Juristen Skrevet Juli 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2007 Hei Noen av dere som har utrykningslappen (kode 160)? Fortell om deres opplevelser med sensorer rundt omkring i kongeriket. Jeg har selv vært en del borti det, og har særdeles blandede erfaringer med ulike sensorer og opplegget rundt oppkjøringa generelt. Blant annet finnes det ingen krav til at sensoren selv skal ha utrykningslappen og/eller erfaring fra utrykningskjøring. Flere enn meg som forundres over dette? Eller noen som har noen meninger eller noe de lurer på angående utrykningskjøring? Bring it on then... Siter Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
high octane Skrevet Juli 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2007 Har prøvd på den klassen jeg også, men da ble førerkortet mitt inndratt!:biker Siter proud mebmer of FosenRacingTeam Mercedes 190E 1987(rånebil) volvo V70 TDI. 2000(bruksbil) volvo 245GLT. 1989(herjevogn) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Juristen Skrevet Juli 7, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2007 Da tror jeg du er i godt selskap med ganske mange andre her :-) Siter Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Juristen Skrevet Juli 7, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2007 Jeg vil gjerne diskutere politiets bruk av varslingsutstyr under utrykningskjøring. Jeg har snappet opp her og der at mange har ulike synspunkter og oppfatninger av når politiet kan/må bruke blålys og/eller sirener under utrykning. Kan ikke alle som mener eller tror at de vet noe om dette kaste seg på denne tråden, slik at vi kan få diskutert det ferdig en gang for alle? Siter Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Juli 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2007 Nå som vi har fått vår egen ekspertkommentator vil ikke jeg mene eller tro noe som helst, men har opplevd noe jeg synes er ganske skremmende: Venter på grønt lys i et t-kryss. 2-3 politibiler blåser over krysset med lys og sirener i full fart (samme vei som jeg skal svinge inn på) mens de har grønt. Så går det nesten et minutt og jeg får grønt, kjører ganske tregt ut, og i det jeg nesten har kommet til venstre kjørefelt på veien politiet kjørte (2 felt den veien) kommer en sivilbil i godt driv på helrødt uten blålys. Han la seg helt inntil høyrekanten av feltet sitt og jeg holdt på å få sjokk da han blåste forbi bilen min, som var på vei til høyre felt... Enn om jeg hadde vært litt raskere over krysset? Noen år siden, men jeg har blitt stoppet av den sivilbilen før så det er nok ingen tvil om at det var politiet. Har også vært nede på politistasjonen og spurt om det med blålysbruk. De opplyste at de godt kunne kjøre utrykning uten bruk av lys og/eller sirener, hvis det var hensiktsmessig. For f.eks å ikke skremme bort personen de skal huke tak i. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juli 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2007 Vær oppmerksom på at ved en ev ulykke gjelder vanlige trafikkregler. Utrykningskjøretøy kan fravike reglene, men smeller det pga at de har brutt reglene, har de skylda, blålys eller ei Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Juristen Skrevet Juli 7, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2007 Hvis det var meg du refererte til som "ekspertkommentator", har jeg to ting å si til det: 1) Jeg er ingen ekspert, men jeg har en viss peiling på en del av tinga som diskuteres her inne. 2) Hvis det var ment sarkastisk, har jeg blitt oppfattet på gal måte, jeg har ikke til hensikt å fremstå som en bedreviter eller kverulant. Når det gjelder episoden du referer til, høres det ganske hårreisende ut. Det er fullt tillatt å kjøre utrykning uten bruk av blålys og sirene dersom det er strengt nødvendig, for eksempel for ikke å skremme den de skal huke tak i (som du selv sa det), MEN ved kjøring på rødt lys er de pent nødt til å bruke blålys, og de skal uansett senke farten så mye at de er sikre på at de kan krysse uten at fare kan oppstå. Kjører man en sivilbil uten blålys, vil det da i praksis si at krysset må være tomt for andre biler hvis man skal kjøre på rødt lys uten å risikere å skape en farlig situasjon. Mondeo har rett, føreren av utrykningskjøretøyet kan kreve fri vei ved bruk av blålys, men hvis det smeller når han fraviker trafikkregler/Vegtrafikkloven, er det han som sitter med ansvaret. Siter Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sharp Skrevet Juli 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2007 Kan hvem som helst ta kjøretimer på utrykningskjøretøy og kjøre opp? Hva koster et slikt kurs? Siter 1996 850 R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Juristen Skrevet Juli 12, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2007 Kan hvem som helst ta kjøretimer på utrykningskjøretøy og kjøre opp? Hva koster et slikt kurs? Hvem som helst kan ta et slikt kurs, ja. Du kan for eksempel kontakte Norsk Utrykningsforum eller Norsk luftambulanse, de arrangerer slike kurs. Det vil nok koste deg rundt 15-20000 kroner for kjøringa, så kommer utgift til oppkjøring i tillegg. Ikke helt sikker på prisen, for jeg har bare vært borti kurs hvor de har hatt flere deltakere, og da blir det litt billigere, men jeg tror nok at du vil lande på rundt 15-20000. Siter Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.