Gå til innhold

Passer disse dekkene på 03 Hyundai Coupe?

Ranger emnet

GeeZuZz

Anbefalte innlegg

boltsirkel 5*114,3 innpress er vel 46.. dette er veldig høyt innpress og ikke mega kurrant. du MÅ ha riktig innpress,ellers vil dekk/felg subbe i demper skåla..(selverfart..)

på min har jeg på 225/40/18 og de gikk rett på. med 42 i innpress ble det akkurat "lovlig" og får ikke fingenen mellom dekk og skåla ;)

Ellers kan du bruke spacere, og få fyllt ut hjulbuene(har ca 1cm igjen på min)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Satt faktisk akkurat og undersøkte dette litt selv nå, og fant ut at bilen hjulene står på nå (Eclipse) har følgende "specs":

67.1mm centerbore, 5x114.4mm boltsirkel. Boltsirkel er i alle fall samme.

Følgende info stod på indre del av felgene:

MR15

+42

PCD 17

02/05

MS

På ekene står blant annet dette (sikkert ikke noen betydning):

1400LBS

M05 14 2 ? 0

17X7JJ

79871

Jeg vil tippe at +42 da kanskje er offset (innpress?). Siden det er 46 på Coupe'en vil ikke dette passe direkte med andre ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, de passet som bare det :) Jeg regner med det ikke er nødvendig å få dette godkjent av vegvesenet når forskjellen er så liten? Er jo lavprofil-dekk så ser faktisk ut som hjulet er mindre nå :P

Skjønner ikke hvorfor en så stilig bil leveres med så utrolig billig-look felger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ble det seende ut:

86149.jpeg

86150.jpeg

Eneste jeg ikke liker med bilen min er fronten - din har jo den nye fronten som er mye tøffere.

Men nå har det oppstått et problem som jeg mistenker har en sammenheng med hjulbyttet - når jeg kjører hører jeg en svak, mørk, dunkelyd. Høres ut som det kommer bakfra, men klarer ikke finne ut hva det er for noe. Dersom det var hjulet som tok borti eller noe slikt burde det vel luktet svidd? Lukter ingenting... :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket boltene bak ja, og de satt som bare det. Testet også å jekke opp bilen bak og snurret litt på hjulene, og så/hørte ingenting mistenkelig...

Begynner nesten å lure litt på om det kan være eksospotten lyden kommer fra, men er jo litt merkelig det ettersom hurtigheten på dunkingen varierer i forhold til fart, ikke hvor mye gass jeg gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du ta finger mellom dekk og demper skål osv??

Jepp, er ca 3cm å gå på.

Var noen som nevnte "avbalansering" til meg. Jeg vet ikke helt hva det vil si og når det blir nødvendig.

- Når jeg kjøpte bilen de stod på, var hjulene montert med FEIL rotasjonsretning på to av hjulene. Var nesten nye, så har ikke blitt kjørt slik veldig lenge.

- Etter dette ble hjulene tatt av og stablet liggende oppå hverandre i over ett år.

Kan avbalansering være løsningen? Og hvor mye koster det omtrent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avbalansering ligger vel på ca 50 kr pr dekk tipper jeg.. ikke mye mer enn det.. Alltid greit og sjekke om dekkene må avbalanseres, spes hvis du kjøper brukt... det kan falla av...

MiNDFLaRe

'98 VW Passat stv 1,9 Tdi -> Famile-racer'n til mor

'96 Hyundai Coupè 2,0 fx -> Lekebilen til far

X '96 Peugeot 306 Xt 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider