Gå til innhold

OK uten ekspansjons tank?

Ranger emnet

aUDUN`

Anbefalte innlegg

Jeg driver og fikser på en 200sx, har merka at det lekker vann, men har ikke funnet ut hvor det kom fra før i kveld, det var den lille plastikk ekspansjonstanken som var sprukket.

Noen som vet om jeg kan erstatte denne med noe i 1 dag eller 2. Skal på eu-gokjenning imorgen tidlig åså må bilen være i gang..

En kompis ga meg tips om å bare plugge slangen som går til tanken.. Men det vil vel skape et trykk i kjølesystemet? Må jo være en for for utluftning.

Jeg mener selv at kanskje en 1-1/2Liter cola med vann i og slangen nedi gjøre underverke.. eller er jeg helt på gjorde. Noen som har prøvd og har erfaring? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe must med en ekspansjonstank... gamle biler har ofte ikke det i det hele tatt,bare en slange under bilen fra radiatorlokket. Men ei colaflaske funker vel,hvis den tåler varmen.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen din har et lukket kjølesystem og et visst systemtrykk. Væske under trykk har jo høyere kokepunkt. Ekspansjonstanken er der for å takle væskas - nettopp; ekspansjon - under temperaturstigningen. Turbomotorer har større kjølebehov enn sedate sugemotorer.

For å effektivisere kjølesystemet, ved f eks racing, øker man systemtrykket i kjølesystemet. Da sparer man plass ved at kjøleremediene kan gjøres mindre. Nyttig ved formel 1...

Normale bruksbiler tåler ikke all verdens høyere trykkøkning uten at ting burster i en fontene av ekkel kjølevæske, gjerne ut at et halvdårlig varmeapparatregister eller en morken slange...

Å kjøre med åpent system eller uten ekspansjonstank går muligens bra, men jeg ville gjenopprettet normaltilstanden så fort som mulig hvis jeg var deg.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for alle svar :)

Har nå stripsa fast ei cola flaske, -halvfull i vann, der ekspansjonstanken stod før. Med slangen godt nedi vannet..

NB NB; Dette er kun en nød løsning for IDAG da jeg er nødt å kjøre med bilen til eu-godkjenning. =)

Dere får ønske meg lykke til med eu-godkjenningen da. HKS eksos fra turbo, 18-225/40 dekk/felg og kun 1 side blink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider