Gå til innhold

Rar turbolyd på Audi 2.5TDI..

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hørte istad når jeg kjørte passe rolig at turboen lager MYE høyere lyd enn den har gjort. Er ikke turbosus lyd, men mer hvining... Hva kan være årsaken? Har ikke gjort noe som har med turboen å gjøre, å lyden kom plutselig..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått 230k sånn ca. Vet ikke om det er slark i turboen. Er jo et helvette å løsne alt for å komme til å kjenne... :p Den bruker ihvertfall ikke spessiellt mye olje. Grovt regnet 1 liter på rundt 80 mil kanskje..

 

Det rare er jo at lyden kom plutselig. Uten forvarsel ellernoe.. Kjørte bare litt rolig ut av et kryss, å når turboen skulle begynne å lade i 3.gir, laga den høy lyd. Lyden er såpass høy at folk snur seg, så her er det jo noe galt.. :p

 

Uansett. Vil få fikset dette, slik at ikke pappa merker at jeg har lånt bilen.. :b

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått en merkelig lyd av turboen. Turboen ble byttet i 2002. Bruker ingen olje. Fikk lyden etter jeg ladda på litt i 6. gir. ;) Blir en sånn passe høy "plystrelyd".

 

Sorry, litt off topic: Er det nomalt med laddetrykk på 1bar orginal på 2,5TDI 140hk?

Ny bil: Chevrolet Suburban 6,2d 87mod

*Audi A6 2,5 TDI Quattro 96mod (c4) *solgt*

*Audi 80 1,8E 87mod (SPIKER:( )

*Audi 80 1,8S 88mod (spiker)

*Daihatsu Charade 1L 88mod (spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg laddet som sagt ikke mye. Var oppe i rundt 3500-4000rpm i 2.gir. Når jeg girte over til 3. begynnte den i lage høy plystrelyd. Omtrent sånn man hører i lastebiler, bare mer konsentrert..

 

I følge autodata, skal den lade rundt 1.84-1.94bar orginalt. Min var oppjustert til 2bar, men nedjustert til 1.8 da vi hadde den på rep på audiverkstedet...

 

Har du enda den plystrelyden forresten?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enda plystring under pansteret. Trives egentlig med det. hehe.. Vet ikke helt hva det kommer av og den er noe høy når motoren er kald.

 

Men laddetrykket kan ikke være 1,8-2bar? Dette er jo litt ekstremt. Min "kutter" med rundt 1 bar i hjærnen.

Ny bil: Chevrolet Suburban 6,2d 87mod

*Audi A6 2,5 TDI Quattro 96mod (c4) *solgt*

*Audi 80 1,8E 87mod (SPIKER:( )

*Audi 80 1,8S 88mod (spiker)

*Daihatsu Charade 1L 88mod (spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Er igrunnen irriterende den plystringen.. Siden det ikke direkte høres ut som turbosus.. :p

 

Den er mye høyere ved kald motor ja..

 

Hadde montert turbotrykksmåler av merket equsus ellerno i bilen, å den stoppa på rundt 1.2-1.3bar ved 4000rpm..

 

Hva mente du med iberegnet det atmosfæriske trykket, ealoken?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ettermontert måler på min.. Viser 1bar med mye ladding.. Kan også fortsette over 1bar, men da blir det bare vibrasjoner.

Ny bil: Chevrolet Suburban 6,2d 87mod

*Audi A6 2,5 TDI Quattro 96mod (c4) *solgt*

*Audi 80 1,8E 87mod (SPIKER:( )

*Audi 80 1,8S 88mod (spiker)

*Daihatsu Charade 1L 88mod (spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår