Gå til innhold

Audi 80 2.0S -> 2.0E ?

Ranger emnet

AndyGizzle

Anbefalte innlegg

Bare sånn for å ha sagt det, har audi aldri brukt 'i' som benevnelse på noen av sine motorer.

Om det er 2.0 16v 140hk'ern som sto i Audi 80 Competition du tenker på, så het denne heller ikke 2.0i

Helt sant :)

DOHC ja mener foreste 137 hestern har bokstaven I etter 2.0, ellers må de kalle 115 hester 2.0E 8V. 2.0E 16V er en bil du kan lete lenge etter å finne og finner du en så er den garrantert gått over 300 000 i tilleg til at den er importert. Det ble spurt om ombygging og dette blir ombygging, bremsene er de samme som på 137 hestern utenom skivene forran kanskje og trykket kan du justere på audi.

Ja, det kan jeg love deg, dette hadde blitt ombygging... En dyr en sådan.

Mener du at bremsene på en 90 hk Audi 80 er de samme som på competition? Det er de ikke! Competition har, om jeg ikke tar skammelig feil, de samme bremsene som står på de med 7A-motor (2.3E 20v) som også står på S2. 90 hk har enkle uventilerte skiver foran og trommelbremser bak.

Audi 80 competition er ikke lett å få tak i nei, ble produsert i ca 2500 eksemplarer.

uansett å gjøre noe med en 90 hester er nå idiotisk uansett da om man ikke kjører på med DOHC topp! i samme slengen bytter man til kvass kammer ,overhaller toppen, porter toppen, kn innsattsfilter, datasprut, effektanlegg og fjærnern kattalysatoren utenom lamban, så har du vel godt over 200 hester på den. det går ant vettu å det koster ikke mer en ca 50 000,- for alt sammen og da snakker vi om effekt økning på minst 110HK!!!

Ja, å gjøre underverker med en 90 hk som utgangspunkt blir dyrt. Velox Motor har trimmet en DS-motor (90 hk 8v) til rett i overkant av 200 hk. Dette var og er fortsatt en sugemotor med original 8v-topp (nei, ikke crossflow, ei heller 16v). Kammen er spesiallagd for å yte best mellom 5 - 9000 omdr og grenrøret bygd for optimal fyllingsgrad på samme turtall. Så lenge vi snakker sugemotor så har det sine begrensinger uansett om man har 8v eller 16v topp, fyllingsgraden i sylinderene når et maksimum!

Motorarbeid, oppgraderinger av bremser, eksos, godkjenning osv. kom på rundt 100k, bilen var da lovlig på veien og godkjent ombygd av biltilsynet.

Det prosjektet / ombyggingen du snakker om hadde sikkert blitt minst like dyrt, og her må i tillegg donorbil skaffes for motor, bremser osv. Derfor vil jeg tro at det sikkert ikke var ditt svar trådstarter var på leting etter. Eller?

Trimkam er en billig (og lovlig) måte å gjøre motoren mer livlig på. Hadde trådstarter vært på jakt etter minst 200 hk så hadde hun sikkert kjøpt seg en S2 med en gang, er du ikke enig?

!!! Hva du trur om den da?

Tror jeg har fått frem mitt budskap.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj ble en "opphetet" diskusjon dette. Nei, var egentlig ikke på jakt etter ombygning til mangfoldige titalls tusenere. Skulle gjerne hatt litt mer hester, men da til en fornuftig pris. Vil jeg ha 200hk+ eler bruke over 100k hadde jeg nok heller kjøpt meg en annen bil. Men takk for tipset alikevel :-)

Hvor mye tror du det koster å få byttet til trimkam inkl. deler og arbeid hos et prof. verksted?

1992 Audi 80 2.0S

[www.torpify.net]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt etter hvilken kam, så er deleprisen der 3~5000kr vil jeg tro.

Arbeidet blir vel kanskje litt i tillegg, eller mye. Alt etter hvem som gjør det ;)

Uansett, med et enkelt middel som en "Fast Road cam" som veldig mange leverandører kaller det tryller man ikke nødvendigvis ut mye mer effekt.

Slik jeg ser det, og tror Quattro73 her gjør det og, er en trimkam et enkelt middel for å få litt mer effekt på en motor som ikke har andre "lettvinte" trimmetoder. Ofte på forum spørres det etter effekt og atter mer effekt. Ikke glem at tjener man 4hk på makseffekt betyr ikke det at investeringen er bortkastet. Får man en differanseeffekt på si 17hk på høyere register får man faktisk en 2.0S 8V som er MYE mer kjørbar. Da vil man ha en motor som orker mer, og orker det lengre ut på turtallskalaen.

JEG ville vurdere en 276 graders kam og evt bytte til en erstatningsforgasser som trimalternativene til denne bilen.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris på bytte av kam varierer sterkt. Kjøper du den dyreste som er å oppdrive og får Møller til å gjøre jobben blir dette dyrt. Jeg tar fra 3000 for dette, alt etter hvilken motor det er og hvilken kam som velges, kammen er da inkludert i prisen. Om ventilløfterene skal byttes i samme slengen koster ikke det mer enn prisen på løfterene.

(Nei, jeg har ikke dette som inntektskilde).

Og som EyeLid sier, det er ikke alltid den økte toppeffekten som teller eller er viktigst. Man kan alltids sette inn en kam som gir mye mer toppeffekt, men da må man ofte ofre en del bunndrag. Resultatet blir en motor som ikke orker på lavere turtall, men er illsint på høyt turtall. Dette kan bli slitsomt å kjøre med i lengden!

Valg av kam bør derfor stå i samsvar med kjørestilen. Den mest kjørbare kammen er den som gir lite eller intet tap på lavt turtall og mer effekt i midt- og toppregisteret, altså på det turtallet motoren stort sett brukes. Om den kun gir noen få hk mer på 6000 omdr så er ikke det så viktig, bare den prosentvis gir mye mer fra 2500 - 5000 omdr. Hydrauliske kammer med durasjon fra 266 - 276 grader er godt anvendelige, like viktig er løftet på kammen!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke noe mere futt i competition bremser enn vanlig 2liter quattro, langt fra noe S2 bremser. men men, det er en helt annen sak. Nå skal jeg ut å prøve å få til disse A4 bremsene på min, men veldig skeptisk foran, quattro bakstellet er så og si likt.

Trimkam er vel en grei løsning.

noe jeg har lært tidligere, sett deg heller ned og tenk nøye gjennom hva du vil i form av tuning av motoren og ikke hopp både på det ene og andre så slipper du gå i fella at du ikke ender opp med noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sant :)

Ja, det kan jeg love deg, dette hadde blitt ombygging... En dyr en sådan.

Mener du at bremsene på en 90 hk Audi 80 er de samme som på competition? Det er de ikke! Competition har, om jeg ikke tar skammelig feil, de samme bremsene som står på de med 7A-motor (2.3E 20v) som også står på S2. 90 hk har enkle uventilerte skiver foran og trommelbremser bak.

Audi 80 competition er ikke lett å få tak i nei, ble produsert i ca 2500 eksemplarer.

Ja, å gjøre underverker med en 90 hk som utgangspunkt blir dyrt. Velox Motor har trimmet en DS-motor (90 hk 8v) til rett i overkant av 200 hk. Dette var og er fortsatt en sugemotor med original 8v-topp (nei, ikke crossflow, ei heller 16v). Kammen er spesiallagd for å yte best mellom 5 - 9000 omdr og grenrøret bygd for optimal fyllingsgrad på samme turtall. Så lenge vi snakker sugemotor så har det sine begrensinger uansett om man har 8v eller 16v topp, fyllingsgraden i sylinderene når et maksimum!

Motorarbeid, oppgraderinger av bremser, eksos, godkjenning osv. kom på rundt 100k, bilen var da lovlig på veien og godkjent ombygd av biltilsynet.

Det prosjektet / ombyggingen du snakker om hadde sikkert blitt minst like dyrt, og her må i tillegg donorbil skaffes for motor, bremser osv. Derfor vil jeg tro at det sikkert ikke var ditt svar trådstarter var på leting etter. Eller?

Trimkam er en billig (og lovlig) måte å gjøre motoren mer livlig på. Hadde trådstarter vært på jakt etter minst 200 hk så hadde hun sikkert kjøpt seg en S2 med en gang, er du ikke enig?

Tror jeg har fått frem mitt budskap.

lettere å spørre om hun har sivebremser da. har ventilerte forran jeg hvertfall og normale skiver bak.

jeg har forhjulsdrift og regner med det er ventilerte skiver på quattroen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider