Gå til innhold

Pålitelig turbomotor.

Ranger emnet


high octane

Anbefalte innlegg

Hei.

Har funnet meg en dønn strøken volvo 240 1987 modell som har gått 230.000, med 5 trinnsgirkasse som jeg kommer til å kjøpe.

Problemet er at det står en jævla B230A motor i den.

 

Vil ha litt mere power, men lurer på om 240 egentlig kom med turbomotor med insrøytning?

Bør ha det hvis man vil unngå et helt psykotisk drivstoffforbruk tror jeg.

 

Trenger ikke så mye krefter, bare det er holdbart.

Holder i massevis med 150-180hk. til vanlig bruk i allefall.

 

Eventuellt bygge en litt småfrekk sugemotor med rundt 150-160hk?

B230E med kvasskam og småstæsj?

 

Skal legge over 30K bare i selve bilen, så da kan jeg like greit blakke meg fullstendig og få tak i en motor som matcher resten av bilen også.

 

Mens jeg driver å poster litt, så lurer jeg på om det finns noen alternativer til sperre/diffbrems?

Er idiotisk at bare det innerste hjulet spinner opp i røyk bare ved litt pådrag gjennom en sving.

har hatt nok av det nå.

Truetrack?(info om det)

Skal ha meg bil som varer og holder nå, så da tror jeg ikke det blir veldig aktuellt med sveisa sperre.

Holder heller ikke noe særlig i lengden, knærta en sånn en før.(esab)

Det suger egentlig å kjøre med etter veien, i allefall hvis noen andre skal kjøre bilen på regn eller noe sånnt.

Spesiellt jenter har en tendens til å plages med understyring da etter min erfaring.

 

Kom med forslag da folkens, har ikke så mye å si om det koster litt, bare jeg får noe som varer.

 

Eventuellt noen som har en hel ferdig bil å selge meg??

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det bli fk/ft motor.

Vil ha en mortor det er abre å starte opp å kjøre.

Mulig jeg finner på å kjøpe en forholdsvis ny fk-motor(lavtrykk) og bare kjøre den originalt.

Eller at jeg chipper den, og skaffer en justeringsventil til wastegaten og bare kjøre 0,2-0,3 bar.

Når var det siste bil kom med B230FK?

Får vel det for rundt 20-30 tusen vil jeg tro?

Er jo "bare" en rødblokkmotor det er snakk om:biker

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det bli fk/ft motor.

Vil ha en mortor det er abre å starte opp å kjøre.

Mulig jeg finner på å kjøpe en forholdsvis ny fk-motor(lavtrykk) og bare kjøre den originalt.

Eller at jeg chipper den, og skaffer en justeringsventil til wastegaten og bare kjøre 0,2-0,3 bar.

Når var det siste bil kom med B230FK?

Får vel det for rundt 20-30 tusen vil jeg tro?

Er jo "bare" en rødblokkmotor det er snakk om:biker

 

FK kjører vel 0.35 bar og FT kjører vel 0.6 elns? Men du kan fint lade mer da, chip og slikt, så kan du lade oppunder 1 bar på org turbo, men ikke lad mer enn 1 bar..

 

Ps. org intercooler tåler ikke så veldig mye boost,om du skal bruke IC fra feks 940.

 

FT/FK kan du vel få for 15-20k, avhengig av km-stand, m.m.

Se i tråden, A til F/FK/FT (ute i 200 avd), der står det meste og bra forklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FK kjører vel 0.35 bar og FT kjører vel 0.6 elns? Men du kan fint lade mer da, chip og slikt, så kan du lade oppunder 1 bar på org turbo, men ikke lad mer enn 1 bar..

 

Ps. org intercooler tåler ikke så veldig mye boost,om du skal bruke IC fra feks 940.

 

FT/FK kan du vel få for 15-20k, avhengig av km-stand, m.m.

Se i tråden, A til F/FK/FT (ute i 200 avd), der står det meste og bra forklart.

 

Intercooleren har en tendens til å "vokse" litt når man justerer opp til 1,3bar i allefall=)(prøvd)

 

Har kjørt original volvo 945 95modell B230FK med chip og tenningschip med original turbo og intercooler på 1,1bar uten problemer i allefall...men tror IKKE cooleren hadde tålt mer for å si det sånn.

 

Originalturboen nekter mer trykk når man kommer litt over 1bar..mulig den klarer å tyne seg opp til netsen 1,1bar.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg ville gjort det jeg heller nei.

Men til vanlig bruk har man vel ikke bruk for noe mer enn 0,8-1bar vil jeg tro.

Blir brukbart skuv av det også.

 

Noen som vet hvos mye hk. det kan befinne seg i en 95modell B230FK som har gått under 200.000 med original turbo og intercooler med chip og påjustert trykk til 0,9bar?

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører original 98 mod 230ft med en eller annen chip, alu intercooler og 1 bar ladetrykk. Funker greit. Aldri hatt noe alvorlig trøbbel. Bruker bilen hver dag.

Eneste som har skjedd var at lokket bakpå toppen ramla ut en gang. Girkassa begynner å synge på siste verset, men har en getrag 265 liggende på lur.

Kommer til å funke helt greit for deg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår