Gå til innhold

hvor mye hk tåler egentli ein 90mod FT motor?

Ranger emnet


Sailorboy

Anbefalte innlegg

mhm...

 

noen spessielle deler til topp, du vill anbefale? turbo?

 

vx kam evt. bra turbokam fra kg,timo eller lignende.. K-kam ikke så bra på små eksoshus pga overlappen på den (blir høy eksostemp)

justerbart kamdrev..

porting av topp,spes. på eksos rett under ventilen er det trangt

ellers bare pusse innsugkanal lett og portmatche mellom innsug og manifold..

polere ventiler og skjære nye sportsligere setevinkler på ventilseter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja skjørtebank jo være grunnen.. men vil tro det er litt å gå på da det har blitt produsert massevis av forskjellige motorer av forskjellige fabrikat uten både spyling og bank.. men godt mulig det du sier..

Er rart at det skal bli bank av lengre råder da belastningen på stempelet blir mindre pga den lengre råden.. jaja..

 

Ja du sier noe der. det har med to ting å gjøre.

Den viktigste er hvor krysspinnen står i stempelet, hvor mye den er forskyvd uttenfor senter på stempel og dette med lengde på råden.

På B23et så står kryssbolten markert uttenfor senter, husker ikke

hvor mye men du ser det med det blotte øye.sammens med kort råde så vil stempel bli rimlig hardt presset til ene siden og ligge stabilt uten å banke selv om der er stor klaring.

Bakdelen er at stempel og sylinder vil bli fortere slitt på den siden de truster ..

Har kjørt med stempel der krysspinnen står i senter på stempel med lange råder og der klirrer det, spesielt ved kald motor,

men når man åpnet den motoren så er slitasjen utroligt fint fordelt.

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du sier noe der. det har med to ting å gjøre.

Den viktigste er hvor krysspinnen står i stempelet, hvor mye den er forskyvd uttenfor senter på stempel og dette med lengde på råden.

På B23et så står kryssbolten markert uttenfor senter, husker ikke

hvor mye men du ser det med det blotte øye.sammens med kort råde så vil stempel bli rimlig hardt presset til ene siden og ligge stabilt uten å banke selv om der er stor klaring.

Bakdelen er at stempel og sylinder vil bli fortere slitt på den siden de truster ..

Har kjørt med stempel der krysspinnen står i senter på stempel med lange råder og der klirrer det, spesielt ved kald motor,

men når man åpnet den motoren så er slitasjen utroligt fint fordelt.

 

Ble endel O.T her nå :)

Ja er klar over at kryssbolten ligger litt forskyvd utenfor senter.. er vel bla. derfor stempel er merka med pil for å forsikre at alle stempel har vendesiden rett.. men trodde dette gjaldt samtlige org. volvostempel jeg og litt sånn for stempel generelt for å forsikre myk og forbrukervennlig gange... men man skal ikke tro,man skal vite hehe.. men uansett så blir det mindre sidekrefter på stempelet av lengre råder,men om de gikk bort fra å bruke kryssbolter som var forskyvd pga det vet jeg ikke som sagt.. alle har pil hvertfall.. men er kanskje andre grunner for den også!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt O.T er kjekt når man prater med andre med samme hobby som man selv, og det er veldig greit å få info og dele info.

Er enig med deg at det er viktig å holde seg til fakta og ikke synse.

Ja Volvo leverte på slutten av 70 talet en motor (B21E) Der var kryssbolten i senter av stempel. Den hadde skjørtebank mer eller mindre fra dag 1.

Det gik ikke lenge før Volvo endret dette.

 

Ja B230 motorene har også kryssbolten utenfor senter. men med samme slag som b23 så er vel også kryssbolten ca 7 mm lenger oppe i stempel,

Det vil da si at Skjørtet på stempla til B230 motorene henger 7mm lenger nedenfor senter på kryssbolt en på B23 motorene.

 

Øyvind

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt O.T er kjekt når man prater med andre med samme hobby som man selv, og det er veldig greit å få info og dele info.

Er enig med deg at det er viktig å holde seg til fakta og ikke synse.

Ja Volvo leverte på slutten av 70 talet en motor (B21E) Der var kryssbolten i senter av stempel. Den hadde skjørtebank mer eller mindre fra dag 1.

Det gik ikke lenge før Volvo endret dette.

 

Ja B230 motorene har også kryssbolten utenfor senter. men med samme slag som b23 så er vel også kryssbolten ca 7 mm lenger oppe i stempel,

Det vil da si at Skjørtet på stempla til B230 motorene henger 7mm lenger nedenfor senter på kryssbolt en på B23 motorene.

 

Øyvind

 

Ja det er sant,blir aldri for mye info. når det kommer til bil :)

Ja det er 7 mm kortere stempelhøyde på 230 stempel etter 89 da råden er 152mm i forhold til gamle typen på 145mm. er gunstig med bolten nærmere toppen på stempel. men innbiller meg at 230 stempelet er kortere, det er hvertfall annerledes design på skjørtene på de..

men de er jo veldig gammeldagse i fohold til f.eks et m3 stempel av nyere dato som knapt har skjørt og veldig liten stempelhøyde.

men det er tross alt noen divisjoner og årtier opp i forhold til en gammel rødblokk når det gjelder teknologi,men ikke alltid i effekt.. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår