Gå til innhold

Potensielt verdens beste turbo for ~550 WHP?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Garrett GT3082R aka. GT3040R; dual ball bearing for your enjoyment. Dette er på en 1.8-liters Integra R-motor på 50/50 blyfri/racefuel, notér det brede powerbandet. Over 500 WHP over 2700 RPM, over 400 WHP over nesten 4000 RPM og bra med ladd allerede på 4500 RPM. Hvis de hadde spinni' denne motoren opp til femsifra turtall tror jeg den hadde vært såvidt over 500 WHP der óg. Se for dere denne motoren i kombinasjon med den standardmontérte "S80"-girkassa med 4.785:1 i sisteutveksling; under et 402-meters dragrace burde dette oppsettet lett klare 400-450 WHP AVERAGE, og da snakker vi midten 10'ere i et skall av et EF- eller EG-chassis med tractionbars og D.O.T-slicks. Nå kommer det kanskje kommentarer fra VAG 1.8T- og konverterte BMW-karer om at deres powerband er bredere, men legg merke til at det fort er ~300 WHP forskjell i toppeffekten, og det kan jo kanskje ha litt å si? Det er "enkelt" å lage mye effekt, men det er verre med et godt register.

 

3082r.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig legger jeg penga mine på en dobbelt så billig Precision Turbo's SC 61 med 0,63 hus.

 

Når temaet er beste 550WHP turbo så måtte jeg bare nevne den.

 

På en (BMW) R6 24v motor er denne virkelig noe for seg selv hva gjelder kjørbarhet og register. Se bare her

 

 

Garret GTxxR serien er gulle god den, OG dyr.

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Bare for å få sagt det igjen, i tilfelle det enda var noen tvil; det er ingenting i veien med bunndraget i en Hondamotor når vi óg tar hensyn til sylindervolumet. I noen tilfeller kan det være mye bedre også; folk flest er sjelden og aldri klar over at de fleste Hondamotorene der ute er i større eller mindre grad underkvadratiske. Jeg nevner i forbifarten B18A/B18B, B18C, B20A, B20B/B20Z, F20A/F20B, F22A/F22B, H22A, H23A, F23A og K24A. Disse har borring ganger slag som følger: 81*89, 81*87,2, 81*95, 84*89, 85*88, 85*95, 87*90,7, 87*95, 86*97 og 86*99. Noen av de har óg så korte råder at rod/stroke ratio er helt nede rundt 1.43:1, og dét gjør óg underverker for bunndraget. Og alle disse tallene har jeg i hodet; o, hvilket liv! :D

 

-SC61 må også nevnes; om jeg ikke husker feil bruker den samme kompressorhjulet som GT3582R/GT3082R (iallefall samme exducer), men et "Stage V" "T350" T3-type turbinhjul. Den store forskjellen på de to er i all hovedsak ~500-800 RPM bedre spoolup og mye bedre transientrespons i favør av den kulelagra' modellen. Men til halve kostnaden ser du ikke meg klage!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eiriksmil: det er HELT feil å si at whp er kreftene som hjulene putter i bakken. Det er effekt målt på hjulene.

 

Øyvind: å si at denne motoren har mye bunndrag er jo helt på tryne. se på kurvene i bunn, har ALDRI sett så dårlige kurver. er jo ikke 100hk på 3500rpm engang, og på 4000rpm er det knapt 120hk.. hva?? Greit bilen vil kunne funke meget bra, men dog kun på turtall og vil ikke være noe gunstig å kjøre på vei med pga VELDIG svak nede på turtall. Lett utveksling er jo løsningen, men jeg er ikke den personen som liker å kjøre til butikken på 4000rpm da liker jeg bedre 1500rpm.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er "enkelt" å lage mye effekt, men det er verre med et godt register.

 

3082r.jpg

 

 

Godt matchet turbo til motoren,jeg ser at den bærer momentet ganske langt ut på turtalls skalaen....

noen info om hvilken 3082R dette er?

 

Har brukt Gt 3540R 1.06a/r(GT3582R) på H22motor den var også vanvittig rask med maks trykk fra 4500rpm.

 

Det var forresten med et sidewinder grenrør fra lovefab.

Ikke for å highjacke posten din Øyvind men tenkte du kanskje var litt intressert :)

 

 

Mvh

Andreas T

AT-PERFORMANCE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Bare for å få sagt det igjen, i tilfelle det enda var noen tvil; det er ingenting i veien med bunndraget i en Hondamotor når vi óg tar hensyn til sylindervolumet. I noen tilfeller kan det være mye bedre også; folk flest er sjelden og aldri klar over at de fleste Hondamotorene der ute er i større eller mindre grad underkvadratiske. Jeg nevner i forbifarten B18A/B18B, B18C, B20A, B20B/B20Z, F20A/F20B, F22A/F22B, H22A, H23A, F23A og K24A. Disse har borring ganger slag som følger: 81*89, 81*87,2, 81*95, 84*89, 85*88, 85*95, 87*90,7, 87*95, 86*97 og 86*99. Noen av de har óg så korte råder at rod/stroke ratio er helt nede rundt 1.43:1, og dét gjør óg underverker for bunndraget. Og alle disse tallene har jeg i hodet; o, hvilket liv! :D

 

Godt bunndrag kan skyldes så mangt, men påvirker rod/stroke ratio bunndraget da? Jeg husker temaet ble tatt opp (av undertegnede himself faktisk) i den store quiz-tråden under Amcar-delforumet for en god stund siden, men kan ikke huske at bunndraget ble påvirket :wonder:

 

Jeg vet derimot om et par forhold som påvirker bunndraget, og det er forbrenningssystemets effektivitet ved lave turtall, sylindervolum og slaglengde.

 

Med forbrenningssystemets effektivitet tenker jeg på alle ting fra luftfilter, bensinsystem, innsugningsrør, kanaler, ventilenes bevegelse (altså kammens verdier) og utforming (vinkler, diameter og stamme) til forbrenningsrom, samt eksosgassenes hjelp til å øke motorens fyllingsgrad og forbrenningstrykk ved det aktuelle turtallet.

 

Sylindervolumet er sammen med forbrenningstrykket det som bestemmer dreiemomentet.

 

Motorer med lite volum har en tendens til å ha høyere litereffekt enn motorer med større volum, noe jeg mener at kommer av mindre friksjonstap i de mindre motorene.

 

Slaglengden, altså om en motor er underkvadratisk eller overkvadratisk, påvirker ikke dreiemomentet annet enn ved at den er med på å avgjøre ved hvilket turtall maksimalt dreiemoment inntreffer. En motor med lang slaglengde i forhold til borring vil som Øyvind påpeker dermed ha dreiemomenttoppen ved et lavere turtall. At Hondas motorer likevel evner å dra til nærmere 10000 omdreininger må tilskrives lav bevegelig masse, god pusteevne og erfaring fra mc og F1 :)

 

Dette var mitt generiske syn på motorers ytelser og register. Selv trives jeg best med 2860 Nm ved 1500 omdr/min...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår