Gå til innhold

Eagleveiv ≠ Quality

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Eagleveiv som desintegrerer og ruinerer ei Hondablokk. Helt klart QUALITY ute og går her, ja. På den annen side, det finnes ei og annen som overlever, men i all min tid på Honda-Tech'en har jeg bare sett ei eneste OEM veiv som gikk av, og det var ei F22A/F22B/H23A-veiv med 95 millimeter slaglengde som visstnok spant 9000 omdreininger på en daglig basis, attpåtil krona med en halvkilos, udempa aluminiumreimskive på snuten. En annen ulempe med Eagle over ei fra f. eks. Crower er at Eagle ikke plugger igjen de interne oljekanalene før maskinéringa er ferdig slik at de går fulle av metallspon som etterhvert havner ut i veiv- og rådelager allerede på første oppstarten.

 

veiv1.jpg

veiv2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoho. Skal ikke mye offset til før noe sånt går galt på 9000. Sett veivras 2 ganger live selv, men da har det alltid vært svinghjul/råder som ikke har vært gjennom balanseringsprosessen. Så en illustrasjonsvideo en gang om hvordan en veiv reagerer under hard belastning (brekk/opphetede punkter). Lå på youtube, men finner den ikke.

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ulempe med Eagle over ei fra f. eks. Crower er at Eagle ikke plugger igjen de interne oljekanalene før maskinéringa er ferdig slik at de går fulle av metallspon som etterhvert havner ut i veiv- og rådelager allerede på første oppstarten.

 

Altså feil av personen som monterte altså? :) Nye deler skal vaskes de og...

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså feil av personen som monterte altså? :) Nye deler skal vaskes de og...

Seriøst, når man kjøper ei veiv skal den være klar for å droppes rett inn mener nå jeg. Det er for mye å be om at man skal trenge å borre ut aluminiumspluggene for å få spylt rent i de interne oljekanalene. Dét er det faktisk flere som har gjort med godt hell, og motorene holder i ukevis, helt til de småspona' man ikke klarte å spyle bort løsrives av sentripetalkreftene og oljeflowen og spona' går rett i lagrene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om det er forurensede lagerbaner som forårsaket dette havariet gitt. Kan nesten se ut som brudd grunnet torsjonsvridninger/-vibrasjoner forårsaket av feilaktig svingningsdemper eller noe deromkring

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, når man kjøper ei veiv skal den være klar for å droppes rett inn mener nå jeg. Det er for mye å be om at man skal trenge å borre ut aluminiumspluggene for å få spylt rent i de interne oljekanalene. Dét er det faktisk flere som har gjort med godt hell, og motorene holder i ukevis, helt til de småspona' man ikke klarte å spyle bort løsrives av sentripetalkreftene og oljeflowen og spona' går rett i lagrene igjen.

 

Klar til montering ut av esken får du ikke ved ei veiv i Eagle-klassen. For V8'ere er hender det at de og andre Asia-produserte veiver krever balansering med tungmetall for å bli riktig. Har oftest hørt om dette i forbindelse med strokerveiver til LT1 motorene i Camaro/Corvette/ImpalaSS. Betale lite = få lite. (Her uttaler jeg meg fra min GM-bakgrunn, og ja; vi har ei Eagle veiv i familien her). Billige deler er akkurat det, hadde det vært ei Callies eller billet veiv hadde jeg nok trodd annerledes.

 

Edit: Forøvrig 100% enig med Reodor, balansering/torsjonssvingninger er mer trolig årsak. Har sett ei støpt Chevy veiv knekke etter nesten 100 000km vanlig hverdagsbruk, da montert med 9 lagerskåler (5 rammelagerbæringer, nedre skål til bakerste bæring manglet).

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstå meg rett; denne veiva gikk ikke av på grunn av lagerhavari (beviselig; ingen blå/svart overopphetningsmisfarging på- eller nært lagerjournalene). Jeg, som HondaTech-hoder flest skylder på den uavdempa reimskiva på snuten; resonnans er et Helvete uten like. Selv med OEM veiv tar de knekken på både det ene og det andre; lagre går vanligvis først, dernest oljepumpetannhjul i småbiter (Gerotorpumper tredd rett over veivsnuten), men ei OEM Hondaveiv er det få, om ingen som klarer å kjøre i stykker under "riktig bruk"; de er takk og lov meget godt laget. Så enten resonnans tok knekken på denne her, eller bare kort og godt materialfeil courtesy of Kina A/S fordi de skulle spare 30 øre under produskjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår