Gå til innhold

Trenger hjelp med b230e(a) motor...

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hmm.. Har hatt det ca sånn før.. Eneste som har noe å si er vel hvor slangen til fordeler er? Er bare det at jeg måtte ha den på innsuget, da turtallet økte når jeg kobla den inn på der istedet for på gasseren. Fikk bare tenningsbank når jeg hadde den på gasseren..

Jeg foreslår ihvertfall at du kobler ting slikt de skal være originalt. Og problemsøker ut i fra det.

 

Styreventil EGR, er det den metallsaken som står ilag med veivhusventilasjonen? Isåfall, er den fjernet.

Er saken med to nipler som sitter like framfor tempføleren i toppen.

 

Vacuumboksen til pulsair? Hvor er den?

Det er den boksen som sitter på slangen som går fra luftfilteret og til de røra som kommer opp fra under eksosmanifolden.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh.. Ja, skal prøve å koble det slik som du sa. Har dog liten tro på at motoren "fikser" seg av den grunn, men all hjelp hjelper.. :p

 

Den saken med to nipler på som sitter foran tempføleren, hvor skal de niplene gå hen? Ene er til vacuum ja, men den andre..?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Hva er det som må fjernes for at hele egr/pulsair-shiten er vekk da? Fra punkt til prikke..?

 

Menne.. b230a...? Gått mye? Komplett..?

 

Har knekt den kjilen som skal stå der, men bytta den å hadde et skrujern i plugghull nr1 slik at jeg så når stemplet var på ødp..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da har jeg endelig funnet synderen til hvorfor motoren ikke har vært helt frisk.. Motoren har aldri vært i så fin form før.. :D

 

Det hele begynte med at jeg satt å tenkte på at jeg muligens fikk ventilflyt ved 3500-5000rpm, så jeg skulle bytte fra D til A kam. Skrudde fra hverandre toppdekslet, regreima osv og skulle til å løsne kammen. Da jeg hadde løsnet noen få av festene, lå en halvdel av kammen igjen. Den var knekt på midten..

 

Her er noen bilder:

 

Slik skal en D-kam egentlig se ut:

DSCN1817.jpg

 

 

Ikke slik:

DSCN1818.jpg

 

DSCN1819.jpg

 

DSCN1820.jpg

 

DSCN1821.jpg

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt en eneste ulyd for å si det slik.. Derfor jeg ikke har merket noe. Har jo hatt oppe toppdekslet flere ganger før å sjekket blant annet ventilklaring osv.. Så ingenting til knekt kam da.. Var så å si umulig å se at den var knekt.. Den passa så fint i sporet sitt kan man si. Nå funker ihvertfall bilen tålig greit.. Greier fint å burne i 2.gir ihvertfall.. Før var det ikke litt i 1. engang.. :p

 

Eneste problemet jeg har nå, er tenningsbank ved 2-3-4000rpm.. Har fortenning på rundt 12-15 grader.. For mye kanskje? Måtte ha såpass med fortenning for å få den til å gå skikkelig reint på tomgang.. :P

 

 

Ang bilcrossløsningen, så har jeg sett folk gjøre det der ja. Ikke det at det er den beste løsningen, men den funker vel vil jeg tro.. :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som vet hvordan jeg får vekk tenningsbanken? Er temmelig irriterende.. Den kommer på rundt 3-4000rpm og slutter på 4500-5000rpm.. Motoren går merkbart mye dårligere når banken er der, kontra når jeg ikke har bank, så vil helst ha fått fjernet denne tenningsbanken..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår