Gå til innhold

Hvordan få hovedlyktene til å automatisk slå seg på?

Ranger emnet

2fast4u86

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fjernstyrt sentrallås på min Audi A4. Det som er irriterende er at jeg hver gang etter en biltur må slå av lysene med den lille spaken på venstre side av rattet. Når jeg så setter meg inn i bilen for å kjøre igjen, så må jeg slå på lysene med den samme spaken. Dette kan bli litt slitsomt over tid...

Derfor lurer jeg på om noen kjenner til noen metoder for å kunne styre (hoved)lyktene med den fjernstyrte sentrallåsen? Slik at jeg kun trenger å trykke på "åpne"-knappen på kontrollen for at både dørene og lyktene automatisk skal slå seg på.

Vil dette bli et FOR stort prosjekt?

Takker for svar!

Die Audi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er jo automatiske kjørelys.

Den lille "spaken" er for å få lys i dash osv.

Med mindre du har importbil, da kan det være annerledes.

Min er hvertfall sånn, dersom jeg ikke rører brytern, så går lysene automatisk på .

Joachim

»[ ] VW Golf IV Highline 1.9TDI 2001

»[x] Volvo V70N 2.0T 2001

»[x] Volvo S60 2.0T 2001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er jo automatiske kjørelys.

Den lille "spaken" er for å få lys i dash osv.

Med mindre du har importbil, da kan det være annerledes.

Min er hvertfall sånn, dersom jeg ikke rører brytern, så går lysene automatisk på .

Slik er min bil også, den lille spaken starter dashbord-lysene og hovedlykt-lysa blir faktisk litt sterkere også.

Men normalt kjører jeg uten å ta spaken opp, da slipper jeg det problemet.

Selvom dette ikke svarer på spørsmålet ditt:P

[X] Audi A4 1.8T 1997 Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er min bil også, den lille spaken starter dashbord-lysene og hovedlykt-lysa blir faktisk litt sterkere også.

Men normalt kjører jeg uten å ta spaken opp, da slipper jeg det problemet.

Selvom dette ikke svarer på spørsmålet ditt:P

Tror det er fordi parklyset også blir ten(d)t :)

Joachim

»[x] Volvo S60 2.0T 2001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok gutta! :)

Men når jeg starter bilen med spaken på nederste trinn (automatisk-modus), så får jeg jo ikke noe lys i dashbordet. Og da er jeg jo igjen der hvor jeg startet! For hvis jeg lar den stå på øverste trinn, som gir lys i hovedlyktene + dashbordet, så slår jo ikke de av seg, når jeg tar ut nøkkelen fra tenningen, noe som vil resultere i flatt batteri!

Bilen er importbil ja, men jeg tror nok jeg har samme system som dere. Så når dere skal ut og kjøre på kveldstid, så må også dere løfte på spaken til øverste trinn for å få lys i dashbordet? Det miderste trinnet virker for øvrig ved at den slår av hovedlyktene, men lar det lyse i dashbordet (hvis jeg husker riktig)...

Die Audi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok gutta! :)

Men når jeg starter bilen med spaken på nederste trinn (automatisk-modus), så får jeg jo ikke noe lys i dashbordet. Og da er jeg jo igjen der hvor jeg startet! For hvis jeg lar den stå på øverste trinn, som gir lys i hovedlyktene + dashbordet, så slår jo ikke de av seg, når jeg tar ut nøkkelen fra tenningen, noe som vil resultere i flatt batteri!

Bilen er importbil ja, men jeg tror nok jeg har samme system som dere. Så når dere skal ut og kjøre på kveldstid, så må også dere løfte på spaken til øverste trinn for å få lys i dashbordet? Det miderste trinnet virker for øvrig ved at den slår av hovedlyktene, men lar det lyse i dashbordet (hvis jeg husker riktig)...

Hvilken modell er bilen?

Hvis den er av nyere dato, kan du programere inn kjørelys via VAG-COM som SofaPute sier. Mener det må være Can-Bus teknologi i bilen. Usikker på når dette kom, men det kan vel andre her på forumet svare på.

Hvis du henvender deg til et uavhengig verksted, som har programvaren og kunnskapen er det en enkel sak. Har en kompis som driver verksted i Tønsberg, og han har gjort det utallige ganger på importbiler. Tror ikke han flår deg heller :)

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første hakket slår på kjørelysa, fint til dagskjøring

Andre hakket slår på parklysa og lysa i dashbordet

Tredje hakket slår på både kjørelysa og dashbordet, brukes når det er mørkt feks.

Bilen skal jo pipe som bare det hvis du lar den stå på tredje hakket når du slår av motoren og åpner døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men det varierer..;)

for alt du/jeg vet, kan det være fikset på av forrige eier.

ALle jeg kjenner som har importbil, har det problemet..

Ser veldig ofte vag på veien og, som ikke har noe lys på

Joachim

»[x] Volvo S60 2.0T 2001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men det varierer..;)

for alt du/jeg vet, kan det være fikset på av forrige eier.

ALle jeg kjenner som har importbil, har det problemet..

Ser veldig ofte vag på veien og, som ikke har noe lys på

Hm, sånn sett ja. Kan jo tenkes det har blitt gjort noen endringer, ikke godt å si.

Uansett 2fast4u86, så skal det godt gjøres å ikke høre at det piper når du åpner døra og lysa står på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, sånn sett ja. Kan jo tenkes det har blitt gjort noen endringer, ikke godt å si.

Uansett 2fast4u86, så skal det godt gjøres å ikke høre at det piper når du åpner døra og lysa står på :)

tom JEG som har tinituss på øret, og spilt altfor mye musikk, irriterer meg over den pipelyden. så ja, den burde du høre. medmindre den faktisk ikke er der da.

Joachim

»[x] Volvo S60 2.0T 2001

Lenke til kommentar
Del på andre sider