Gå til innhold

Trenger hjelp med b230e(a) motor...

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei.. har en b230e som jeg har satt på a-gasser og innsug på. Etter jeg gjorde det, har motoren blitt rar... Den har alltid tenningsbank uansett hvor mye eller hvor lite fortenning jeg har, den fjusker sinnsykt under 2500rpm. Ligger jeg under 2500rpm og gir flat fjøl, dør motoren og jeg må gire ned...

 

Har målt kompen og sjekket for vakuumlekkasjer, men alt er slik det skal være. Har også sjekket reg.reima 99 ganger.. Den skal være rett... Gasseren har jeg prøvd å justert litt på, men uten hell. Skjer minst mulig når jeg skrur på justeringsskruene. Gasseren er forresten en gulkorkgasser. (175 CDUS)

 

Motoren har heller ikke særlig mye dreiemoment i forhold til det den hadde da den stod i donorbilen... Får MAX 55-60 i 2.gir... Turtallet jeg har da er uvisst, da turtelleren lever sitt eget liv. Den holder seg ca hele tiden rundt 6-7000rpm.. Særlig på tomgang..

 

Har også prøvd å bytte coil, fordeler, fordelerlokk, forgasser osv osv, men ingenting hjelper.. Dette er ganske så frustrerende.. Er lite artig når man blir frakjørt av en ford fiesta 1.1...

 

Håper noen der ute har hatt samme problemene slik at jeg kan være så heldig at jeg får tips til hva som er galt..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om den får nok bensin inn via gasseren, men siden gasseren er fra en 2.3, burde det jo i realiteten være nok til å fòre denne 2.3'en..

 

Ang kompen, så tror jeg dem er lik på a og e...

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var den bryterløse fordeleren + alt annet, så gjorde jeg ikke det nei. Kjører med stift-tenning nå. Har heller ikke en fordeler som funker og som har bryterløst system.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var den bryterløse fordeleren + alt annet, så gjorde jeg ikke det nei. Kjører med stift-tenning nå. Har heller ikke en fordeler som funker og som har bryterløst system.

 

Problemet kan ligge der da, uten at jeg skal påstå for mye! :)

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket det meste å byttet enda mer.. Eneste som er igjen å bytte nå er selve motoren... :s

 

Men uansett.. Tror ikke at bryterløs tenning hjelper så mye mer enn stift-tenningen gjør.. Har holdt på å feilsøkt rundt tenningen i flere dager nå, men finner ikke ut stort mer.. Hvis jeg gir den en fortenning på rundt 10-12 grader (såvidt den går på tomgang forresten), så har jeg enda litt tenningsbank å ei helvettes ettertenning.. Når jeg skal stoppe motoren på nøkkelen, stopper den ikke helt før jeg kveler den.. Lukter sau av motoren da og forsåvidt..

 

Alt av slanger skal være rett ja..

Har 3 nipler på innsuget som går til Bremseservoen, Den røde saken under toppen med 2 nipler på. Den siste går til fordeleren.

 

På gasseren har jeg 4 nipler. En går til veivhusventilasjonen, den andre går fra en nippel til den andre. og den siste er blindet... Er ikke stort mer jeg vet kan være galt nå.. Frusterende...

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av slanger skal være rett ja..

Har 3 nipler på innsuget som går til Bremseservoen, Den røde saken under toppen med 2 nipler på. Den siste går til fordeleren.

 

 

På gasseren har jeg 4 nipler. En går til veivhusventilasjonen, den andre går fra en nippel til den andre. og den siste er blindet... Er ikke stort mer jeg vet kan være galt nå.. Frusterende...

 

 

Der er vel problemet ditt også.

 

På innsuget, fra torpedoveggen og fram:

* 10mm nippel -> bremseservo

* 4mm nippel -> til vakumboksen på pulsair-slangen (denne kan du blokkere om du ikke har pulsair)

* 4mm nippel -> til lille slangen på veivhusventilasjon y-ledd

 

På gasseren fra toppen til venstre og nedover mot høyre:

* 4mm nippel -> fordeler

* 4mm nippel -> styreventil EGR (denne kan du også blokkere om du mangler EGR)

* 2x4mm nippler kobles mot hverandre. Tynner ut blandingen når du kjører med choke).

 

Tar forbehold om at dette er etter hukommelsen.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket det meste å byttet enda mer.. Eneste som er igjen å bytte nå er selve motoren... :s

 

Men uansett.. Tror ikke at bryterløs tenning hjelper så mye mer enn stift-tenningen gjør.. Har holdt på å feilsøkt rundt tenningen i flere dager nå, men finner ikke ut stort mer.. Hvis jeg gir den en fortenning på rundt 10-12 grader (såvidt den går på tomgang forresten), så har jeg enda litt tenningsbank å ei helvettes ettertenning.. Når jeg skal stoppe motoren på nøkkelen, stopper den ikke helt før jeg kveler den.. Lukter sau av motoren da og forsåvidt..

 

Alt av slanger skal være rett ja..

Har 3 nipler på innsuget som går til Bremseservoen, Den røde saken under toppen med 2 nipler på. Den siste går til fordeleren.

 

På gasseren har jeg 4 nipler. En går til veivhusventilasjonen, den andre går fra en nippel til den andre. og den siste er blindet... Er ikke stort mer jeg vet kan være galt nå.. Frusterende...

 

å justere tending på tomgan er døfødt.. rus motoren opp til tendndings punktet sutter å flytte seg da ska tendingen være 37 grader ca...

Volvo 242 Dl 81 mod

Volvo 240 Gle 86 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er vel problemet ditt også.

 

På innsuget, fra torpedoveggen og fram:

* 10mm nippel -> bremseservo

* 4mm nippel -> til vakumboksen på pulsair-slangen (denne kan du blokkere om du ikke har pulsair)

* 4mm nippel -> til lille slangen på veivhusventilasjon y-ledd

 

På gasseren fra toppen til venstre og nedover mot høyre:

* 4mm nippel -> fordeler

* 4mm nippel -> styreventil EGR (denne kan du også blokkere om du mangler EGR)

* 2x4mm nippler kobles mot hverandre. Tynner ut blandingen når du kjører med choke).

 

Tar forbehold om at dette er etter hukommelsen.

 

Hmm.. Har hatt det ca sånn før.. Eneste som har noe å si er vel hvor slangen til fordeler er? Er bare det at jeg måtte ha den på innsuget, da turtallet økte når jeg kobla den inn på der istedet for på gasseren. Fikk bare tenningsbank når jeg hadde den på gasseren.. Styreventil EGR, er det den metallsaken som står ilag med veivhusventilasjonen? Isåfall, er den fjernet. Er bare det Y-leddet som står på veivhusventilasjonen jeg har og den har jeg på gasseren som sagt, men det har vel ingenting å si om den er på gasseren eller innsuget?

 

Vacuumboksen til pulsair? Hvor er den?

 

 

volvo_240_GLT, Hva mente du med det du sa der? Slutter å flytte på seg? Skjønte ikke helt den der.. :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår