Gå til innhold

Går det an å ødelegge et element med ei for lita kasse?

Ranger emnet

zeeker

Anbefalte innlegg

Alt spiller veldig bra, helt til jeg skrur opp enda mer, da forsvinner noe av bassen.

Ta f.eks Prodigy - Breathe. her forsvinner selve romlinga men dunk dunken er der fortsatt. Noen som har noe aning på hva som skjer?

Det er sikkert ampene dine som i samråd med uegnede kasser og kanskje litt høy delefrekvens som ikke klarer både romling og dunk samtidig. Det er derfor man bruker tunede kasser.

Om du savner romlingen (som jeg tolker som lave bassnoter) så kan det også være for at du har BASS BOOST litt for høyt. Vet ikke frekvensen på denne Q'en men den er kanskje rundt 80Hz (mhp basstrommer i lydteknikken) og da klarer ikke ampen både masse av denne boosten og lavfrekvens samtidig. Ta ampen din frem i kupeen eller legg en kamerat med skruhjern i bagasjerommet og forsøk litt div instillinger. Ned med bassboos og opp med gain. Still kanskje bassen ned på headuniten slik at frontsettet ditt spiller høyere før vreng.

Og liten kasse er BAD kasse, passe seg for den ja!

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg sa at slaglengden ville begrenses, ikke bli mindre. Men begge to har rett. Trollet_ mente nok at lukket kasse gir lengre slaglengde enn portet kasse fordi man ikke har noen port som avlaster elementet rundt tuningfrekvensen, noe som er helt riktig. Men en bitteliten lukket kasse vil, pga. luftvolumets nevnte fjæringsstivhet, begrense slaglengden etter et visst punkt. Helt greit om man liker bassgjengivelse med peak (noe mange gjør), men rent personlig foretrekker jeg lav-Q systemer :)

var det jeg skulle fram til:) på samme måte som at slaglengden også blir større når man bruker et for langt, eller for tynt bassreflex-rør.

personlig synes jeg det er bedre med litt for liten kasse en alt for stor!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider