Gå til innhold

Rar turbolyd på Audi 2.5TDI..

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hvorfor er lyden der bare når turboen lader? Lyden starter på rundt 0.3bar og fortsetter helt til 1bar. Skal ikke bilen gå dårligere når det er sprekk i manifolden forresten?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er lyden der bare når turboen lader? Lyden starter på rundt 0.3bar og fortsetter helt til 1bar. Skal ikke bilen gå dårligere når det er sprekk i manifolden forresten?

 

Aner ikke, vet ikke om det var feilen heller, for det var ikke min bil, det kom en fløyteaktig lyd ved et visst turtall når bilen var kald, men ikke varm. det var like over 2500 RPM, jeg tror det hadde med eksosmanifoldet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min bil er lyden der hele tiden. Uansett varm eller kald. Er også så å si like høy lyd hele tiden. Lyden kommer først når turboen begynner å lade ved 0.3bar som sagt..

 

Hvis det bare er sånn høy raslelyd som kommer fra 15-1600 RPM så har jeg hørt det på biler med slitt, men ikke defekt turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolig den lyden dere hører er at Turboen begynner å bli sliten og at den trolig har subba inntil huset en gang. Da vil man få litt avstand mellom kompressorhjulet og huset og slepper igjennom litt luft der. Det går en stund men plutselig sier det skraaaaap også no more ladetrykk... Var samme på Cossien min og der kutta Turboen ut plutselig... Min gamle 100 2.5 TDi lada 1.2 bar i peak og stabiliserte seg på ca 1.1. Kunne ikke lade mer pga momentsperra.

 

Bytt Turbo før den går inni huset skikkelig og blir til småbiter som koser seg i sylindra... :)

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Hvis det du sier stemmer JvhCossie, kan jeg da sjekke dette ved å kjenne på akslingen til turboen etter slakk? Tenkte jeg skulle sjekke slakken nå ganske snart uansett.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Må ta opp igjen denne da vi enda ikke har funnet årsaken.. :|

 

Har demontert litt slik at jeg fikk kjenne etter slark i turboen.. Var lite slark, ikke mer enn kanskje 1-2mm opp/ned, og ingenting inn/ut..

 

MEN.. Tok bilde av vifta på komp.siden.. Den så litt rar ut.. Hva mener dere?

 

DSC00543-1.jpg

 

DSC00545-1.jpg

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, har tatt sin tid dette her :p

Den ene turboen jeg holdt på med på jobb var kompressorhjulet rette som du ser her

Bildah969.jpg

 

Vil derfor tro at kompressorhjulet på denne bilen ikke er i form lenger..

1996 Audi S6 2.2tq sedan

1996 Audi A6 2.5TDI

1955 International Harvester R-100 [Langtidsprosjekt]

1967 Ford 17m P7 [Enda et langtidsprosjekt..]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår