Gå til innhold

Kompressor på disel bil ???

Ranger emnet


karlhenrik

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg kanskje skulle kjøpe meg en bmw 525tds (e39).. Er det mulig og sette kompressor på t.disel biler, eller er det kun bensinere dette går ann på ?

 

Takk for alle svar :)

Golf IV 1,9 TDI (Midlertidig)

Audi a4 1.8 Stasjonsvogn (Solgt)

Nissan Sunny 1.6 -92 mod (Vraket)

Bmw e30 320i Coupe (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg kanskje skulle kjøpe meg en bmw 525tds (e39).. Er det mulig og sette kompressor på t.disel biler, eller er det kun bensinere dette går ann på ?

 

Takk for alle svar :)

 

På den annen side er det jo turbo på denne bilen, og du trenger vel neppe begge deler? Selv om det forekommer på enkelte motorer for å få en sømløs effektutfoldelse over hele turtallsregisteret.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den annen side er det jo turbo på denne bilen, og du trenger vel neppe begge deler? Selv om det forekommer på enkelte motorer for å få en sømløs effektutfoldelse over hele turtallsregisteret.

 

 

Hadde vært kjekt meg skikkelig drag hele veien :)

Golf IV 1,9 TDI (Midlertidig)

Audi a4 1.8 Stasjonsvogn (Solgt)

Nissan Sunny 1.6 -92 mod (Vraket)

Bmw e30 320i Coupe (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så har du et nytt problem igjen. På lave turtall vil da turboen bremse effekten fra kompressoren og på høye turtall vil kompressoren blokke litt for turboen. Som gjør at du får effekt hele veien, men ikke så høy effekt på peak. Vet at audi driver vist å jobber med å lage et slikt system nå som skal kjøre bypas av turbo og kompressor på de plassene der de hindrer den andre, men tror dette foreløpig bare er i utviklingsfasen.

Mazda MX-3 V6 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så har du et nytt problem igjen. På lave turtall vil da turboen bremse effekten fra kompressoren og på høye turtall vil kompressoren blokke litt for turboen. Som gjør at du får effekt hele veien, men ikke så høy effekt på peak. Vet at audi driver vist å jobber med å lage et slikt system nå som skal kjøre bypas av turbo og kompressor på de plassene der de hindrer den andre, men tror dette foreløpig bare er i utviklingsfasen.

 

Kombinasjonen av turbo og kompressor er jo ikke helt uprøvd. VW har jo med stort hell prøvet dette på sine små motorer i det siste. Prøvde en slik motor i en Golf med DSG her forleden og det var fint drag i den. I tillegg har jo Hilmersson en Opel Manta med et flott motorbygge hvor han kombinerer både turbo og kompressor. Slik jeg ser det bremser ikke den ene den andre. Ta en titt på hjemmesiden og se hvordan han har gjort det:

 

http://www.hilmersson-racing.com/

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hilmersson bruker vel kun kompressoren helt til turboen overtar på 0,8 bar. han har et egent ventilsystem som styrer dette.

 

Var dette jeg snakket om at audi driver å utvikkler for å bruke på sine største biler. Men siden det er fra fabrikk må det testes mye for at de skal vite at det virker. Uten et ventilsystem eller noen annen type bypass ettersom turtall/trykk så vil den ene bremse den andre.

Mazda MX-3 V6 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det et slikt system trådstarter vil ha? Et ineffektivt system hvor man fjerner fordelene fra de respektive systemer i stedet for å beholde begges? I traktorpulling brukes jo seriekoblede aggregater, selv om det ikke er helt sammenlikningsbart...

 

Hvordan har VW løst dette forresten?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes to typer kompressorer som brukes på biler i dag:

 

1. Reimdrevet kompressor. Drives med registerreima og dytter luft inn i sylindrene.

2. Eksosdrevet kompressor. Drives av eksosstrømmen og dytter også luft inn i sylindrene.

 

Nr 2 er det billigste og mest effektive kompressoren. Kompressor nr 2 kalles turbo i dagligtale.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha:fatality:

 

Du skjønte poenget hans...

 

Kan ikke se noen grunn til at det ikke skal gå. Man må dreve kompressoren annerledes da for en disel motor arbeider på et lavere turtallsområde men det er jo en bagatell i denne sammenhengen.

 

Men man kan jo også benytte seg av variabel turbogeometri som vil være mere effektivt i forhold til kompressor hvist man tenker på kombinasjonen drag over hele registeret og hvor mye effekt den stjeler fra motoren.

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår