Gå til innhold

2,5 td som fusker

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Har en Chrysler Voyager 2,5td 96 modell som har gått 250000.

Har i de siste dagene begynt å fuske litt på tomgang samtidig som *ladetrykket/trekk krafta* forsvinner ved ca 2000 omdr. opp til dit trekker den normalt. samtid så virke de som bremsekraft forsterker'n ikke fungerer 100 %. Så tankene går i retningen av at problemet ligger på vakumsiden(vakumpumpa) Kan dette skape fuskingen som tidligere nevnt?

Har opplevd å miste *ladetrykket* tidligere å, men da kun 3-5 sekunder før alt har vært ok, det samme med bremsekrafta. Men da har ikke motoren fusket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppdatering:

fuskingen på tomgang ble bare værre og værre, diselrøyken ble bare værre å værre så i dag skiftet jeg dieselfilter og da er røyken borte samtidig som fuskinga er 98 prosen ok. men fremdelses så virker det som den ikke lader over 2000 omdr, for den mister piffen da ved dette turtalet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det at du mister kraften over 2000 omdreininger betyr at motoren går i "limp-modus", dvs når den merker at noe er galt begrenser den turbotrykket. Dette er altså en følge av at noe annet er galt, og ikke en feil i seg selv.

 

Jeg vet faktisk ikke om vakuumet brukes til noe annet enn bremseforsterkeren. Hvis motoren på ette eller annet vis er avhengig av vacuum kan dette stemme bra, og da kan det jo ha noe med en vacuumlekkasje eller lignende. Det kan jo hende at det er noe galt med selve vacuumpumpen men jeg har litt vanskelig for å se for meg at det skal komme og gå sånn.

 

Veldig interessant det du sier med å skifte dieselfilter, jeg har lignende problemer med min 97-modell.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker for min del at filtret hjalp utrulig mye, men enda kan en høre så vidt at den fusker så jeg skal prøve dyserens i dag å se om det hjelper.

Grunnen til at jeg nevner det med vakum er at ved innsugsmanifolden sitter det en *klokke* med en tynn slange, den går til et Filter/måler. Fra filter/måler'n så går det også en slange til bremseforsterker'n.

Har denne noe med cruise kontrollen å gjøre? Da jeg opplever at cruise kontrollen "slipper" fort i motbakken ved motstand. Dette har jeg opplevd blitt værre og værre før den begynte å fuske og slutte å lade over 2000 omdr.

Snakket med et verksted der di anntydet at de kunne være registerkjedet som var så slitt at den fusket pga det. Men kjedet er jo akkurat skiftet. Og jeg vil tru en hørte div lyder om det var så slitt at den fusket pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår