Gå til innhold

for lite bensin?!?

Ranger emnet

yengis

Anbefalte innlegg

nå trenger jeg hjelp med min toførr..

har en 1992 volvo 240 classic, b230FX.

i vinter byttet jeg bensinfilter, og tok av katalysatoren.

etter ca 1 måned da, så fikk jeg opp et gult varsellys i instrumentpanelet "fel på avgasreningen"

IMG_0931.jpg

IMG_0932.jpg

jeg vet ikke om det var tilfeldig, eller om det hadde noe å gjøre med at katalysatoren ikke var der. Husker heller ikke hvilke feilkoder jeg leste av da, men satte hvertfall på katalysatoren igjen og slettet feilkodene. da fikk jeg opp feilkode:

1-2-1 (fault in signal for air mass meter)

3-2-2 (LH2.4 air mass meter hot wire burn-off not functioning).

jeg fikk tak i en ny luftmassemåler og lamdasonde fra en 940 med samme motor (delene hadde samme delenr også), og monterte. men fikk da opp feilkode:

2-3-1 (fuel system compensating for rich or lean mixture at cruise)

2-2-1 (fuel compensating for extremely rich or extremely lean running contition at cruise)

i tillegg har bilen vært inne på volvo og blitt feilsøkt litt på, men di fant ikke ut noe :wonder:

di gjorde dette:

-kontr luftlekkasje innsug og avgass -> OK

-kontr luftlekkasje via cruisecontrol og økomåler -> OK

-kontr luftlekkasje via evap -> OK

-prøvd ny luftmassemåler -> OK den som står på

så jeg byttet bensintrykksregulatoren på fuelrailen også, men det hjalp ikke.. nå leser jeg av feilkodene:

2-2-1 (fuel compensating for extremely rich or extremely lean running contition at cruise)

1-1-3 (fault in fuel injectors)

2-3-1 (fuel system compensating for rich or lean mixture at cruise)

IMG_0929.jpg

Håper noen har ideer om hva som kan feile bilen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

vess æ slette feilkodan, så kan æ ruse motorn opp t 2500 o/min før lyse kommer opp ijænn å feilkode om førr lite bensin.

så æ vet ikke ka som jør at han har nok bensin fra 750-2500 o/min, men så får han førr lite over 2500 o/min. e d verdt å prøve m ei anna bensinpumpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

d e flere symptoma som ut i fra haynesboka tilsir at han får førr mager blanding, f.eks så står d at "pinging or knocking engine sounds during acceleration or upphill" d har æ..

å på volvoverkstedet fikk æ bla litt i ei verkstedhåndbok å der sto d ka man sku jøre førr å skille ut førr fet eller mager blanding.. å da kom æ frem t førr mager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nu bynne æ å bi skikkeli ængsteli førr biln, tanken va strøken.. filtre så vældi fint ut å virka ikke tett på nå slags vis.

men har bestilt nytt så d bir bytta.

men d virka som at den pompa i tanken hadde litt ustabil gange, vet ikke om den bynne å fjuske, sån som vet korr mange L/h den skal levere? eller nå anna måte å sjekke den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nu bynne æ å bi skikkeli ængsteli førr biln, tanken va strøken.. filtre så vældi fint ut å virka ikke tett på nå slags vis.

men har bestilt nytt så d bir bytta.

men d virka som at den pompa i tanken hadde litt ustabil gange, vet ikke om den bynne å fjuske, sån som vet korr mange L/h den skal levere? eller nå anna måte å sjekke den?

Tror en ny matepumpe koster ca. 600kr.

Jeg vet ikke hvordna du kan teste den, men om den er gåen, vil du ikke få nok bensintrykk og hovedpumpen vil bli overbelastet, som igjen fører til den ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lambdaen som er blitt fucket da...?

Edit: Det hadde du visst prøvd... Et triks for å kontrollere om pumpa i tanken funker er å skru av tanklokket og sette øret helt tett på, så hører du det. Du har jo den acumulatoren som ligger attmed pumpa under bilen, den kan jo være ødlagt. Men det skal ikke prege bensin tilførselen så lenge det ikke er luft i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider