Gå til innhold

Går det an å ødelegge et element med ei for lita kasse?

Ranger emnet

zeeker

Anbefalte innlegg

Det fremgår i tittelen hva jeg lurer på.

Jeg har 2 stk Magnat 12" nå, og det står i reflekskasser nå på 60liter hver.

Det jeg lurer på da er om elementet kan bli ødelagt hvis jeg lager ei kasse på eks. 20 L i trykkammer. Blir det bare ræva lyd, eller kan mebraen eller noe annet gå til ¤#"¤#?

Dette er det som står på esken.

Spesifikasjoner:

Transient response 20-11500 Hz

Nominal impedance 4 Ohm

TSP:

FS/Qts/Vas 27 Hz / 0.6 / 106L

Link til produsenten sin side

http://www.magnat.de/content/carhifi/product_detail_en.asp?p=152122&pl=7,%208&s=164

Meget takknemlig for svar :)

Edit - La til litt info om basseren

Zeeker - The Only One

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til begge 2 over.

Det skjønner jo jeg å. Men det jeg lurer på er om elementet i sin helhet kan ta skade av det. Alle skjønner jo om en putter på for mye power så går ting til gokk.

Less is More har jeg hørt :)

Zeeker - The Only One

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bygd kasse enda, pga av akkurat dette problemet. Kassa skal være 60 L i refleks. og jeg aner ikke hva den skal være i trykk. Så da tenkte jeg at jeg skulle spørre før jeg lager ei kasse som overhode ikke passer til basseren og ødelegger hele shiten.

Zeeker - The Only One

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at man også vil få en peak lengre opp i frekvens, samtidig som det lille innestengte luftvolumet i kassa vil begrense elementets slaglengde pga. den høye fjæringsstivheten. Lydtrykket vil med andre ord ikke øke over et visst punkt, selv om man tilfører mer watt, men varmeavsetningen i spolen vil bli høyere.

Ikke helt enkelt å forklare, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg sa at slaglengden ville begrenses, ikke bli mindre. Men begge to har rett. Trollet_ mente nok at lukket kasse gir lengre slaglengde enn portet kasse fordi man ikke har noen port som avlaster elementet rundt tuningfrekvensen, noe som er helt riktig. Men en bitteliten lukket kasse vil, pga. luftvolumets nevnte fjæringsstivhet, begrense slaglengden etter et visst punkt. Helt greit om man liker bassgjengivelse med peak (noe mange gjør), men rent personlig foretrekker jeg lav-Q systemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørt påstand om att i lukka kasse vil elementet gå lengre ut men kortere inn samenligna med porta kasse.

personlig bryr jeg meg lite om bevegelsen og mest om resultatet. altså lyden.

og har merket att resultatet er avhengi i hvordan elementett takler lukka/porta kasse. noe som ser ut til og varierer stort.

men for ordens skyld.. for meg blir begrensning samma som mindre..

altså begrenser du volumet i en kasse så minsker du kasse volummet.

begrenser du strøm mengden minsker du strom mengden.

derfor antok jeg att det og begrense slaglengden = minske slaglengden..

Tj....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Bokmålsordboka:

begrense: begren'se v1 (fra ty.) avgrense, redusere, hemme.

Om du tillegger det betydningen "minske" forstår jeg forvirringen, men det er altså feil :)

Dersom trådstarter har modellbetegnelsen på elementene kan han eller noen andre prøve å finne ut T/S-parametrene, slik at det kan simuleres litt rundt dette med kassestørrelse og hvordan frekvensgangen vil bli i 20 liters lukket kasse. Å gi anbefalinger på generelt grunnlag er som å hoppe på ski med bind for øynene. Men det kan nevnes at mange elementer er laget for å fungere tilfredsstillende i 30-40 liters lukket kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står også i første post nå

Dette er det som står på esken.

Spesifikasjoner:

Transient response 20-11500 Hz

Nominal impedance 4 Ohm

TSP:

FS/Qts/Vas 27 Hz / 0.6 / 106L

Link til produsenten sin side

http://www.magnat.de/content/carhifi/product_detail_en.asp?p=152122&pl=7,%208&s=164

Det er ikke noen superbassere, men de gjør jobben sin :)

og jeg har lyst på mindre kasser

Zeeker - The Only One

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så redusere betyr ikke og minske eller mindre.. hm... intresangt.

mente virklig att redusere blir det motsatte av og øke.

så hvis jeg reduserer avstanden øker jeg den da eller minsker jeg den?

begrense = redusere.

Men jeg trudde redusere var motsatt av og øke.

altså redusere = ??? ikke minske?

kan jo sjekke ordboka da:

Bokmålsordboka

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)

redusere

reduse're v2 (fra lat. 'føre tilbake')

1 innskrenke, sette ned r- utgiftene

2 kjem: fjerne oksygen fra et stoff; tilføre et stoff elektroner

3 mat.: r- et uttrykk forenkle og trekke det sammen

skal vi se hva betyr innskrenke da?

Bokmålsordboka

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)

innskrenke

inn|skrenke v1 (etter ty. einschränken, besl med *skranke)

1 gjøre mindre, redusere fabrikken måtte i- (driften) / i- presidentens makt / adj i pf pt: være litt i-t lite begavet / hans kunstoppfatning er temmelig i-t snever, bornert

2 refl: i- seg til noe begrense seg til, nøye seg med

okey så begrense = redusere = innskrenke = gjøre mindre.

men ikke minske.. kanskje vi skal se hva gjøre mindre betyr da.

inntresangt for minske betyr også = gjøre mindre, redusere.

men fortsatt ikke hva som menes her.. hm...

Tj....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, lurer også litt på hva som skjer med anlegget mitt. Har 2x RF power T1 12". kassat har 2 kammer på ca 35 liter (mener jeg). Alt spiller veldig bra, helt til jeg skrur opp enda mer, da forsvinner noe av bassen.

Ta f.eks Prodigy - Breathe. her forsvinner selve romlinga men dunk dunken er der fortsatt. Noen som har noe aning på hva som skjer?

EDIT: Har litt planer om å lage reflex kasse til disse i sommer, men får se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider