike tilfeller blir svært sjelden fulgt opp

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og moralen er....

Skal du selge en billigbil i januar, februar eller mars bør du avskilte den før 31/12. Da MÅ ny eier betale årsavgift for å få skiltene!

Hvis du plutselig MÅ selge bilen din i januar, februar eller mars, og bilen er verdt under 4500kr, kan du like godt vrake den.

'79 Volvo 244DL, skal bli 254R

'84 Volvo 244GLT, blir snart spiker

'90 Volvo 240GL, B230FK-bruksbilprosjekt

'93 BMW 525iA, skal bli M540i kopi

'99 Volvo S80 T5 225hk bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Er iallefall bare å betale,har gjort samme tabben selv.

var arbeidsledig og da blanke f i å betale da.

Med en gang jeg fikk fast arbeid igjen var det trekk på første lønna.

Ikke så kult at innkreverne ringer arbeidsgivern når du er nyansatt å vil ha penger gitt.

Betal heller de sure kronene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Uff er i samme knipa selv nå jeg, bare at jeg har en skriftelig kontrakt hvor det står at kjøper betaler årsavgift.. Problemet er at han bare gir faen da.. Han sier han solgte bilen 4 dager etter han kjøpte min så derfor vil han ikke betale den.. Tror han bløffer om alt for det er ikke levert inn noen salgsmelding på noen etter han.. Han sier at han har prata med han nye eieren og at den er betalt nå og han har fått kvitteringa bare det at han kjører lastebil hele uka så det er mora hans som har den kvitteringa da.. Det er jo bare bull da for den er ikke registrert betalt nå enda det er 2 uker siden han sa den var betalt.. Jeg sendte en mld om at jeg tar turen hjem til han for å hente kvitteringa, etter det har han sluttet og svare på tlf..

Det er så mange som sier at det ikke er noe problem så lenge man har kontrakt.. Problemet er bare at ingen klarer å fortelle meg hvordan jeg faktisk skal klare å kreve pengene av han..

Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jokkalin skrev:
Uff er i samme knipa selv nå jeg, bare at jeg har en skriftelig kontrakt hvor det står at kjøper betaler årsavgift.. Problemet er at han bare gir faen da.. Han sier han solgte bilen 4 dager etter han kjøpte min så derfor vil han ikke betale den.. Tror han bløffer om alt for det er ikke levert inn noen salgsmelding på noen etter han.. Han sier at han har prata med han nye eieren og at den er betalt nå og han har fått kvitteringa bare det at han kjører lastebil hele uka så det er mora hans som har den kvitteringa da.. Det er jo bare bull da for den er ikke registrert betalt nå enda det er 2 uker siden han sa den var betalt.. Jeg sendte en mld om at jeg tar turen hjem til han for å hente kvitteringa, etter det har han sluttet og svare på tlf..

Det er så mange som sier at det ikke er noe problem så lenge man har kontrakt.. Problemet er bare at ingen klarer å fortelle meg hvordan jeg faktisk skal klare å kreve pengene av han..

Noen gode råd?

Du trenger bare ett råd; BALLTRE :-) Hater folk som ikke betaler for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ser ikke ut som det ikke hadde hjulpet meg særlig mye om jeg hadde hatt skriftlig kontrakt på at kjøper skulle betale årsavgifta. Var kun muntlig avtale mellom oss da. Har betalt årsavgifta og sendte samtidig brev til toll vesenet om å få igjen ivertfall halvparten iom at bilen ble avskiltet før fristen for at man kan få igjen halvparten og at jeg slipper å betale gebyret for å ikke betalt avgifta til rett dato så får jeg bare vente å se om det kommer noe svar i posten når jeg ahr kommet hjem fra ferie.

- Volvo 240 83`(Solgt)

- Volvo 245TIC 89`

-Member of VOLVOklubbenTrøndelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider