Gå til innhold

Bilferie i Norge - Severdigheter?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

I morgen tidlig kjører vi fra Oslo til Rondane og Høvringen. Skal overnatte der til lørdag, og så kjøre videre via Trollstigen og Zakariasdammen, til Bud (hustadvika). Der skal vi dykke på søndag, og så kjøre atlanterhavsveien mandag og opp til Trondheim.

I den forbindelse lurer jeg på om folk har noen tips om severdigheter og steder man bør besøke på denne ruten? Tenkte å stoppe i Lillehammer på vei oppover i morgen, og gå en tur på fjellet når vi kommer frem.

Blir E6 fra Oslo-Sel. Deretter E6 opp til Dombås og E136 fra Dombås til Trollstigen. Deretter en lett blanding av E6, riksvei 64, 664, 63 og E36 samt E39 mellom Trollstigen, gjennom Molde og opp til Bud (ved Ona fyr, for de som har lest den boken :) )

Tar gjerne imot tips om spennende kjøreruter, og ufremkommelige veier :)

Trives godt bak rattet i den nye bilen.

GPS koordinater eller gatenavn/adresser er flott, så får jeg noe å punche inn på GPS`en.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Severdigheter som påtvungen opphold på dyre campingplasser.

Du kommer nok til å legge merke til hvor utrolig mange skilter der er plassert over allt med "No camping".

Stakkars turister mener jeg :)

Loppet for penger uansett.

hehe.

Ha en fin tur hvertfall. Har ingen gode severdigheter å tipse med for hånda.

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger store steiner oppå bakken på et sted med hvit morenegrus. Så regner det rett ned og morenegrusen rundt steinene vaskes bort. Etter noen hundre år står det tilbake en søyle med morenegrus med den store steinen på toppen. Hvis en sånn toppstein faller av så tar det bare et par uker før sandsøylen er vasket bort av regnet. Stedet er fredet og inngjerdet, man får bare lov å gå fram til gjerdet.

Rondane2-lite.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. "Kvitskriuprestinn" ja. Så skiltet på vei oppover, men å se nøyaktig hva det stod var vanskelig, så takk :) Har passert avkjøringen, og er oppe på Høvringen nå. Bor rett over veien for leirskolen jeg var på når jeg gikk på barneskolen. Skulle gjerne kjørt opp fjellsiden uten samboer og hund i bilen, og med veien avsperret! Det hadde vært artig! Men nå skal jeg kose meg med krim på NRK. Er lousy gprs surfing som gjelder her oppe, så det er relativt håpløst å få sjekket så mye på nettet. Men sjekker innom tråden fortløpende! Bilder kommer etterhvert.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider