Gå til innhold

hvor mye hk tåler egentli ein 90mod FT motor?

Ranger emnet


Sailorboy

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Her er så mange som mener at underspyling er alfa og omega for at

motorene skal holde.. kan vi få en forklaring på hva som er meningen med den underspylingen og hvorfor det er så bra.

 

Eg personlig har meget gode erfaringer med motorer uten den underspylingen.

 

Øyvind

 

Underspyling sørger for ekstra smøring av stempelbolt,stempel og sylindre i tillegg så senker den temperaturen på bla. ringer og stempeltak (ca.30') og senker dermed temp. i forbrenningsrom og dermed er sjansen for termisk overbelastning av stempelet og å få tenningsbank noe mindre ved høy effekt.. den ekstra smøringen sørger også for at motoren får lengre levetid,sett utfra volvo's side med org. effekt i tankene da helst.. en trimma motor lever jo sjelden så lenge at den får de typiske slitasjene som en langmilare har.. det var fordelene

ulempen er at all den oljen som blir slengt rundt stjeler effekt når den treffer roterende deler inni blokka ca 10 hk.

og på sugemotorer blir underspylingen plugga pga dette..

 

Men underspyling er ikke noe man må ha for høy effekt,for det er jo masse motorer som holder uten også.. men da er det vanlig å modifisere stempelskjørt nederst på innsiden.. slipe det så det får tynnere egg og dermed utgjør mindre motstand for oljen.. større oljehull i stempelet er også greit å få med.. dette er på org, stempel da de fleste custom stempel er lagd med tanke på høyt effektuttak og har god smøring..

Så er vel egentlig ikke et must med underspyling men har du først en blokk med spylere som du skal overlade så er d jo greit å bruke det.. hvis du kan avse de ca.10hk i tap hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ok

 

såda kan man godt si at 300hk er godt og fullt kjørbart med org innmat...

 

har ett sett med 4 stk M staker fra B23E.

 

kan eg evt. bytte ut me desse, om desse er sterkere?

 

Mvh Sølve

Mvh Sølve Mortveit

 

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøling og smøring.. er vel ikke til å unngå at det blir bedre smøring nå du spyler stempelene innvendig... smøringen i seg selv sørger jo for mindre friksjon ergo lavere temp.

 

230 råder kontra B23.. m tådene er litt kraftigere enn 230 ved utseende men om de har samme legering vet jeg ikke.. de som lever av å trimme motorer mener at 230 råder ikke er noe dårligere,noen mener de er bedre også.. den største feilen med m råder er vel alderen og å få tak i en som har blitt snilt behandlet. for en råde fra 80-tallet har jo større sjanse for slitasjebrudd enn en fra 90-tallet.. men jeg har gode erfaringer med begge deler og både med og uten underspyling i blokka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøling og smøring.. er vel ikke til å unngå at det blir bedre smøring nå du spyler stempelene innvendig... smøringen i seg selv sørger jo for mindre friksjon ergo lavere temp.

 

230 råder kontra B23.. m tådene er litt kraftigere enn 230 ved utseende men om de har samme legering vet jeg ikke.. de som lever av å trimme motorer mener at 230 råder ikke er noe dårligere,noen mener de er bedre også.. den største feilen med m råder er vel alderen og å få tak i en som har blitt snilt behandlet. for en råde fra 80-tallet har jo større sjanse for slitasjebrudd enn en fra 90-tallet.. men jeg har gode erfaringer med begge deler og både med og uten underspyling i blokka :)

 

jepp...dei M rådene e fra 85. har rulle 470k

 

men reint hypotetisk...ka ville DU jort? om d var du som skulle bygge maskin..som du skulle hatt glede av?

Mvh Sølve Mortveit

 

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for den Aceofspades .

 

Eg har tenkt de samme som du.

Men eg har også en mistanke om at de oppdaget at stemplene på turbomotorene hadde en tedens til å knipe under last turbotrykk,

pga at stempeltempraturen vart mye høgere. høgere tempratur så utvider som kjent stempel seg og klaring mellom stempel og sylinder vart noe trang.

Når de serieproduserer de motorene så kjører de samme klaring på turbo motor som suge motor.

 

 

Øyvind

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja...er planen d då...

 

er "gubbekjørt" FT motor såe...men må jo kontrolerest først.

 

hvor mye måtte eg dreid dei ned? kan eg ikkje kjøre som dei er?

Mvh Sølve Mortveit

 

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok

 

såda kan man godt si at 300hk er godt og fullt kjørbart med org innmat...

 

har ett sett med 4 stk M staker fra B23E.

 

kan eg evt. bytte ut me desse, om desse er sterkere?

 

Mvh Sølve

 

Det går ikke å bytte til de M-rådene i en B230 motor.

For all del har du en B230 motor med de nye rådene og FK eller

FT stempel liggende så er det gode greier til 300hk.

Bare pass på at den ikke kjører magert og du holder deg unna tenningsbank.

 

Øyvind

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for den Aceofspades .

 

Eg har tenkt de samme som du.

Men eg har også en mistanke om at de oppdaget at stemplene på turbomotorene hadde en tedens til å knipe under last turbotrykk,

pga at stempeltempraturen vart mye høgere. høgere tempratur så utvider som kjent stempel seg og klaring mellom stempel og sylinder vart noe trang.

Når de serieproduserer de motorene så kjører de samme klaring på turbo motor som suge motor.

 

 

Øyvind

 

Det kan være godt mulig.. men Volvo vet jo hva de driver med går jeg utifra.. måtte vært enklere å bore litt mere overdim. da egentlig.. men hvem vet,ikke jeg :)

men uansett så fikk de med mange fordeler med underspylinga på kjøpet da.. golf 2 gti 16 v har jo også underspyling og sikkert mange flere motorer.. var vel en trend en tid da sikkert hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja...er planen d då...

 

er "gubbekjørt" FT motor såe...men må jo kontrolerest først.

 

hvor mye måtte eg dreid dei ned? kan eg ikkje kjøre som dei er?

 

tja,er det sikkert at 300 hk holder da :) kan jo hende du skrur opp trykket litt etter litt.. hehe..

jeg dreide ned fk stempla nesten 2 mm,men mener de har mindre reversed dome enn ft som har ca 4 mm så mine havna vel på det samme som ft stempla.. surra litt her.. :)

Men skader ikke med litt mindre komp. jeg hadde dreid av mine stempel mer men ville ikke ta for mye,og var ikke sikker på hva som var safe.. men ble til at jeg måtte senke tenninga endel,og satte på en just. tenningsforsenker etterhvert

så ved ettertanke så skulle de kanskje hatt mer dreings.. men jeg tok også ut litt av forbrenningsrommene så jeg hadde hvertfall lavere komp. enn org. ft..

så hvis du kjenner noen kan gjøre det så er det det beste.. men å dreie av stempla er enklere og mere fort gjort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være godt mulig.. men Volvo vet jo hva de driver med går jeg utifra.. måtte vært enklere å bore litt mere overdim. da egentlig.. men hvem vet,ikke jeg :)

men uansett så fikk de med mange fordeler med underspylinga på kjøpet da.. golf 2 gti 16 v har jo også underspyling og sikkert mange flere motorer.. var vel en trend en tid da sikkert hehe..

 

Hadde vært enklere å borre til større overdim, men da vært de

lettere utsatt for denne berømte skjørtebanken.

Er enig med deg Volvo veit hva de holder på med.

Eg trur nokk at underspyling på serieproduserte biler

har kommet for å bli.

Men som du sier på trimede motorer så er det vel sån hips om haps.

Eg har den erfaringen at de B230 motorene har lettere for å få skjørtebank en de gamle med kortere råder.

 

 

Øyvind

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært enklere å borre til større overdim, men da vært de

lettere utsatt for denne berømte skjørtebanken.

Er enig med deg Volvo veit hva de holder på med.

Eg trur nokk at underspyling på serieproduserte biler

har kommet for å bli.

Men som du sier på trimede motorer så er det vel sån hips om haps.

Eg har den erfaringen at de B230 motorene har lettere for å få skjørtebank en de gamle med kortere råder.

 

 

Øyvind

 

Ja skjørtebank jo være grunnen.. men vil tro det er litt å gå på da det har blitt produsert massevis av forskjellige motorer av forskjellige fabrikat uten både spyling og bank.. men godt mulig det du sier..

Er rart at det skal bli bank av lengre råder da belastningen på stempelet blir mindre pga den lengre råden.. jaja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår