Gå til innhold

hvor mye hk tåler egentli ein 90mod FT motor?

Ranger emnet


Sailorboy

Anbefalte innlegg

kan eg kjøre Lh 2.4 sprut med spesialchipp, og ett effektutak på ca 300hk på orginal innmat?

 

turbo, IC, dyser, clutch osv. skal jo dimensjonerst opp eindel. til og passe effekten.

 

men tenker vell mest på om stempel, veivstaker, tåler dette.

 

Mvh Sølve

Mvh Sølve Mortveit

 

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mangler jo underspyling da men.

 

Hehe, også litt OT. Har hørt rykter om at du savnet et visst svinghjul fra Olas Bil.:idea: Gjett hvem som stakk av med det... :volvopower: Virker gjør det også, bremste 217hk og 404nm i motor nå i dynapacken i helga.:pimp

- 87' Toyota MR2 MK1

- 82' Toyota Starlet KP60 (rwd)

- 85' Suzuki SJ413 Jordebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangler jo underspyling da men.

 

Hehe, også litt OT. Har hørt rykter om at du savnet et visst svinghjul fra Olas Bil.:idea: Gjett hvem som stakk av med det... :volvopower: Virker gjør det også, bremste 217hk og 404nm i motor nå i dynapacken i helga.:pimp

 

JÆÆÆÆVLA RÆÆÆÆVHÅL!!

 

satans mannsfitta!!!

 

 

(A)

 

 

sleit litt med å få tak i d i etterkant...å trur kje Olas bil va så jævli gla i fossen itte d;)

 

hehe..."sisste gong han e her jaffal"...:P

 

menmen, har nå skaffa meg d for lenge sida eg då mn.

 

litt OT her og visst. din bil så sto ved sida av fossen si vogn på super street?

Mvh Sølve Mortveit

 

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JÆÆÆÆVLA RÆÆÆÆVHÅL!!

 

satans mannsfitta!!!

 

 

(A)

 

 

sleit litt med å få tak i d i etterkant...å trur kje Olas bil va så jævli gla i fossen itte d;)

 

hehe..."sisste gong han e her jaffal"...:P

 

menmen, har nå skaffa meg d for lenge sida eg då mn.

 

litt OT her og visst. din bil så sto ved sida av fossen si vogn på super street?

 

Fossen har ingenting med det å gjøre, var jeg som tok svinghjulet, ledningsnettet og bensinpumper m/rør. Var jo nede å gjorde opp med de svimehodene etter vi hadde tatt det vi skulle ha. Så skjønner ikke helt hva de syter etter.

 

Min MR2 ved siden av Fossen sin på SuperStreet ja.

- 87' Toyota MR2 MK1

- 82' Toyota Starlet KP60 (rwd)

- 85' Suzuki SJ413 Jordebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den underspylingen dere er så hypet over er ikke såå nødvendig som dere skal ha det til. B23ET har jo blitt bremset på 330 hk uten underspyling!

 

90mod FT har muligens de tynne rådene, bytter du de mot noen fra 91 og ut så kan du dra ut 300 hk, men som NM-Performance sier, blandingsforholdene og tenningen må være god, tenningsbanken kommer nemlig før man hører den, så pass på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilsport hadde 1,7bar med gt40 og over 400 hk i første utgaven av turbocontaineren med org. B23et innmat.. og det holdt da en stund det :driving

Men 350 hk er vel den safe grensa på både b23et og 230 etter 89.

 

Jeg kjørte i nesten to år med 230fk blokk med neddreide stempel.. med t3/04 hybrid 1,5bar,531topp og datasprut osv..

så like fine ut stempla og lager når jeg demonterte blokka her forleden for oppgradering.. oljeforbruket holdt seg på det samme lave nivået hele veien også.. så det tåler endel

dette var en 94 mod. blokk med underspyling som kan være greit på en turbomotor men ikke et must..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B21 og B23 motorene med de såkalte M-rådene er sterkere en

de "nye" B230fk motorene.

Det er bare å samenligne Rådene.

Det er rådene som er det svake punktet på begge motorene,

Eller dvs har sett en kjøre sund en B23et med en monsterturbo og 2kg+ i laddetrykk, motor hadde h-profil råder. da sprakk sylinderveggen på en sylinder og de andre vart balong. B230 blokkene er sterkere i sylinderveggene en de gode gamle B21 \23.

 

Øyvind

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Her er så mange som mener at underspyling er alfa og omega for at

motorene skal holde.. kan vi få en forklaring på hva som er meningen med den underspylingen og hvorfor det er så bra.

 

Eg personlig har meget gode erfaringer med motorer uten den underspylingen.

 

Øyvind

 

Underspyling sørger for ekstra smøring av stempelbolt,stempel og sylindre i tillegg så senker den temperaturen på bla. ringer og stempeltak (ca.30') og senker dermed temp. i forbrenningsrom og dermed er sjansen for termisk overbelastning av stempelet og å få tenningsbank noe mindre ved høy effekt.. den ekstra smøringen sørger også for at motoren får lengre levetid,sett utfra volvo's side med org. effekt i tankene da helst.. en trimma motor lever jo sjelden så lenge at den får de typiske slitasjene som en langmilare har.. det var fordelene

ulempen er at all den oljen som blir slengt rundt stjeler effekt når den treffer roterende deler inni blokka ca 10 hk.

og på sugemotorer blir underspylingen plugga pga dette..

 

Men underspyling er ikke noe man må ha for høy effekt,for det er jo masse motorer som holder uten også.. men da er det vanlig å modifisere stempelskjørt nederst på innsiden.. slipe det så det får tynnere egg og dermed utgjør mindre motstand for oljen.. større oljehull i stempelet er også greit å få med.. dette er på org, stempel da de fleste custom stempel er lagd med tanke på høyt effektuttak og har god smøring..

Så er vel egentlig ikke et must med underspyling men har du først en blokk med spylere som du skal overlade så er d jo greit å bruke det.. hvis du kan avse de ca.10hk i tap hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår