Gå til innhold

Hjelp ang kjøp av Svart 1996 GOLF 3 TDK

Ranger emnet


1984GTD

Anbefalte innlegg

Bra at det ikke er bare negativ kritikk mot tdk motorene.

Var jeg som startet tråden men skiftet nickname. Her er link til bilen det gjelder i allefall, ble kjøp som sagt. Det ble utskifting av bremser rundt om etter kjøpet. Fikk bilen billig, og noe måtte det være... Han sa ikke noe om bremsene. Klossene var helt oppbrukt og skivene bar preg av det. Tromlene bak var rustne og stygge samt bremsebåndene var dårlige. Ble ikke så dyrt siden jeg skiftet dette selv. Bremsene frem har han prøvd å skifte selv tror jeg, siden den ene umbraco-skruven på kalipperen frem var avrundet. Å få av den var et rent helvette. Tok tid og krefter og mye tenking, men ordnet seg etter hvert. Omreg-avgifta ble dyr siden jeg trodde det var 10års grense for laveste beløp, men det er nok 12år. Reg-reima ble skiftet og den også kostet noe tusen på verksted. Ellers går bilen fint og den er pent behandlet av han som hadde den før. Vasking og sånn kunne han.

Har vel mye å si hvordan man kjører og behandler bilen som "Golf 3 GTD Special" sier. Håper ikke jeg opplever noe snusk med bilen enda. Har nå kjørt 267 000km, og alt har gått smuud. Snart inne for et olje-skift før vinteren. Bilen er så og si bare langkjørt, noe som kan være et godt tegn.

 

LINK til prosjektet.

http://www.bilforumet.no/golf-iii/179021-smaprosjekt-1996-golf-3-tdk-type-black.html#post2007237

1967 VW boble Cabrio *Solgt*

1984 VW golf mk2 GTD. *Solgt*

1996 VW golf MK3 TDK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fine ting å si om tdk motoren jeg også. En kamerat av meg kjøpte den bilen jeg har nå for ca 100k siden. Jeg overtok den ved ca 235, og motoren har nå gått 280k ca. Den starter hver bidige gang uten problemer, uansett vær og den har ikke stoppa en eneste gang for meg. Vil ikke si dette er en dårlig motor, tvert i mot vil nå jeg si, utifra de erfaringene jeg har med den.

Octavia MK2

Golf MK4

RX7 FC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge en holder de service intervaller som er satt, da spesielt med tanke på reg reima så kan en pryle disse motorene i kne om en vil, kjøre de på turtall som bare det, doble ladetrykket samt dieselmengde å bare gi gass. Helt fantastisk.

Har nå byttet min ut i en GTi og jeg savner forbruket allerede, men tror 1,6D maskinen i einser jettaen blir byttet ut med 1,9TDK i vinter :pimp

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge en holder de service intervaller som er satt, da spesielt med tanke på reg reima så kan en pryle disse motorene i kne om en vil, kjøre de på turtall som bare det, doble ladetrykket samt dieselmengde å bare gi gass. Helt fantastisk.

Har nå byttet min ut i en GTi og jeg savner forbruket allerede, men tror 1,6D maskinen i einser jettaen blir byttet ut med 1,9TDK i vinter :pimp

 

Var da voldsomt til skryting av disse dieselmotorene her da.

Har hatt flere biler med lignende motor selv (føler ikke for å nevne noe eksakt), og ja, forbruket er lavt, samt at de er vel forholdsvis slitesterke.

 

En annen side av saken er at lyden er ufattelig stygg, det vibrerer fra motoren i hele bilen som gjør at ting rister, man skal gjøre ganske mye med dem før de begynner å gå noe særlig.

 

Alt i alt vil jeg karakterisere slike motorer som "Ikke akkurat verdens fineste maskineri".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var da voldsomt til skryting av disse dieselmotorene her da.

Har hatt flere biler med lignende motor selv (føler ikke for å nevne noe eksakt), og ja, forbruket er lavt, samt at de er vel forholdsvis slitesterke.

 

En annen side av saken er at lyden er ufattelig stygg, det vibrerer fra motoren i hele bilen som gjør at ting rister, man skal gjøre ganske mye med dem før de begynner å gå noe særlig.

 

Alt i alt vil jeg karakterisere slike motorer som "Ikke akkurat verdens fineste maskineri".

 

Det er vell ikke den mest vellbalanserte maskinen fra vag nei, og ja det dirrer i pedaler og alt annet du har i bilen, men er vell ikke annet å vente siden motrens "teknologi" og byggemåte er mer eller midre lik som de som var på slutten av 70 tallet. 1,6 liter D fra 70 tallet ser jo som snytt ut av samme nesen som en 97 mod tdk nesten, med små forandringer. Men som sagt med enkle inngrep så går de bedre, men blir ikke noe GTi killer akk. Kan tenke meg en plass oppunder 100hk i en oppskrudd TDK

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår