Gå til innhold

Har politiet lov til gå inn i garasjen min, uten ranskingsordre?

Ranger emnet

high octane

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer på om politiet faktisk har lov til å gå inn i garasjen min uten noen som helst slags rettskraftig dom jeg.

Holdt på å vaska garasjegulvet mitt en dag.

Da kom det en politipatrulje som sa de hadde fulgt etter meg hjem, og lurte på om de fikk se seg litt om i garasjen min.

Svare var som følger at de kunne pelle seg til hellvete bort, og jeg fortsatte med mitt.

De ville visst opelen jeg hadde for en stund tilbake til perrs.

Den sto registrert på en kammerat som ikke hadde betalt årsavgift eller omregistreringsavgift, så de ville ha skilta.

De gikk inn i garasjen, og plokka med seg skiltene i allefall.

Men, kan de bare gå inn i garasjen min å gjøre det?

Grasjen min er registtrert som bolig, for jeg har leilighet i toppetasjen.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kan gjøre denne historien veldig lang, med flerfoldige sider med juridiske utgreiinger, henvisninger og sitar fra diverse lovparagrafer og så videre, men jeg skal gjøre det VELDIG enkelt.

Å ikke betale årsavgift og omregistreingavgift er straffbart. Går ut fra at det forelå en avskiltingsbegjæring fra Statenv Vegvesen, men det spiller forsåvidt ikke så stor rolle. Når politiet etterforsker et straffbart forhold, kommer de ofte over gjenstander de kan/skal/må beslaglegge/inndra. I noen tilfeller kreves det da en beslutning om pågripelse/ransaking/beslag (avhengig av sakens art) fra påtalemyndigheten, men i tilfeller hvor det er såkalt "fare ved opphold" - i dette tilfellet fare for at noen ville fjerne det aktuelle kjøretøyet m/tilhørende skilt mens politifolka dro til politistasjonen for å få en beslutning om ransaking ("ransakingsordre") - kan de ransake og ta beslag/tilsvarende uten å innhente påtalemyndighetens beslutning.

Konklusjon: Politiet gjorde ikke noe galt da de gikk inn i garasjen din og tok med seg skiltene fra bilen. Normalt sett ville/burde de ha tatt seg tid til å forklare deg dette, men dersom du åpnet dialogen med å be dem om å "pelle seg til helvete bort", som du så fint formulerte det, har jeg ikke så vanskelig for å forstå at de ikke var spesielt interesserte i å føre noen samtale med deg :-)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er døren lukket har de i loven ikke lov til å gå inn uten ransakelses ordre, men de tar seg til rette

Det spiller ingen roller om døra er lukket, låst eller vidåpen. Enten har de hjemmel (tillatelse etter loven) til å gå inn, eller så har de det ikke. Så svart-hvitt er det :-)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg åpnet samtalen med å be dem hute seg til hellvete bort.(ble nesten bøtelagt for forakt for loven)

Trakk linjer mellom dem og gestapo..noe i den duren.

Ikke det at det bryr meg så veldig det at de avskilta bilen, hadde kjørt 6 måneder uten å ha betalt noen verdens ting, og bilen kosta 2000, så den hadde gjort sin misjon.

De hadde forresten prøvd å avskilte bilen 2 ganger før den kvelden også.

Hadde bare forduftet da.

Lurte bare på om de hadde lov ti å gå inn i garasjen min.

Bilen var ferdigkræsja den etter at jeg la skrens inn i autovernet.(med vilje)

Hadde egentli tenkt å lever bilen på høggern, men det ble åkerbil i stede, for jeg gidder ikke å kjøpe prøveskilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du vet det, men jeg må bare få høre det fra deg, for å poengtere overfor hele forumet hvor tåpelig det er:

Du er vel klar over at du kjører rundt uten forsikring, og at du dermed risikerer å sitte med hele regressansvaret hvis du blir skyld i en ulykke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du vet det, men jeg må bare få høre det fra deg, for å poengtere overfor hele forumet hvor tåpelig det er:

Du er vel klar over at du kjører rundt uten forsikring, og at du dermed risikerer å sitte med hele regressansvaret hvis du blir skyld i en ulykke?

Var ikke registrert på meg, og det gikk bra i 6 måneder og kostet meg ikke en krone...kun drivstoff og en bakaksling.

En kammerat som satte den igjen etter en fest og hentet den aldrig.

Forholdsvis dårlig og opprusta bil...hadde aldri i verden gått EU-kontroll heller.

MYE rust i bærende konstruksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet egentlig det da men..

Ska vel egentlig kassere bilen når man bare har bremser på 2 hjul.

Bremser bak slites ut ved gjentatt børning når man står i ro.

Men men...var bare sånn reservebil, som fikk kjørt seg når jeg følte for å ødelegge noe.

Hadde 5 biler stående hjemme, men de ble avskiltet(av politiet) og enten solgt eller vraket etterhvert til det bare var 2 igjen som jeg gadd å betale på.

Snakker biler fra vrakpant og opp til 3000 kroner her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅNÆIJ!!

Bruk og kast...på den måten får man kjørt mange forskjellige biler og prøvd seg litt som sjåfør, for man er jo ikke redd fopr å ødelegge en bil full av rust som du egentlig ikke har betalt for =)

Bulker man bilen, er det bare å kjøre videre =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider