Gå til innhold

Kamaksen sensoren, hva gjør den? Fungerer motoren vist den ikke er i drift?

Ranger emnet


c20let2k

Anbefalte innlegg

Heisann, motoren på calibraen stoppa i går, fik feilkode 94 som er for høy spenning på kamaksel føler og feilkode 39 for høy spenning på lambasoden er det vel.. Den starter men virker som den går på bare 2 sylindere, men gjør allikavel ikke det. Går på 4-500rpm å straks jeg gir gass så stopper motoren igjen..

 

Mistenker at det er noe annet enn disse feilkodene mine som tuller med meg eller er kamaksel føleren en nødvendig komponent for at motoren skal fungere?

 

Evnt andre forslager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamakselgiver leser jo hvor kammene dine står, og gir signal til styreenhet om når de skal tenne riktig. Om denne ikke fungerer, vet jo ikke styreenheten når motoren din skal tenne, ergo, litt kaos. Og med defekt lambdasonde, vet ikke motoren hvor mye bensin den skal mate inn.

 

Er ikke noe Opel ekspert, men tror ikke bilen har noe problem med at den leverer alt for mye spenning, da spenninga inn til kamakselgiveren og lambdasonden kommer fra styreenhet, og oftest er på 5V, eller 12V fra styreenhet, og om du hadde fått for høy spenning, ville du nok fått den feilkoden på veldig mange andre komponenter.

 

Kamakselgiver er forsåvidt en Hall-giver på de fleste biler, og et helvette å feilsøke. :P

[ ]'02 Impreza WRX

[x]'83 Starlet KP61

[x]'98 Impreza GT

[x]'91 Nissan 300ZX Twin Turbo US-spec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på Opel og på Mekonomen.

 

Føleren heta visstnok kamaksling posisjons sensor eller noe sånt på opel, og på mekonomen heta den tenningstidspungt sensor for kamaksel..

 

Er dette samme føler? Og hvor sitter kamakslings føleren, hvordan ser den ut..

Hadde jo vært kjekt å vite da prisen var 1-4del på mekonomen..

 

Det med lambasonden er ikke så nøye for den er ikke gåen, har feilsøka den.. men den gir feil utslag siden motoren antakeligvis tenner helt feil..

 

Så denne føleren er med på og bestemme tennings tidspungtet osv?

 

Edit: Bytta veivaksel føleren for et par uker tilbake.. Da starta motoren men den ville ikke gå over 2500rpm, for da bare putra den å smalt i eksosen osv.. Er kamaksel føleren like viktig som veivakselføleren mon tru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på Opel og på Mekonomen.

 

Føleren heta visstnok kamaksling posisjons sensor eller noe sånt på opel, og på mekonomen heta den tenningstidspungt sensor for kamaksel..

 

Er dette samme føler? Og hvor sitter kamakslings føleren, hvordan ser den ut..

Hadde jo vært kjekt å vite da prisen var 1-4del på mekonomen..

 

Det med lambasonden er ikke så nøye for den er ikke gåen, har feilsøka den.. men den gir feil utslag siden motoren antakeligvis tenner helt feil..

 

Så denne føleren er med på og bestemme tennings tidspungtet osv?

 

Edit: Bytta veivaksel føleren for et par uker tilbake.. Da starta motoren men den ville ikke gå over 2500rpm, for da bare putra den å smalt i eksosen osv.. Er kamaksel føleren like viktig som veivakselføleren mon tru?

 

en kamerat med c20xe motor har gåen kammaksel sensor, den motoren har en tendens til å fjuske en del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva slags overføring du har jeg men. Har akkurat reparert en volvo 240 som rotoren ikke gikk rundt på. Dvs jeg kunne vri den rundt for hand. Så jeg sier bare en ting jeg. Se om regreima di sitter på og er hel. Vet ikke hva slags overføring du har på denne. Kan ikke noe om kalibra. Men vis det er mekanisk overføring er det nok regreima.

Mazda MX-3 V6 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår