Gå til innhold

Erfaringer med Ford Mondeo ST200

HOFSOE

Anbefalte innlegg

Vurderer å bytte bil igjen. Lengter etter en bil med litt større motor. Og for meg står det mellom 2 biler. Ford Mondeo ST200 eller Volvo S60 2.0T

Mondeoen har en 2.5l V6'er motor på 205 hk. Noen som vet hvordan er sånn bil går? Er det en bil som går godt? Hvordan er bensinforbruket på en sånn bil? Hvordan er Mondeo å reparere? Dyre deler? Vanskelig å reparere?

Hva er best av en Turbo og V6'er? hva anbefaler dere?

Ser helst at dere kommer med konstruktiv kritikk. Ikke bare skriv at jeg ikke må kjøpe Ford fordi det Ford liksom. Kom med positive og negative ting om bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil tro at det er bedre økonomi å kjøpe volvoen. den er en bil som er mer vanlig å se, og med litt utstyr så vil den holde seg bra i pris. st200`en er en mer sjelden og spesiell bil ( for interesserte). blir vel også mer aggresiv kjøring av hissig turtallsmaskin 6 er kontra sedat femmerturbo?? med tanke på bensinforbruk

"kjør med vett, ligg bredt!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke vært mye borti ST 200, men den er hverken bedre eller dårligere enn noe annet. Delene er stort sett normalt priset, bærebruene foran er mye dyrere enn vanlig Mondeo. men så har de bedre foringer også. Motoren er det sjeldent noe galt med. Sjekk hjullagrene foran, og bremsene

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, har en MK2 selv, dog en 2L Ghia sedan fra 98 :)

De vanligste feilene er at el-motorene på høydejustering av hovedlys streiker etter en stund.

Annet er at airbag-lampa kan begynne å blinke, og det er grunnet en dårlig kontakt i en kobling under setet (av alle ting). For å fikse det problemet (sørg for å ha tenninga AV og batteripoler koblet fra, for sikkerhetsskyld) bare kobler du (er en GUL kontakt-mot-kontakt kobling, midt under førersetet) fra denne, sprayer inn noe CRC 2-26, WD 40 eller eller CRC 2-24 electro clean og venter noen raske min før du kobler sammen igjen. Pass på å tørke bort det overflødige.

En annen ting er at lysbrytere med tåkelys-funksjon fram og bak (Ghia og ST200 har dette som standard) kan gå i stykker. Bryterfunksjonen for tåkelysene aktiveres ved å dra bryteren til deg (parklys og kjørelys aktiveres ved å vri på den), og vil da over 2 steg slå på lysene fram og bak. Denne har jeg måttet bytte da tåkelys-funksjonen i bryteren forsvant.

Ah, stemmer, pass også på at det er skvettlapper foran på bilen, uansett hvor banalt og stygt det måtte se ut. Dette er viktig om du vil bruke bilen på vinterføre, da norsk salt og vei-grus voldtar kanal-området. I.o.m. at ST200 også har en del fler hester å skilte med, så er mer hjulspinn med steinsprut som følge av en villig motor en annen god grunn til å spare kanaler og nedre del av skjermen med et godt sett skvettlapper. Fåes kjøpt originalt hos Ford, om dette eksemplaret ikke har en form for beskyttelse der fra før av...vanskelig å se på bildene.

Girkassa er temmelig god, og interiøret er ikke for kjedelig, tross alder. God anti-spinn, som også kan slåes av med en lett tilgjengelig plassert bryter ;)

I tillegg til varmekabler i bakruten så er det også slike i frontruten, noe som er et stort pluss ved til-dogging i tunneller og kaldere dager ;)

Kjørestilling er god, og rattet er godt å holde i, komfortabelt på lengre turer.

Er den den kranglete ved girskift når det er varmt i været eller ved varm motor/drivverk, så må bare den hydrauliske clutchen luftes.

Frontlyktene gir godt lys (H1 på kjøre/nærlys, og H7 påfjernlys) og er relativt fornøyd der.

Er faktisk ikke så mye negativt å si om MK2 generellt, spesiellt ikke om de siste som ble produsert (fra 1997 t.o.m 2000) fordi de fleste "barndomsfeilene" er luket ut. Med normalt pass og stell så vil disse holde en evighet.

Min har tikket 250k og er fortsatt fin i motor og drivverk (uten tegn til raping eller knasing ved girskift), men dette er vel temmelig forskjellig i forhold til en ST200 :)

Tror nok ikke du vil bli misfornøyd med valget av en ST200, da MK2 Mondeo generellt sett har et godt chassie å bygge på. -Og i og med at denne ikke har turbo, så er det én ting mindre å bekymre seg for hva vedlikehold og ettersjekk angår ;)

Lykke til med valget!

Mvh,

Kai Morten

- 1993mod Ford Fiesta RS1800

- 2004mod Ford Mondeo Ambiente 2,0 Duratorq estate (Bluefin, K&N 57i)

- 1999mod Ford Mondeo Ghia 2,0 Zetec sedan (Bluefin, Ferrita 2,25" rustfri catback, K&N 57i, Morette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, stemmer, pass også på at det er skvettlapper foran på bilen, uansett hvor banalt og stygt det måtte se ut. Dette er viktig om du vil bruke bilen på vinterføre, da norsk salt og vei-grus voldtar kanal-området. I.o.m. at ST200 også har en del fler hester å skilte med, så er mer hjulspinn med steinsprut som følge av en villig motor en annen god grunn til å spare kanaler og nedre del av skjermen med et godt sett skvettlapper. Fåes kjøpt originalt hos Ford, om dette eksemplaret ikke har en form for beskyttelse der fra før av...vanskelig å se på bildene.

Det er ettermontert noen små skvettlapper på bilen er jeg blitt opplyst! :-)

Takk for godt utfyllende svar. Er fortsatt litt i stuss om jeg skal ha bilen, men den frister utrolig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeeh???

Hva mener du her? Hva er vitsen med å skrive noe slikt uten å utdype?

De siste MK2 som ble produsert (i 1999-2000) hadde de fleste barndomsfeilene ved modellen luket ut.

Ah, en annen ting med Mondeo MK1/MK2; de har ALT for skjøre støtfangere. Plastikken brukt er i overkant sprø/lett å lage sprekker i. Fikk en dult i siden på frontfangeren for noen år siden , og jeg måtte bestille meg en ny da den sprakk opp og ødela tåkelyset i samme slengen..

Godt det er montert skvettlapper, stort pluss :)

-Nå gjenstår det bare for deg å velge en av dem (luksusproblem!) :D

- 1993mod Ford Fiesta RS1800

- 2004mod Ford Mondeo Ambiente 2,0 Duratorq estate (Bluefin, K&N 57i)

- 1999mod Ford Mondeo Ghia 2,0 Zetec sedan (Bluefin, Ferrita 2,25" rustfri catback, K&N 57i, Morette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider