Gå til innhold

Bankesensor?

Ranger emnet


matros72

Anbefalte innlegg

Ja men i all verden... Om du har tenningsbank så må du jo justere tenninga, bankesensoren gjør ikke dette for deg. Bankesensoren kan som jeg skrev tidligere, kun justere tenningen noen få grader tilbake, men om du har alt for tidlig tenning (som det høres ut til) så er det lite bankesensoren kan gjøre med dette! Motoren vil da heller ikke yte fullt da den går i nødmodus.

 

Du skal ha 15 graders fortenning på tomgang rundt 32 grader på 3000 omdr. Siden du har tenningsbank så har du ikke dette!!!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bankesensoren føla på tenninga og justera tennigna slik du ikkje får tenningsbank.

den skal også forandre tenninga vist du kjører på 95/98

 

Bankesensoren sitter montert på motorblokka og er en piezoelektrisk komponent, gjerne som en mikrofon som filtrerer ut den frekvensen som oppstår ved tenningsbank. Når støy ved denne frekvensen oppstår, vil hjernen prøve å justere tilbake tenningen, men den har kun et lite område å jobbe på. Klarer den ikke å fjerne tenningsbanken, vil den gå i nødmodus.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok nå sjønner jeg litt mere.Jeg trodde det hvar manuelt det ikke gikk å justere tenninga mere en 2 grader.Hvis nå jernen har gått i nød modus,og jeg får justert tenninga rett igjen,hvil da jernen omstille seg til normal funksjon igjen? Jeg justerte litt på fordeleren selv,å tenningsbanken er borte,men bilen er like kraftløs.Turte ikke justere så mye,men nok til at tenningsbanken forsvannt,men det skal kansje mere til?

96 Audi A6 2,6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ytterst lite justering som skal til fra optimal tenning og til helt feil tenning, justering uten tenningspistol er nesten tull. Perfekt tenning har du ved så tidlig tenning som mulig, men tenningsbank skal overhodet ikke forekomme.

De fleste feilkoder sletter seg selv nå du skrur av tenninger, men ikke alle. Derfor burde du sjekke disse, evt kan det være noe annet galt?

Er det byttet registerreim på denne i senere tid?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke byttet registerreim den senere tid.Når jeg kjører etter landeveien så drar den som normalt og er helt fin,men det er når jeg skal akselere at den ikke kommer som den skal.Når jeg trår gassen i bånn så blir det stort sett bare lyd og en veldig treg akselerasjon.Det står en bryter oppe på innsugsmanifoilden ved gassvaieren som slår seg på ved halv gass ca,hva slaks misjon har denne?Jeg dro ut kontakten til den og kjørte en tur,men merket ikke forskjell i det hele tatt.Begynner og å spekulere på om det er catalysatorn som har løsna,men kan ikke høre noen skrangle lyd under bilen..

96 Audi A6 2,6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står en bryter oppe på innsugsmanifoilden ved gassvaieren som slår seg på ved halv gass ca,hva slaks misjon har denne?

 

Den forteller hjernen at spjeld nr 2 er åpent.

 

Og om katalysatoren er defekt så får du ikke skranglelyd, den blir bare tett.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo det samma probleme som det jeg har. Jeg ringe til møller bil, de sa at jeg måtte ha en injustering av bensintrykket. Bilen min yter ikke for fem flate øre, den trekker ikke i oppoverbakker, pottsmell enkelte gang, tar lang tid før den starter å går. Det var ikke kaldstartdysa, for den skulle bare hjelpe motoren med å starte. Han mente at jeg først måtte se på trykket på bensinen, så sjekke om at reima er justert riktig. Flaks for meg at onkel er mekaniker, så skal i han i morgen tilig å se hva kan får til. Vist ikke, så sender jeg bilen til møller.

Lakkerer i alle farger og nyanser, men helst svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå sjekka katalysatorn å den er i orden.Skjønner ingen ting av dette,et eller annet holder den igjen hva det nå enn er..Kan reg reima være huka feil da? Da skulle den vel hakket å herjet hele tiden vel?

 

Slik du beskriver så kan det jo høres ut som at reima er en tann feil ja. Dette såfremt tenninga er riktig justert. Du har en "0" på svinghjulet ditt som skal stå plant overfor den flate siden i hullet i svinghjulshuset, Da skal merket på framsiden av kammen stå rett overfor pila på plastdekselet bak kamdrevet, evt skal merket på baksiden ligge jevnt med metallflaten på dekselet bak drevet. Du trenger kun ta av det øvre plastdekselet over registerreima for å sjekke dette.

Husk at veiva må gå to omdreininger for at kammen skal ta en omdreining!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo det samma probleme som det jeg har. Jeg ringe til møller bil, de sa at jeg måtte ha en injustering av bensintrykket. Bilen min yter ikke for fem flate øre, den trekker ikke i oppoverbakker, pottsmell enkelte gang, tar lang tid før den starter å går. Det var ikke kaldstartdysa, for den skulle bare hjelpe motoren med å starte. Han mente at jeg først måtte se på trykket på bensinen, så sjekke om at reima er justert riktig. Flaks for meg at onkel er mekaniker, så skal i han i morgen tilig å se hva kan får til. Vist ikke, så sender jeg bilen til møller.

 

ingen hakking eller noe med min,bare det at det er null kraft under akselerasjon.Si fra vist du finner ut noe da!

96 Audi A6 2,6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du beskriver så kan det jo høres ut som at reima er en tann feil ja. Dette såfremt tenninga er riktig justert. Du har en strek på svinghjulet ditt som skal stå plant overfor den flate siden i hullet i svinghjulshuset, Da skal merket på framsiden av kammen stå rett overfor pila på plastdekselet bak kamdrevet, evt skal merket på baksiden ligge jevnt med metallflaten på dekselet bak drevet. Du trenger kun ta av det øvre plastdekselet over registerreima for å sjekke dette.

Husk at veiva må gå to omdreininger for at kammen skal ta en omdreining!

 

Ok.Da skal jeg få sjekket d.Ellers takk for gode svar,virker som at du kan disse bilene du..

96 Audi A6 2,6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.Da skal jeg få sjekket d.Ellers takk for gode svar,virker som at du kan disse bilene du..

 

Bare hyggelig, har plukket litt på noen biler etterhvert ja. Har skrevet litt mer om innjustering av reg.reim i DENNE tråden.

 

Og en liten korrigering. Streken på svinghjulet er tenningstidspunktet. Ved innjustering av registeret så bruker du "0" -merket på svinghjulet!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår