Gå til innhold

Instrumentlysene virker ikke når motoren er igang

Ranger emnet

b1rken

Anbefalte innlegg

Skulle fikse blått lys i dimmeren til lysene og til lysbryteren i bilen (parklys, fjernlys, nærlys osv). Fikk det til å se knall ut på dimmeren, men når jeg skulle ta lysbryteren/velgeren så måtte jeg prøve meg frem til + og -. Klarte ved et uhell å få ledningene borti hverandre, å det kom en liten gnist. Lysene virket fortsatt, helt til jeg skulle ut en tur å handle før butikken stengte. Da ser jeg at instrumentbelysningen, fjernlysene virker ikke når jeg har motoren igang, eller i 2. hakket på tenningen. Turtelleren virket heller plutselig ikke. Lysene virker helt som normalt når jeg bare vrir nøkkelen et hakk. Finner ikke ut hvilken sikring det kan være heller. Har sjekket sikringen for det som har med instrumentbelysning. Noen som har en ide om hva som kan være galt, evt hvilken sikringer jeg bør sjekke? Det er snakk om en 1995 modell ford mondeo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er nå løst. Jeg trodde jeg hadde sjekket alle sikringene (lyste på dem med en lommelykt mens jeg så på dem fra en vinkel slik at jeg så om de var røket), men det hadde jeg tydeligvis ikke. Fattern skulle se på den, og han var litt mer nøyen. Tok ut en og en sikring, helt til han fant en som var gåen. Nå virker alt, til og med turtelleren.

Men jeg klarte jo selvsagt å ødelegge lysbryteren når jeg skulle feilsøke litt selv. Slo meg ikke at den var så avansert. Men har vært på knakki å skaffet meg en helt ny, eller hele panelet der med dimmeren og lysbryteren for 200kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider