Gå til innhold

Ny bil

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

jeg har tenkt på å kjøpe meg en bil snart, og har jo lyst på en v8`r, jeg har sett litt rundt og synes at pontiac firebird og dogde charger er de fineste. men jeg har ikke sett så mye rundt om kring. så kan dere som har litt peiling komme med noen gode tips om hvilken slags bil jeg bør se etter?

På utkikk etter turbobil.

x83 Wolfsburg Einzer GTI.

x85 E30 320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har tenkt å mekke litt så er 350 motoren det desidert beste valg. Billige deler, relativt lett å skru selv og det finnes MYE informasjon, bøker og nettsider om denne motoren.

hvorfor ikke en camaro? her finnes det er gott utbud (ganske lave priser) fra strøkne til objekter.

AutoDb.no synes jeg er det beste stedet å lete på.

Hadde det vart meg så hadde jeg nokk prøvd meg på en todørers Caprice. Med litt (det trengs ikke mye) kan den bli rå! Og her er prisene laaave (lavere på en firedøreres........).

Men det er klart capricer er kanskje litt "gubbete"? Men jeg har sett noen som bare er ....rå.......Så er det god plass invendig :-)

selv kjøpte jeg en pickup :-)

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El Camino'er fra '73 og utover er tøffe.

4-dørs Cheveller er tøffe og ofte billige.

2-dørs Cheveller fra '73 og utover er ofte billige.

Pick up's. er tøffe.

En Charger vil alltid være dyr. Med det mener jeg at selv et objekt vil ofte ikke komme under ca 80.000kr. Til sammenligning får du en 66-68 Chevelle i god bruksstand for den prisen.

Du får også en litt sliten Mustang for det, kanskje.

Men Charger er tøft, bevares...

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye penger har du tenkt å legge i en bil?

Store forskjeller på merke og årsmodell innenfor de forskellige segmentene f.eks. er første gen.(67-69) firebird billigere en f.gen. camaro mens mopars med store motorer nesten alltid har ligget høyt i pris.

Spørs jo litt hvor høyt du legger lista når det gjelder modell/motor, men velger du en firebird for du entøff bil som garantert vil stige i pris i fremtiden.:idea:

Erland Nordby, Hedemarken

-66 Buick GS cab. under restaurering.

-66 Cadillac Sedan de ville, klar for cruising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du kan finne bra et bra "prosjekt" for inntil 90k:D

Men som du har fått med deg så er ikke manuel kasse vanlig på vri8`ere... manuel ble brukt i de billigst modellene gjerne sammen med en 6`er.. og ikke uvanlig 3 trinns... Det gikk an å få manuell kasse i de fleste modellene som option og i mere high perf. utgaver type Camaro Z28 og Mustang GT. Men selv i Shelby Mustanger (unntatt første utgavene) er det vanlig med automat!

Ville nok funnet meg en ålreit bil først for deretter evt. bytte til manuell... men har du litt is i magen dukker det meste opp...hvirker som det er større tilbud en etterspørsel om dagen og det er forsåvidt ganske normalt på denne årstiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 90.000 hadde jeg helt klart gått for en Chevelle 66-71 2dht modell i bruksstand.

De er tøffe, lette å mekke på, lett å skaffe deler, stort sett utrustet med kurante motorer.

Ang gearkasse ville jeg satset på å bytte den senere. De 60 og 70 talls bilene som er orginalutrustet med manuell kasse har en 4 trinns sak som ofte er sliten og vanskelig å geare kjapt med pga dårlig presisjon og slarkete stag.

Det er enklerne enn du tror å bytte til en modrene 5-trinns kasse fra en nyere Camaro el.. Da får du gearspaken litt lengere bak, noe som er gunstig og gearspaken på en slik kasse går rett nedi kassa. Ikke via stag og overføringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig her... var faktisk ikke uvanlig med 3 trinns manuell...et lite men..de nye 5 trinns kassene fra camaro/corvette har vel hydraulisk clutch? kan vel være litt mere jobb enn "bare å bytte"... Era har kanskje noen comments her? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig blir det noe mer jobb med hydraulisk clutch, men også det er høyst overkommelig. Dessuten blir den jo lett på pedalen ift mekanisk overføring.

Dette er et inngrep flere har gjort. Sikkert ikke noe problem å få litt "konsulenthjelp" fra en som har gjort det samme, eller kanskje til og med få en fast pris fra et verksted som har gjort det etpar ganger allerede?

Hvis en slik jobb skulle settes bort ville jeg føsrt sjekket i Sverige.

I og med at clutch må konverteres til hydraulisk, kan det være en ide å få med dette fra donorbilen gearkassen kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg behold den gammel 4 trinns M20/21/22 kassa da de tåler vilt mye mere juling en de nyere 5 trinns.

Overhal en M21 og fiks staga og du kan gire fortere en med en nyere kasse og de holder. Deler til de er billig som fy.

Spørr Ratata han girer vilt med sin hehe.

Vil man ha mere gir er T56 tingen eller en kasse fra Tremec de seger solide 5 og 6 trinns til rimelig penge.

Når det gjelder hydraulisk clutch har vel de nyere 5 trinns det tror jeg men det er av typen som skyver på armen på utsiden av kassa. T56 har en hydraulisk utløserlager dvs trøstelageret sitter på en hydraulisk stemepel.

Detta kan fåes til M20/21/22 også men det er enkelre og billigere og bygge om til typen som skyver på armen.

Stå på i garasjen.

Jeg skal hjem og lage motorfeste braketter og eksos manifolder i helga.

Også svise litt rust i bruks børsa da...

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å pusse opp en 75 Pontiac Firebird med trimmet 400. Kosta på motoren 30 store (har kvitteringer). Ny veiv, kam + + + +. Meget potent gatebil.

Skal selges til våren for en pris rundt den du er ute etter.

Motoren stikker litt oppafor panseret ets...

Er forresten bruttern sin den der rosa 72 Challengeren :-)

http://www.moldestuket.com

62 Chevrolet Impala 2dht "ThinkTwise"

64 Chevrolet Bel Air Stw "BeLow"

71 Mustang Mach-1 "Phat-1"

Lenke til kommentar
Del på andre sider