Gå til innhold

Bytte over til M90 på 740 B230ET 1988

Ranger emnet

petter_hoppestad

Anbefalte innlegg

hei, har et par tekniske spørsmål som jeg håper noen som har gjort dette før eller vet hvordan det gjøres kan svare på.

jeg trenger litt hjelp til å finne ut hvilke deler jeg trenger for å bytte girkasse på 740 min..(B230ET 1988)..

1: jeg har selvfølgelig kassa liggende, har også mellomakselen, men har hørt rykter om at man må bytte svinghjul og clutchlammel..

2: hvis dette er tilfellet, fra hvilke annen volvo model må jeg ha svinghjul fra, med tanke på tenningspunktene som allerede ligger i det orginale svinghjulet på bilen...

(er tennings punktene like på svinghjulene)

(er det tykkelsen på svinghjulet som er forskjellen?)

3:bruker man de gamle skruehullene til det gamle girkassefeste eller må man lage nye?

håper DU kan hjelpe meg med svar å kanskje en pen liten liste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan bruke det sving hjulet du har jeg har bytta til m90 på min

men du trenger hydraulisk clutch med master og slav sylinder

og kassa passer rett på (bolt on) men du trenger ny girkasse travers den som holder girkassa oppe

du trenger også en spesial cluth som passer overns med girkassa og svinghjulet

fra automat til m90

her ser du hvordan jeg gjorde det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for den infoen....

dette skal være ganske "Plug and play" for meg siden jeg allerede har m46 stående på bilen, og på 1988 mod så hadde de kommet med hydrauliske clutch.. trur jeg skal ha alle god delene liggende da..

skal bli godt å få i den kassa, knekt en m46...

skal endelig få opp turbo trykket til 1bar, også fått tak i sykt billige s60r dyser, en digg chipp som øker turtalls sperra til 7300, bensintrykksregulator og en portet 531 topp... håper den ikke fult så holdbare B230ET blokka takler det...

takk for hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh tør jeg spørre hva du skal på nesten 7.500rpm? eneste som skjer er ventilflyt(regner med du ikke har gjort noe i toppen) og sånn mikroviberasjoner av ubalansen i motoren, som til slutt får hele rakkle til å rase..

ikke for å være negativ asså, men en orginal volvo motor har ikke så godt av de turtalla der, sjelden de pleier dra noe særlig heller, uten k,h eller en eller annen spesial kam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet at det kan virke litt overkill med 7300, men 6300 er akkuratt litt for lite å trutle med hvis man skal herje med M46 kassa i allefall.... har kjørt sånn i et år nå, ikke hatt problemer med noe maskinelt og det er heller ingen suspekte lyder fra topp eller veivlager... motoren har ikke gått mer enn 222000km da...

vet at dette kan virke dumt, å det jeg forteller her kan ha lite effekt eller ingen effekt... men jeg har for en stund siden flyttet jeg luftmengdemåleren (LMM) over til trykk (etter intercooler) siden i stede for sug siden (før turbo) der den står orginalt, og personlig mener jeg at det hadde noe effekt... enkelt å prøve selv om man vil finne ut... men jeg har ikke fakta som støtter opp under dette.. personlig så har jeg en teori om at den spjellet i LMM blir trykket helt åpen av luft ved pådrag der den på sug siden, spjellet ikke vil bli åpnet så mye... Men det er bare en teori selvfølgelig...

skal straks sette på en litt sprekere 531 topp som er porta og en litt kvassere kam...

uansett er det ikke farlig å teste å presse motorene våre litt... billig å få tak i nye emner i sverige anyways..

har du gjort noe for å få mer ut av motoren da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke værre enn å se i tråden min da.. bare begynne fra slutten å se bakover..ikke så mye egentlig, går bare rundt grøten å forbereder til "det store".. alt jeg mangler nå er en klutsj, ei adapterplate, en mellomaksling, stempler og råder.. så tror jeg jeg kan kalle bilen min potent:partyon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider