Gå til innhold

Eu kontroll - CO må ned - justering av Edelb/Carter AFB.

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hadde camaroen på Eu her, og hadde for høy co. (og noe annet dill, men det er enkelt).

 

I den sammmenheng så lurer jeg på hva som må justeres for å få dette ned på en carter Afb (samme som edelbrock)

 

jeg har tidligere skrudd litt på tomgangsskruen for å få tomgengen litt opp, er vel kanskje dette som forårsaket resultatet..

 

er en 750 gasser og en 350 motor.

 

Ellers så burde det byttes ventiltetninger på motoren.. hvordan påvirker det egentlig Co testen, når den brenner mindre olje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ikke der selv.. bare droppet av og hentet etter jobb.

Var som sagt noe annet dill, så må inn til etterkontroll uansett. Skal bytte et hjullager (eller to, hvis jeg får veldig lyst), og tette litt mere på en girkasse som tydeligvis ikke er nevneverdig glad i oljen sin. prøver å kvitte seg med den på alle tenkelige måter.

 

men egentlig så tenkte jeg at dette var et passende tidspunkt å lære seg litt mere om forgasser, og justering av slikt.

 

Har lenge lurt endel på innjustering av disse gasserne, og prøver i samme slengen å forske litt på kombinasjonen med th700 kasse også, så får man se om man blir noe klokere.

 

men hvis noen har noen konkrete tips om hvordan redusere co, så taes det imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjere visst hvordan resten av verdiene var.

Typisk er at når det er satt inn e kamaksel med mere løft og mere overlapp så stiger HC, altså innholdet av uforbrent bensin ganske dramatisk.

Høy HC kan også komme av at olja inneholder en del bensin som motoren drar inn gjennom veivhusventilasjonen.

 

O2 innholdet anngir feks falsk luft. Utett eksosanlegg forårsaker høy O2 verdi.

 

Har vært borti Camaro med lekksaje på innsugspakninger. Dette forårsaker også avvik på målingene.

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

driver og leser manualer som en gal mann for tiden, for å se på hva som kan justeres/bør justeres, osv.

Takk for link til orginalmanual, hadde ikke funnet den selv ennå.

 

men lurer fremdeles på en litt kritisk ting... hva forårsaker for høy co?

 

for mager blanding? for rik? for høyt turtall på tomgang?

 

og hvaslags innvirkning har det at den brenner litt olje? (dårlige (les fraværende)) ventiltetninger.

 

slik at jeg har en anelese om hva jeg burde prøve å justere meg mot her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For høy Co skyldes for feit blanding. Dårlige ventiltetninger gir først og fremst utslag på HC'en.

Høyere tomgang skal i teorien ikke gi høyere CO, men det er verdt å prøve å justere den ned. Regner med at luftfilteret og tenning er i orden?

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

luftfilter har ikke gått langt nei... bytter slikt forholdsvis ofte.

 

tenningen er jeg faktisk usikker på. har ikke fått rota meg til å skaffe lampe ennå, å fått sjekket.

 

har uansett problemer med pendlete tomgang, men mistenker det er pga litt småsinna kam..( begynner egentlig ikke å skje noe før over 3700 rpm)

 

enten det, eller så er noe temmelig grasat feiljustert et sted... lærer meg motor her så fort jeg kan :)..

 

tenker jeg skal leke meg litt med justering i løpet av uken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold oss gjerne oppdatert på hvordan det går!

 

Blir høyst sannsynlig Edelbrock Thunder 650 cfm på rodden min når jeg kommer så langt.

 

Har du vurdert å montere Co sonde i ene headersen og instrument som viser drivstoffblandingen?

Jeg kommer til å lage uttak for det i den ene av mine. Må bygge de om endel uansett.

 

Har du el. choke på forgasseren? Mange sverger til manuell choke og påstår at el. chokene "aldri" funker som de skal...?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg nå en gang hatt tilgang på den type instrumentering....

 

sitter nok en manuell choke der gitt, men uten noen form for styring på.

 

har handla kit for å montere elektrisk på, men har lurt på å bare la det være..

 

men, sant nok. for øyeblikket er spjeldet "fritt".. mao, det bare står der.. kanskje en ide å i hvertfall binde det fast i åpen stilling?.. veit ikke om disse har en tendens til å lukke seg på egen hånd eller ikke, eller om de er "nøytrale" i forhold til luftstrømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår