Gå til innhold

Audi 80 2.0S -> 2.0E ?

Ranger emnet


AndyGizzle

Anbefalte innlegg

Først og fremst... Gratulerer med valget av bilmerke :)

 

Forskjellen er at du har monopoint (monomotronic) juksesprut. Kan til forveksling se ut som en forgasser og fungerer omtrent som en. Vil tippe du har en ABT-motor.

E-motoren har K-Jetronic eller Digifant sprut (f.eks. ABK-motor) med en dyse til hver sylinder.

 

Ja, det er fullt mulig å bygge om til E-motor, men det er en del arbeid, vil koste mer enn det smaker, og du må i tillegg oppgradere bremsene dine. Om du vil ha mer effekt setter du inn en trimkam, koster ikke mer enn drøye 2000. Dette er fullt lovlig og du trenger ikke gjøre andre oppgraderinger på bilen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Jo det hørtes litt vel hardcore ut.

 

Hva vil det si å sette inn trimkam? Er dette mye arbeid, og hvor mye vil jeg få ut av det?

 

Hardcore?? ;)

 

Å sette inn trimkam vil si å ta ut den kamakselen du har i dag og sette inn en annen i stedet. Det er ikke mye arbeid å kun skifte kam, spesielt ikke på din motor som ikke har noe innsug i veien. På en 1.8S med monomotronic (som også har 90 hk), gir en 268' Veloxkam erfaringsmessig ca 10-12hk i effektøkning. Gjerne mer på en 2.0, har ikke sjekket :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Mulig jeg som er uvitende, men hvordan kan man plutselig sette på en K-jet topp og få 137hk?

Du er ikke alene, jeg stiller meg også uvitende til dette ;)

 

Nei, man får IKKE 137 hk i en 90 hk motor ved å sette på en 2.0E topp. De fleste topper fra en 2.0E er lik den på en 1.8E, og gir 112 hk i 1.8E, 113 hk i 1.9E og 115 hk i 2.0E (også ABK med digifant).

En effektøkning ved en slik operasjon vil man få, men kun på grunn av bedre flow. Kammen i 2.0E er ikke noe særlig "sintere" enn i i 2.0S, og man kjører fortsatt rundt med monomotronic som definitivt har sine begrensinger. Derfor er 137 hk drømmetall. Seriøst tror jeg 100 hk er mer realistisk, og ved kun å bytte til trimkam er dette (og gjerne mer til) oppnådd. I tillegg er skifte av kam en uhyre mye enklere, raskere og billigere operasjon enn å skifte hele toppen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev jeg ikke 2.0i? 2.0i er en 137HK motor med 16V doch topp.

alle 2.0 l motorer er like på audi men toppene er jo forskjellig + innsprøyninga. setter du på en 16 ventilers topp får du effektøkning vettu;) topper fra vw passat gti passer lett over på en audi.

 

 

Doch? Aldri hørt om, hva er det? Double OverHead Cam --> DOHC ;)

2.0i ja? I for injection? Injection på tysk er Einspritzung, derav E. Audi er tysk ;)

 

Og for å få dette til å gå så må bensinpumpa byttes, monomotronic kjører med 1,2 bar. Deretter bør hele ledningsnettet flyttes over fra en bil med sådan motor (f.eks KR), eller datasprut kan monteres. Begge deler betyr arbeid og gjerne en del kostnader. Om ønskelig kan sprutet droppes og to doble DCOE monteres (nypris ca 15k med innsug o.l.) og bruke tenningen fra originalmotoren ;)

Og så må bremsene oppgraderes, både framme og bak! Papirer må fremskaffes for å få godkjent dette hos biltilsynet, også dette koster penger.

 

Nei da hadde jeg heller solgt bilen og kjøpt en ny med 16v eller enda bedre, turbo. Dermed hadde jeg spart meg for mye banning og slit :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DOHC ja mener foreste 137 hestern har bokstaven I etter 2.0, ellers må de kalle 115 hester 2.0E 8V. 2.0E 16V er en bil du kan lete lenge etter å finne og finner du en så er den garrantert gått over 300 000 i tilleg til at den er importert. Det ble spurt om ombygging og dette blir ombygging, bremsene er de samme som på 137 hestern utenom skivene forran kanskje og trykket kan du justere på audi. Vet ikke hvor mye du må bytte men har vært på huggern å plukka av trykkregulator fra en 1.8l audi 80 så jeg mener nå det vil fungere om man bare bytter bensinpumpe for den krever mer bensin. uansett å gjøre noe med en 90 hester er nå idiotisk uansett da om man ikke kjører på med DOHC topp! i samme slengen bytter man til kvass kammer ,overhaller toppen, porter toppen, kn innsattsfilter, datasprut, effektanlegg og fjærnern kattalysatoren utenom lamban, så har du vel godt over 200 hester på den. det går ant vettu å det koster ikke mer en ca 50 000,- for alt sammen og da snakker vi om effekt økning på minst 110HK!!! Hva du trur om den da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår