Gå til innhold

Nytt bilstereo - men problem!!

Ranger emnet

Thomazoo

Anbefalte innlegg

Jeg har fått meg nytt bilstereo idag og prøvd å sette dette inn..

Jeg har ikke drevet mye med det, men fikk en del hjelp...

Jeg har en cd spiller med 2 utganger på.

Ellers så har jeg en 5 kanals forsterket (800w) og er basskasse med 2 10"ere...

Men da jeg skulle sette dette opp fikk jeg problemer..

Først fikk ikke forsterkeren strøm. Da var det jording, som ikke var bra nok, men da jeg fikk fikset på dette, og det lyste grønt, SÅ kom det ikke lyd. Kun i høytalerene i døra..

Noen som kan hjelpe meg? på forhånd takk....

Opplysninger:

Har koblet 2 høyalere fra hattehylla til forsterker

kobla basskassa til høytaler

har bryter til forsterkeren som jeg kan slå på og av

den går videre til batteriet foran i bilen

har 2 fono kabler fra cd spiller

høytalerkabler fra basskasse og høytalere i hattehylla

også jordingskabel da

Bare å spørre... (er en Honda Civic for dem som må lure)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du husket å kople på remote styring på ampen? Den polen mellom + og - re REM og den må og ha strøm for at dette skal virke. Dennne tar de fleste rett fra remote bak på spilleren fremme i bilen. OM du ikke har en phonokabel bakover fra spilleren med en remote ledning ekstra må du legge enda en kabel bakover. Det er denne kabelen som sørger for at forsterkeren slår seg av og på i takt med tenningen slik at den ikke skal tømme batteriet ditt når bilen er helt av.

Om du har en bryter på 12V ledningen bakover kan du bare kople en liten ledningsstump mellom + og REM og da vil ampen spille. Da må du selvfølgelig huske å slå denne bryteren av HVER gang du slår av bilen ellers vil den tappe og drepe batteriet ditt.

Om du HAR gjort dette kan det hende at du har stappa phonokablene dine inn på feil inngang på ampen. Om du har en 5 kanals sak må alle fire inngangene hvertfall ha signal inn, dette kan du oppnå med et Y-ledd rett ved ampen. Det får du kjøpt på ELFA og andre elektrosjapper, men disse er ikke å anbefale da de inviterer til støyproblemer.

LES BRUKSANVISNINGEN PÅ AMPEN DIN om du har den, om du ikke har den kan du sikkert laste den ned fra produsentens hjemmeside.

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du husket å kople på remote styring på ampen?

Det har jeg gjort...

Phonokablene er sat inn på rett sted ja.

Jeg lurer kanskje på om en av sikringene på cd-spilleren har tatt kvelden. Må sette inn en annen og prøve kanskje. Evt måle sikringene på min.

Hvis sikringen på spilleren din (headunit) er gått vil ikke spilleren virke i det hele tatt og du ville ikke fått lyd fremme. Om det er lys i displayet på spilleren er den i orden således. MEN du kan ha drept linjeutgangene på den da du fikla rundt med strømmen. OM du kopla noe som helst med strømmen koplet til batteriet er dette fort gjort. Slike elektriske apparater i bil som spiller og lignende er ganske følsomme for slik behandling og svarer ofte med å dævve på seg. Prøv en annen spiller heller.

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider